תוכן כתב:אני מסתכל על הסבים שלי ע"ה, שלא היה כזה דבר חריגה אצלם מד' אמות של הלכה, מהיושר, ומדרך ה'. לא ברבים ולא ביחיד. אולי אני ת"ח יותר גדול מהסבים שלי, אבל מה זה שוה אם ליראת שמים שלהם איני מגיע אפילו לאצבע קטנה שלהם. כל מה שהיצר הרע רוצה הוא מקבל, בהיתר ולא באיסור. כל דבר עם לומדות, ועם אגודל מסובבת, ועם היתירים מפוזרים ברחבי התלמוד והספרי מוסר, עד שכל התורה כולה כמעט נעשית לי סם המוות רח"ל. ואיני מגזים כלל. זה המציאות אצלי.
ומשום שאני עושה כל מה שאני רוצה בהיתר, הם עושים כל מה שהם רוצים, אלא באיסור. אבל אין הבדל ביני לבינם יותר מדי. כי כך זה הדור שלנו, קודם כל תעשה מה שאתה רוצה, אח"כ נראה איך ליישב את הדבר הזה במ"ט פנים טהור,
חייבים לשאול את עצמנו, איך בחבורה שלנו קורים תופעות כאלו... אסור להתעלם... נכון שהוא מופרע, שהוא חולה נפש ועוד ועוד, אבל איך לא הצלחנו להשפיע עליו לטובה אפילו במקצת... שלא נשלה את עצמנו, כולנו אחראים ברמה זו או אחרת למה שקורה...
זאב ערבות כתב:ג. בקשר לערבות שכולם אחראים למעשה של השני זה כבר נושא שנדוש ורק בשבוע שעבר שמענו את הדרשנים שהנשים נהרגו בגלל חוסר הצניעות - האמנם? נשים תמימות מה חטאו שהן צריכות ליהרג בגלל שיש נשים שלא לבושות בצניעות? מדוע אותן נשים לא צנועות נהרגו? איך תסביר את מעשהו של עכן?
פרנקל תאומים כתב:באופן כללי, הנקודה שמעלה ר' תוכן מכאיבה גם לי. וביחוד בראיה צופה פני עתיד, ולאור הריבוי הטבעי המבורך בלעה''ר וכן ירבה של מחנינו.
רבותיי, אחיי ורעיי, הלא אנו צריכים להיות ומעותדים להיות ''ממלכת כהנים וגוי קדוש'', כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים, ונלוו גויים רבים וגו'
קו ירוק כתב:זאב ערבות כתב:ג. בקשר לערבות שכולם אחראים למעשה של השני זה כבר נושא שנדוש ורק בשבוע שעבר שמענו את הדרשנים שהנשים נהרגו בגלל חוסר הצניעות - האמנם? נשים תמימות מה חטאו שהן צריכות ליהרג בגלל שיש נשים שלא לבושות בצניעות? מדוע אותן נשים לא צנועות נהרגו? איך תסביר את מעשהו של עכן?
חשבתי שאשמע זאת מעמי ארצות לא מבני תורה!
אתה שמעת שאמרו שהם נהרגו בגלל חוסר צניעות?
אתה בגולה, אבל אני שמעתי שאמרו: הן נהרגו כי יד ה' היתה כך,
אלא שחיזקו להתעורר בדבר שקרוב אל מקום האסון, והוא צניעות באוטובוס - שחיזוק בזה זה דבר נצרך.
תוכן כתב:מעשה נורא ואיום, אשר אפילו בשפלים שבאומות כמעט ולא נעשה דבר כזה
זאב ערבות כתב:אם נדייק בדבריו הוא לא אומר באופן ישיר שעקב בעיה זו וזו קרתה התאונה וגבתה קורבנות, אך בצורה עקיפה המסר הוא שנשים לא מקפידות על הדברים האלו (שיהיו אלו נשים אשר יהיו, כמובן לא הקרבנות) ולכן יש תאונות.
אודה לכל מי שיתקן אותי, אולי הבנתי לקויה.
אפרים זלמן כתב:תוכן כתב:מעשה נורא ואיום, אשר אפילו בשפלים שבאומות כמעט ולא נעשה דבר כזה
הו"ל חידוש ולא ילפינן מיניה
ואין אתה מוצא קהל בכל זמן וזמן שאין בהן פרוצין בעריות וביאות אסורות,
קו ירוק כתב:זאב ערבות כתב:אם נדייק בדבריו הוא לא אומר באופן ישיר שעקב בעיה זו וזו קרתה התאונה וגבתה קורבנות, אך בצורה עקיפה המסר הוא שנשים לא מקפידות על הדברים האלו (שיהיו אלו נשים אשר יהיו, כמובן לא הקרבנות) ולכן יש תאונות.
אודה לכל מי שיתקן אותי, אולי הבנתי לקויה.
אז אכן אתקן:
כוונתו שכשרואים אסון במקום מסוים, אף שאיננו יודעים חשבונות שמים, אבל צריך לתקן במקום ההוא.
אז גם אתה מאשר שהוא לא אמר באופן ישיר - ומכאן לפרשנות שלך - היא חמורה ביותר.
ואכן אתה בגולה אז אינך יודע מה צריך לתקן. וכן, דבר זה דורש חיזוק.
קו ירוק כתב:התכוונתי שאתה בגולה ולא שמעת את ההספד, ולא הייתי באסיטואציה. ופרשנותך מוטעה, ודומה למה שכתבו עמי ארצות וחילוניים, כדי להרחיק את המצפון.
אין כאן האשמה אל ציבור הנשים שבגללם קרתה התאונה הנוראה, אלא מקום לחיזוק לפי הענין, בתאונה שקרתה באוטובוס.
ג. בקשר לערבות שכולם אחראים למעשה של השני זה כבר נושא שנדוש ורק בשבוע שעבר שמענו את הדרשנים שהנשים נהרגו בגלל חוסר הצניעות - האמנם? נשים תמימות מה חטאו שהן צריכות ליהרג בגלל שיש נשים שלא לבושות בצניעות? מדוע אותן נשים לא צנועות נהרגו? איך תסביר את מעשהו של עכן?
קו ירוק כתב:דברי התייחסו לזה:ג. בקשר לערבות שכולם אחראים למעשה של השני זה כבר נושא שנדוש ורק בשבוע שעבר שמענו את הדרשנים שהנשים נהרגו בגלל חוסר הצניעות - האמנם? נשים תמימות מה חטאו שהן צריכות ליהרג בגלל שיש נשים שלא לבושות בצניעות? מדוע אותן נשים לא צנועות נהרגו? איך תסביר את מעשהו של עכן?
תוכן כתב:לפי מה שמתפרסם בכל מיני מקומות, אברך כולל חשוד במעשה נורא ואיום, אשר אפילו בשפלים שבאומות כמעט ולא נעשה דבר כזה. אז אולי הוא חולה נפש, אולי הוא מופרע, אולי עוד אלף תירוצים. אבל למעשה מדובר באברך 'חשוב', שמוסר שיעורים ויראתו קודמת לחכמתו כביכול.
ומה זה נוגע אלינו?
וכאן מגיעה נקודה חשובה שמציקה לי הרבה ואני מקוה לעוד הרבה אנשים. במשך עשרים שנים אחרונות הגיעו לכלא חרדים מסלתה ומשמנה של היהדות החרדית, שעשו מעשים מזעזעים, תסמר שערות ראשינו. וכאן הבן שואל, הרי הציבור החרדי אמור להיות ציבור ערכי ומהותי, הרי אנו מחונכים על התורה ועל העבודה, על בריחה מהבלי עולם הזה, על היפרדות מוחלטת מלימודי חול ועוד ועוד. אז איך אנשים שעוברים חינוך שכזה, מגיעים לשפל שכזה.
נכון הוא, שיש אלפי אברכים קדושים וטהורים, נכון הוא שהממוצע אצלינו יותר גבוה מהממוצע ברחוב (נקוה שזה אמת, ואשרי המאמין), אבל עדיין אני חושב שהשאלה הזו לגיטימית, איך מגיחים אצלינו כאלו פושעים ורשעים?
