מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 24, 2019 6:19 pm

במשנה קידושין עז. בת חלל זכר פסולה מן הכהונה לעולם - חלל שנשא בת ישראל בתו פסולה לכהונה. ובגמ שם, מתני' דלא כרבי דוסתאי בן יהודה דתניא רדב"י אומר כשם שבני ישראל מקוה טהרה לחללות (ישראל שנשא חללה בתו כשרה לכהונה לכו"ע) כך בנות ישראל מקוה טהרה לחללים. מאי טעמא דרדב"י אמר קרא לא יחלל זרעו בעמיו, בעם אחד הוא דמיחל אבל בשתי עממים אינו מיחל.

והנה רש"י פירש (בד"ה כשם) שרבי דוסתאי בן יהודה מכשיר את 'בתו' שנולדה מבת ישראל שנישאה לחלל שתינשא לכהן. ומשמע מרהיטות לשונו 'שבן' חלל שנשא את בת ישראל בוודאי הוא חלל אף לשיטת רבי דוסתאי בן יהודה, אבל לכאורה מהלימוד של 'בעמיו' יכולים להוציא גם בן חלל שנשא את בת ישראל, ודוקא חלל שנשא חללה בניו ובנותיו פסולים.

וברש"י שם ד"ה בעמיו מדייק לומר, מדלא כתיב בעממיו משמא שאין זרעו מחלל את 'בתו' אלא כשהוא ואשתו מעם אחד ששניהם חללים, עכ"ל, ולכאורה האם כתיב כאן בתו הרי זרעו כתיב?

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 24, 2019 8:24 pm

אני לא בעניין, אבל לפי זכרוני לא הוזהרו כשרות מלינשא לפסולין, ומאידך ודאי שהבנים שלו לא יהיו כהנים גמורים, אז למאי נפקא מינה להכשיר בן?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 24, 2019 8:53 pm

מקדש מלך כתב:אני לא בעניין, אבל לפי זכרוני לא הוזהרו כשרות מלינשא לפסולין, ומאידך ודאי שהבנים שלו לא יהיו כהנים גמורים, אז למאי נפקא מינה להכשיר בן?

למה לא יהו הבנים כהנים כשרים על פי לימודו של רבי דוסתאי?

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 24, 2019 8:56 pm

מלא יחלל שמענו שמטהר איסור, אולם לא מסתבר שיהיה יפה כח הבן מן האב, ומנין יגיע דין כהונה מחדש לאחר שאביו כבר אינו כהן?
גם אם נטען שאינו מוכרח מסברא, אי אפשר להשוות בין היתר איסור לבין לחדש דין כהונה, ולכן לפ"ר אין להקשות דכמו שמצינו זה כן יהיה הדין גם בזה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 24, 2019 9:01 pm

מקדש מלך כתב:אני לא בעניין, אבל לפי זכרוני לא הוזהרו כשרות מלינשא לפסולין, ומאידך ודאי שהבנים שלו לא יהיו כהנים גמורים, אז למאי נפקא מינה להכשיר בן?

נפק"מ האם אלמנתו כשרה לכהונה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 24, 2019 9:20 pm

מקדש מלך כתב:מלא יחלל שמענו שמטהר איסור, אולם לא מסתבר שיהיה יפה כח הבן מן האב, ומנין יגיע דין כהונה מחדש לאחר שאביו כבר אינו כהן?
גם אם נטען שאינו מוכרח מסברא, אי אפשר להשוות בין היתר איסור לבין לחדש דין כהונה, ולכן לפ"ר אין להקשות דכמו שמצינו זה כן יהיה הדין גם בזה.

אביו אינו כהן?

אביו הוא 'כהן חלל' והבן יכול להיות כהן כשר מאחר שלא נולד מביאה אסורה, והדין של לא יחלל זרעו לרדב"י הוא דוקא בחלל שנשא חללה.

כמובן, כל זה אכן תלוי אם כהן שנולד מאיסור כהונה, אינו כהן בכלל או שהוא כהן שנתחלל, היינו שיש לו דין של שבט הכהונה אלא שאין לו דין של קדושת כהונה.

ואפי' אם נאמר כסברת מע"כ עדיין יש לדון על אלמנותו, כמו שהעיר הרב ברגר שליט"א

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 24, 2019 9:27 pm

ראה במצו"ב
קבצים מצורפים
דין הבן.PDF
(171.16 KiB) הורד 131 פעמים

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 24, 2019 9:28 pm

מיללער כתב:
מקדש מלך כתב:מלא יחלל שמענו שמטהר איסור, אולם לא מסתבר שיהיה יפה כח הבן מן האב, ומנין יגיע דין כהונה מחדש לאחר שאביו כבר אינו כהן?
גם אם נטען שאינו מוכרח מסברא, אי אפשר להשוות בין היתר איסור לבין לחדש דין כהונה, ולכן לפ"ר אין להקשות דכמו שמצינו זה כן יהיה הדין גם בזה.

אביו אינו כהן?

אביו הוא 'כהן חלל' והבן יכול להיות כהן כשר מאחר שלא נולד מביאה אסורה, והדין של לא יחלל זרעו לרדב"י הוא דוקא בחלל שנשא חללה.

כמובן, כל זה אכן תלוי אם כהן שנולד מאיסור כהונה, אינו כהן בכלל או שהוא כהן שנתחלל, היינו שיש לו דין של שבט הכהונה אלא שאין לו דין של קדושת כהונה.

ואפי' אם נאמר כסברת מע"כ עדיין יש לדון על אלמנותו, כמו שהעיר הרב ברגר שליט"א

לגבי אלמנתו אכן יש לדון כהערת הרב ברגר, אולם לזאת יש לומר דנקט נפקא מינה העיקרית, ולא מה שהוא רק בגדר היכי תימצי.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 24, 2019 9:30 pm

מקדש מלך כתב:
מיללער כתב:
מקדש מלך כתב:מלא יחלל שמענו שמטהר איסור, אולם לא מסתבר שיהיה יפה כח הבן מן האב, ומנין יגיע דין כהונה מחדש לאחר שאביו כבר אינו כהן?
גם אם נטען שאינו מוכרח מסברא, אי אפשר להשוות בין היתר איסור לבין לחדש דין כהונה, ולכן לפ"ר אין להקשות דכמו שמצינו זה כן יהיה הדין גם בזה.

אביו אינו כהן?

אביו הוא 'כהן חלל' והבן יכול להיות כהן כשר מאחר שלא נולד מביאה אסורה, והדין של לא יחלל זרעו לרדב"י הוא דוקא בחלל שנשא חללה.

כמובן, כל זה אכן תלוי אם כהן שנולד מאיסור כהונה, אינו כהן בכלל או שהוא כהן שנתחלל, היינו שיש לו דין של שבט הכהונה אלא שאין לו דין של קדושת כהונה.

ראה במצו"ב

תודה רבה

מעניין שלא הביא הנפק"מ לגבי אלמנותו, האם בהגר"ח שהביא הדב"י שם מעיר על זה?
קבצים מצורפים
Screenshot_20190224-142852~2.png
Screenshot_20190224-142852~2.png (415.16 KiB) נצפה 3510 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' פברואר 24, 2019 11:26 pm

עזריאל ברגר כתב:נפק"מ האם אלמנתו כשרה לכהונה.
לרבי דוסתאי, הנבעלת לחלל עצמו אינה נפסלת לכהונה, כדאמרינן בפרק האומר, ואך למותר לאשמועינן שבנו של חלל אינו פוסל את הנבעלת לו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' פברואר 25, 2019 12:42 am

מקדש מלך כתב:ודאי שהבנים שלו לא יהיו כהנים (גמורים).

כן מפורש בתוספות בפרק יש מותרות (דף פה ע"ב ד"ה ממזרת), וז"ל:
וְאַלְמָנָה לְכֹהֵן גָּדוֹל גְּרוּשָׁה וַחֲלוּצָה לְכֹהֵן הֶדְיוֹט, דְּמַשְׁמַע דְּלָא מַרְגְּלָא לֵהּ מִשּׁוּם פְּסוּל זַרְעָהּ שֶׁהֵם חֲלָלִים, אַף עַל פִּי שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִקְוֵה טָהֳרָה לַחֲלָלוֹת, וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל מִקְוֵה טָהֳרָה לַחֲלָלִים, לְרַבִּי דוֹסְתַּאי בְּרַבִּי יַנַּאי, מִכָּל מָקוֹם מַקְפִּיד הוּא עַל בָּנָיו שֶׁאֵינָם כֹּהֲנִים וִירֵאָה לְהַרְגִּילוֹ:

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' פברואר 25, 2019 12:56 am

מיללער כתב:במשנה קידושין עז. בת חלל זכר פסולה מן הכהונה לעולם; חלל שנשא בת ישראל בתו פסולה לכהונה. ובגמ' שם, מתני' דלא כרבי דוסתאי בן יהודה.
יש להעיר דרך אגב:
על הא דתנן בפרק יש מותרות: 'אֵלּוּ מֻתָּרוֹת לְבַעְלֵיהֶן וַאֲסוּרוֹת לְיִבְמֵיהֶן: כֹּהֵן הֶדְיוֹט שֶׁנָּשָׂא אֶת הָאַלְמָנָה וְיֶשׁ לוֹ אָח כֹּהֵן גָּדוֹל, חָלָל שֶׁנָּשָׂא כְּשֵׁרָה וְיֶשׁ לוֹ אָח כָּשֵׁר' - הוה ליה לתלמודא נמי למימר: מתניתין דלא כרבי דוסתאי בן יהודה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 25, 2019 1:12 am

ביקורת תהיה כתב:
מקדש מלך כתב:ודאי שהבנים שלו לא יהיו כהנים (גמורים).

כן מפורש בתוספות בפרק יש מותרות (דף פה ע"ב ד"ה ממזרת), וז"ל:
וְאַלְמָנָה לְכֹהֵן גָּדוֹל גְּרוּשָׁה וַחֲלוּצָה לְכֹהֵן הֶדְיוֹט, דְּמַשְׁמַע דְּלָא מַרְגְּלָא לֵהּ מִשּׁוּם פְּסוּל זַרְעָהּ שֶׁהֵם חֲלָלִים, אַף עַל פִּי שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִקְוֵה טָהֳרָה לַחֲלָלוֹת, וּבְנוֹת יִשְׂרָאֵל מִקְוֵה טָהֳרָה לַחֲלָלִים, לְרַבִּי דוֹסְתַּאי בְּרַבִּי יַנַּאי, מִכָּל מָקוֹם מַקְפִּיד הוּא עַל בָּנָיו שֶׁאֵינָם כֹּהֲנִים וִירֵאָה לְהַרְגִּילוֹ:


תודה רבה על כל הציונים ומראי מקומות הנפלאים.

-

אגב, מעניין הגירסא שם בתוס' רבי דוסתאי ברבי ינאי, ולכאורה זה טעות המעתיק דבכולא תלמודא נזכר בעל המימרא כרבי דוסתאי בן יהודה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 25, 2019 7:35 am

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:נפק"מ האם אלמנתו כשרה לכהונה.
לרבי דוסתאי, הנבעלת לחלל עצמו אינה נפסלת לכהונה, כדאמרינן בפרק האומר, ואך למותר לאשמועינן שבנו של חלל אינו פוסל את הנבעלת לו.

אולי תצטט את לשון הגמרא?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' פברואר 25, 2019 9:09 am

וַהֲרֵי בְּיָדוֹ לְהַשִּׂיאָהּ לְחָלָל, דְּקָא פָּסְלָהּ מִכְּהֻנָּה? הָא לָא קַשְׁיָא, כְּרַבִּי דוֹסְתַּאי בֶּן יְהוּדָה, דְּאָמַר: בְּנוֹת יִשְׂרָאֵל מִקְוֵה טָהֳרָה לַחֲלָלִין. (סד ריש ע"א)

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' פברואר 25, 2019 9:14 am

יישר כח

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קידושין עז. בנות ישראל מקוה טהרה לחללין - דוקא לבנותיהן?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 25, 2019 12:42 pm

ועדיין איכא נפק"מ:
אם בנו של חלל זה ישא חללה - האם בתם כשרה לכהונה או לא?

ולכן נראה שרש"י נקט את הנפק"מ העיקרית.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים