מיללער כתב: . . והדבר היה תמוה בעיני דלכאורה איך משאילים 'אש' דבר שאין בו ממש . .
אוצר החכמה כתב:אולי. אבל קראתי פעם שלפני המצאת הגפרורים אנשים היו שומרים על האש דולקת כדי שלא יהיה צורך להצית. וכאשר כבתה במקום לטרוח להצית מחדש היו הולכים לשכנים עם מחתה ולוקחים אש. כך שיתכן שמה שנראה לנו קצת תמוה היה נראה להם טבעי לחלוטין.
מיללער כתב:בקידושין עא: תרתי אפמייא הויין, חדא עיליתא וחדא תתיייתא, חדא כשירה (ביוחסין) וחדא פסולה ובין חדא לחדא פרסה, וקא קפדי אהדדי ואפילו נורא לא מושלי אהדדי.
ופירש"י ואפי' נורא לא מושלי אהדדי: כדי שלא יהו רגילים אצלם שלא להתחתן בם.
על תיבת 'נורא' לא פירש רש"י כלום, וראיתי שבין במתיבתא דעוז והדר ובין בארטסקרולל מהד' שוטנשטיין פירשו שאפילו 'אש' לא השאילו זל"ז. והדבר היה תמוה בעיני דלכאורה איך משאילים 'אש' דבר שאין בו ממש, ואם הכוונה על אבנים שמוציאין בהן אש, האם לזה קראו חז"ל בלשון נורא?
אולם בערוך ערך נר (ה) מביא הגמ' משבת סז. ליתי נורא ברקא (לפנינו הגירסא בגמ' נירא ברקא) והפירוש הוא חוט של שער, והוסיף שזה מגזירת אין עושין שתי בתי נירין במס' שבת, או אין לוקחין מן הגרדי לא נירין ולא עירין במס' ב"ק.
ולפענ"ד מסתבר יותר דאף כאן בקידושין הכוונה שלא השאילו 'נירין' (חוט של האורג) אהדדי, ולא כמו שפירשו שהכוונה לאש.
אהרן תאומים כתב:מיללער כתב:בקידושין עא: תרתי אפמייא הויין, חדא עיליתא וחדא תתיייתא, חדא כשירה (ביוחסין) וחדא פסולה ובין חדא לחדא פרסה, וקא קפדי אהדדי ואפילו נורא לא מושלי אהדדי.
ופירש"י ואפי' נורא לא מושלי אהדדי: כדי שלא יהו רגילים אצלם שלא להתחתן בם.
על תיבת 'נורא' לא פירש רש"י כלום, וראיתי שבין במתיבתא דעוז והדר ובין בארטסקרולל מהד' שוטנשטיין פירשו שאפילו 'אש' לא השאילו זל"ז. והדבר היה תמוה בעיני דלכאורה איך משאילים 'אש' דבר שאין בו ממש, ואם הכוונה על אבנים שמוציאין בהן אש, האם לזה קראו חז"ל בלשון נורא?
אולם בערוך ערך נר (ה) מביא הגמ' משבת סז. ליתי נורא ברקא (לפנינו הגירסא בגמ' נירא ברקא) והפירוש הוא חוט של שער, והוסיף שזה מגזירת אין עושין שתי בתי נירין במס' שבת, או אין לוקחין מן הגרדי לא נירין ולא עירין במס' ב"ק.
ולפענ"ד מסתבר יותר דאף כאן בקידושין הכוונה שלא השאילו 'נירין' (חוט של האורג) אהדדי, ולא כמו שפירשו שהכוונה לאש.
שמא הגירסא צ"ל אפילו נורא לא מתלי אהדדי , ראה (פסחים עה:) כגון דשפייה למנא משחא ואתלי ביה נורא ההוא למה לי קרא למעוטי השתא לפני מלך בשר ודם אין עושין כן לפני מלך וכו',( פסחים קג:) רש"י קא מתלי נורא בשרגא - מדליק אבוקה בנר:
אהרן תאומים כתב:אשמח אם תעלה את העמוד הרלוונטי מהספר הנ"ל כי אינו תחת ידי וכמדומני שגם לא חמיתיו אי פעם
שמואל דוד כתב:אהרן תאומים כתב:אשמח אם תעלה את העמוד הרלוונטי מהספר הנ"ל כי אינו תחת ידי וכמדומני שגם לא חמיתיו אי פעם
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2130705820
מיללער כתב:שמואל דוד כתב:אהרן תאומים כתב:אשמח אם תעלה את העמוד הרלוונטי מהספר הנ"ל כי אינו תחת ידי וכמדומני שגם לא חמיתיו אי פעם
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2130705820
הקונטרס ראשי אלםי ישראל הוא מעשה ידיו של הנוכל שאפאטשניק, וכנראה שמות הכותבים שם בדוים הם. הקטע הזה נכתב תחת שם 'הרב אלחנן מכבי' - מי זה?
והנה דבריו, איני מבין את פירושו שרוצה לפרש
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים