הייתי מציע חמשים ש"ח למי שיסביר לי את הדבר הבא, אלא שחוששני כי אין זה מכבוד התורה.
הגמרא בקדושין אומרת שפרוטה היא אחד משמונה באיסר, זאת אומרת, בכל איסר יש שמונה פרוטות.
הגמרא מביאה שישנם אמוראים ששיערו את הפרוטה כאחד מששה באיסר, זאת אומרת שבאיסר יש שש פרוטות.
כדי ליישב את הסתירה, אומר רב דימי לאביי, 'לא קשיא הא דאיקור איסורי הא דזול איסורי. הא דאיקור איסורי - קום עשרים וארבע בזוזא, הא דזול - קום תלתין ותרין בזוזא'.
דהיינו, בדינר צריכים להיות קצ"ב פרוטות. כאשר יש בדינר (=זוזא) עשרים וארבע איסרים (בדינר שש מעות, שבכל אחת ארבעה איסרים), אז אכן יש בו באיסר שמונה פרוטות (8*24=192). אך כאשר הוזלו האיסרים, ויש מהם 32 בדינר, נמצא שיש בכל איסר רק 6 פרוטות (192 לחלק ל-32 =6).
את זה למדנו באזור גיל 13 פלוס מינוס.
כאשר מתבגרים מתחילים להסתבך...
איך מתייקרים האיסרים ביחס לדינר??? הרי האיסר הוא א' מכ"ד בדינר, ואם הוזלו האיסרים - פירושו של דבר שהמתכת הנקראת 'כסף' שוה היום פחות, ואם כן מוכרח שגם ערך הדינר ירד! איך יתכן שהוזלו האיסרים - והדינר נשאר בתוקפו?
מצאתי שאת השאלה הזאת שואל החזון איש (הקטע מופיע בשלש מקומות, כתובות ס"ו ח', חו"מ ט"ז י"ז, פדיון בכור קפ"ב ט'). תחילה מיישב שהוסיפו או הפחיתו בעצם המטבע של האיסר [מה שהוא דחוק בעצם הלשון הוזל הוקר], ועוד מיישב שהאיסרים הם של נחשת [מה שאינו מתפרש בדעת רש"י שאומר בהדיא שהם של כסף].
התירוץ השלישי של מרן ז"ל הוא 'ועוד יש לפרש, דזול איסרי היינו שהוקרו הפרוטות של נחשת'.
ואת זה לא זכיתי להבין בעניי כלל וכלל.
אם אכן מה שהוקר זה הנחשת, וכעת צריכים לשלם יותר כסף בכדי לקבל נחושת [=וזהו מה שאמרו שעכשיו האיסר הוא שש פרוטות], אם כן מה גרם לשינוי ביחס האיסרים אל הדינר? הדינר היה בעל כ"ד איסרים, ונשאר באותו השיעור!