והתשובה היא, שאני הרה"ג מוהר"ר תוכן עם כל השמונה בגדים, גם אני שייגעץ לא קטן. אני מסתכל על הסבים שלי ע"ה, שלא היה כזה דבר חריגה אצלם מד' אמות של הלכה, מהיושר, ומדרך ה'. לא ברבים ולא ביחיד. אולי אני ת"ח יותר גדול מהסבים שלי, אבל מה זה שוה אם ליראת שמים שלהם איני מגיע אפילו לאצבע קטנה שלהם. כל מה שהיצר הרע רוצה הוא מקבל, בהיתר ולא באיסור. כל דבר עם לומדות, ועם אגודל מסובבת, ועם היתירים מפוזרים ברחבי התלמוד והספרי מוסר, עד שכל התורה כולה כמעט נעשית לי סם המוות רח"ל. ואיני מגזים כלל. זה המציאות אצלי.
ומשום שאני עושה כל מה שאני רוצה בהיתר, הם עושים כל מה שהם רוצים, אלא באיסור. אבל אין הבדל ביני לבינם יותר מדי. כי כך זה הדור שלנו, קודם כל תעשה מה שאתה רוצה, אח"כ נראה איך ליישב את הדבר הזה במ"ט פנים טהור, וכמו שאמר ר' אברהם יהושע לפני עשרים שנה, יעדער זאך אין אמעריקה איז כשר פארווע אונד מזונות. ומה שנכון לאמריקה של אז, נכון לישראל של היום. פעם אמרתי לר' צבי חשין, שבברסלב יש אור גדול מאד, ויש רק כלי אחד שיכול להחזיק אור גדול שכזה, והוא השו"ע. וכבר רבינו עצמו הבין דבר זה, ועל כן הדגיש שדבר ראשון בברסלב זה לשמור על השו"ע. אכן יש בתורה אור גדול מאד, אבל אם לא נשמור את הכל כמו שצריך גם ברבים ועאכו"כ ביחיד, תורתינו נעשית לנו סם המות...
תבנא לדינא, מאורעות מזעזעים ומפחידים אלו, חייבים לעורר אצל כל אחד ואחד הרהורי תשובה עמוקים מאד. אחד מבני החבורה שמתו ידאגו כל בני החבורה כולה. חייבים לשאול את עצמנו, איך זה שהציבור החרדי לא חסין מפני עבירות נוראיות שכאלו. חייבים לשאול את עצמנו, איך בחבורה שלנו קורים תופעות כאלו... אסור להתעלם... נכון שהוא מופרע, שהוא חולה נפש ועוד ועוד, אבל איך לא הצלחנו להשפיע עליו לטובה אפילו במקצת... שלא נשלה את עצמנו, כולנו אחראים ברמה זו או אחרת למה שקורה... כל אחד מאיתנו חייב להיות דוגמא איך בן תורה אמור להראות, לא רק בלימוד, אלא הרבה יותר חשוב במעשים שבין אדם לחבירו ובין אדם למקום... אני זוכר את ר' אברהם גורביץ שיחיה לאי"ט חוזר ומדגיש שוב ושוב את המשנה באבות 'כל העוסק בתורה לשמה זוכה לדברים הרבה ... ומגדלתו ומרוממתו על כל המעשים'... אם התורה שאנו למדים, כל אחד מאיתנו, אינו מגדלת ומרוממת אותנו על 'כל' המעשים, אז אנחנו בפשיטת רגל עמוקה מאד... חייבים לעשות משהו, אי אפשר לתת לדברים אלו לעבור לסדר היום... חייבים לעשות תשובה במובן הכי פשוט של המילה...
שכל אחד יקבל על עצמו, שבחדרי חדרים, לפחות שלש פעמים ביום, הוא יתנהג כמו שבן תורה אמור להתנהג... אם אנחנו נהיה בני תורה ברמ"ח אברינו ושס"ה גידנו, ללא התחכמויות וללא לומדות וללא פלפולים של הבל, אז אין ספק שזה ישפיע על כל הסביבה שלנו, כולל השוליים הכי רחוקים, ואולי כך... נחזיר לעצמנו קצת את הכבוד של להיות בן תורה...
אפרקסתא דעניא כתב:כדאי להיזהר עם ההאשמות הללו.
https://www.kikar.co.il/305483.html
https://www.kikar.co.il/307625.html
ראו גם את התגובות (טוקבקים בלע"ז).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים