וי"ל דסלקא דעתך דלא יועיל קריאתן אפילו להוציא הנשים קמ"ל דחייבין דהכל חייבין בשמיעה עבדים נשים וקטנים:
ועמד ע"ז בא"ר סי' תרפט.קנין דעת כתב:לשון התוס' מגילה ד.וי"ל דסלקא דעתך דלא יועיל קריאתן אפילו להוציא הנשים קמ"ל דחייבין דהכל חייבין בשמיעה עבדים נשים וקטנים:
עושה חדשות כתב:
דברי הראבי"ה הובאו גם בב"י סי' תרפט.
ויל"ע, דאמנם חלוק החיוב של נשים מגברים, כי היות וחיובן של הנשים הוא רק משום שהיו בנס, לכן לא חוייבו בקריאה אלא בשמיעה. אבל הקטנים, למה חובת חינוכם איננה על הקריאה, ומהיכ"ת בהם חיוב חדש של שמיעה.
מה יש להוסיף?
וטעמם נראה, כי לא יתכן לחייב נשים במצות קריאה אלא בדבר שמצותו קריאה על פה, כגון קריאת ההלל, אבל לא בדבר שמצותו קריאה מתוך הספר, שהרי אין הנשים יודעות לקרוא מתוך הכתב.עושה חדשות כתב:והא דאמר רבי יהושע בן לוי 'נשים חייבות במקרא מגילה', פירושו לשמוע מקרא מגילה, ובהלכות גדולות גרסינן 'במשמע מגילה'. (ראבי"ה)
א. מצות קריאת המגילה בשרשה היא מצות זכירה, שיהיו ימי הפורים נזכרים בכל שנה ושנה לדורי דורות. ותיקנוה שתהא הזכירה בפה ובספר.לענין כתב:איך אשה מוציאה אשה אחרת?
סברא יפה. האם יש לזה מקור בספרי רבותינו?ביקורת תהיה כתב:וטעמם נראה, כי לא יתכן לחייב נשים במצות קריאה אלא בדבר שמצותו קריאה על פה, כגון קריאת ההלל, אבל לא בדבר שמצותו קריאה מתוך הספר, שהרי אין הנשים יודעות לקרוא מתוך הכתב.עושה חדשות כתב:והא דאמר רבי יהושע בן לוי 'נשים חייבות במקרא מגילה', פירושו לשמוע מקרא מגילה, ובהלכות גדולות גרסינן 'במשמע מגילה'. (ראבי"ה)
ותו לא מידי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים