כמה שאלות התעוררו לי כעת, ואשמח לשמוע עצה טובה
א.
בערכי תנאים ואמוראים, ערך ר' יוחנן בן עילאי (מהד' ברוקלין תשנ"ד, ח"א, עמ' ע"ר) מובאת התמיהה כיצד אמרו שמכל שבט יצא שופט (סוכה כז, ע"ב) "יש לתמוה, והלא אשר גד וראובן לא העמידו שופטים?! ונראה לי ודאי לא מצינו שהעמידו שופטים... מכל מקום מצינו בדברי הימים כי בארי, אבי הושע בן בארי, ראש לראובני [ראה דברי הימים א, ה, ג-ו], וכן בני גד אשר באו לדוד, הגדול לאלף והקטן למאה ויהיו שרים בצבא [ראה דברי הימים א, יב, ט-טו], ואבנר (מה פירוש תיבה זאת?! ואולי יש לגרוס 'ואבי אשר' אך עדיין זה לא מתרץ מה כוונתו) אשר הוא אבי ברזית [ראה דברי הימים א, ז, ל-לא] בת איתי (מה פירוש 'בר איתי'?!) , ומונה בדברי הימים ראשים לשרים גדולים. אבל שבט שמעון אינו מונה כלל לשררה . אבל מלכים איני יכול למצוא ע"פ המקראות כי אם ירבעם לאפרים, ואחיה בן בעשא ליששכר, מנחם בן גדי לגד, יהוא ובניו למנשה"
ב.
ב'תוספות השלם על התורה' שמות כח, יח, אות ד, יש קטע במקורו בריב"ש, כלומר בר' יוסף בכור שור. אבל... לא מצאתי אותו בבכור שור, ומאידך מצאתי אותו בר"י קרא יהושע יט, מז, בשינוי הסדר. מה פשר הדבר?!
ג.
בתנחומא אחרי מות יח מדרש תמוה: "אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: בעולם הזה הייתם נושעים על ידי בשר ודם, במצרים על ידי משה ואהרן, בימי סיסרא על ידי ברק ודבורה, במדינים על ידי שמגר בן ענת, וכן על ידי השופטים, [ועל ידי שהיו בשר ודם הייתם חוזרים ומשתעבדים], אבל לעתיד לבא אני בעצמי גואל אתכם, ושוב אין אתם משתעבדין" (ובילק"ש זכריה רמז תקע"ז הגרסא "...ברק ודבורה, ובמדינים ע"י שופטים, ועל ידי שהיו בשר ודם..."), ולענ"ד דברי המדרש זוקקים עיון, שהרי שמגר לא הושיע את ישראל מיד מדין, וצ"ע.
ד.
בכל מהדורות הרמב"ם העומדות לפנינו כיום מובא בהקדמת המשנה תורה: "וזקנים רבים קיבלו מיהושע, וקיבל עלי מן הזקנים ומפינחס". קשה להניח שהזקנים שחיו בימי יהושע האריכו ימים עד לימי עלי, ולכן צ"ל שכוונת הרמב"ם היא ל'זקנים' כשם תואר כללי. כלומר: הזקנים שקיבלו מיהושע מסרו לזקנים שאחריהם, וכולם נחשבים שקיבלו מיהושע (וכעי"ז ראיתי ביד פשוטה, וברב קאפח, ועוד). אמנם, לענ"ד לפי"ז צ"ע מדוע לא כתב הרמב"ם: "וזקנים רבים קיבלו מיהושע, ומהם קיבלו זקנים אחרים, וקיבל עלי..."?!