הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ו' אוגוסט 26, 2011 3:35 pm
נסתפקתי אם מותר וראוי לעשות לעלוי נשמתם של צדיקים קדושי עליון אשר בארץ המה. - או אפשר שיש בזה משום חוצפה וזלזול, והדבר דומה למה שאסרו לומר קדיש על אביו כעבור י"ב חודש.
בזמנו ראיתי מביאים שהרה"ק מבעלזא זי"ע היה נוהג להדליק נר בז' אדר באומרו לטובת נשמת משה בן עמרם.
כמו כן ידוע התפלה שתיקן הבעש"ט זי"ע שם כתב לומר לטובת נשמת רבינו מאיר בעל הנס.
מאידך גיסא לא ראיתי מי שיאמר פרקי תהלים הידועים לטובת נשמת הנפטר אצל צדיקי עליון.
והנה אצל מרן רבינו הסטייפלר זי"ע ביום היארצייט, המשפחה אומרת את הפרקים לטובת נשמת הנפטר אך רבינו מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א שותק ואינו אומר כלום, כאשר הוא מבקש מאחד מבני המשפחה להסתיר אותו לבל יראו שאינו אומר עמהם.
תחילה אמרתי, שחושש מרן הגרח"ק שליט"א לאלו האוסרים לומר בבית הקברות פרקי תהלים משום לועג לרש, (ועיין יו"ד סי' שס"ז וסי' שד"מ)
אך בהמשך ראיתי שאינו חושש לומר קדיש – ואמרתי שאפשר שסובר שיש בה מן החוצפה לעשות לטובת נשמת גדולי ומצוקי ארץ כמו הסטייפלר זי"ע (ועיין רש"י יבמות קכ"ב).
ובאמת שאני נבוך בדבר הזה אם מותר לומר תהלים או להדליק נר לטובת נשמת התנאים והאמורים האר"י ז"ל וכדו', וביקשתי למצוא מי שכתב בעניין ולא מצאתי לעת עתה.
אשמח לשמוע דעת חכמי ורבני הפורום.