מחולת המחנים כתב:על מנהגנו שאומרים קודם 'אין כאלקינו' ואח"כ 'מי כאלקינו', יש ביאור ידוע בעולם שקודם קובעים בצורה ברורה 'אין כאלקינו אין כאדוננו וכו'', ורק אח"כ באים ושואלים 'מי כאלקינו מי כאדוננו וכו'', וכמו שהיו כאלו שנהגו ללמוד את התירוצים של המו"נ לפני השאלות.
אבל מן הסתם אתה מחפש מקורות קדומים יותר.
לעומקו של דבר כתב:מחולת המחנים כתב:על מנהגנו שאומרים קודם 'אין כאלקינו' ואח"כ 'מי כאלקינו', יש ביאור ידוע בעולם שקודם קובעים בצורה ברורה 'אין כאלקינו אין כאדוננו וכו'', ורק אח"כ באים ושואלים 'מי כאלקינו מי כאדוננו וכו'', וכמו שהיו כאלו שנהגו ללמוד את התירוצים של המו"נ לפני השאלות.
אבל מן הסתם אתה מחפש מקורות קדומים יותר.
בשם הגריח"ז.
מה שנכון נכון כתב:ראה במזו"ו (גולדשמיט ח"א עמ' רט בתוספת. והשווה לעמ' רצא ולח"ב עמ' שלג) שכתב דכן צריך לומר.
וע"ע בסידור רע"ג מוה"ק עמ' לט.
viewtopic.php?f=7&t=19201&p=186731#p186319לעומקו של דבר כתב:מחולת המחנים כתב:על מנהגנו שאומרים קודם 'אין כאלקינו' ואח"כ 'מי כאלקינו', יש ביאור ידוע בעולם שקודם קובעים בצורה ברורה 'אין כאלקינו אין כאדוננו וכו'', ורק אח"כ באים ושואלים 'מי כאלקינו מי כאדוננו וכו'', וכמו שהיו כאלו שנהגו ללמוד את התירוצים של המו"נ לפני השאלות.
אבל מן הסתם אתה מחפש מקורות קדומים יותר.
בשם הגריח"ז.
חד ברנש כתב:כבר קדמו אחד הראשונים.
ראשי תיבות 'אמן' ברוך אתה. הכי פירושו: להשלים ביה ק' ברכות. ויטרי. והמיימון כתב: 'מי' 'מי', ואחריו 'אין' 'אין'.
חד ברנש כתב:כעת מצאתי בסידור אשכנזי, כתב-יד מהמאה הארבע-עשרה או החמש-עשרה, שלצד 'אין כאלהינו' נכתבה ההערה הבאה (פתחתי קיצורים וראשי תיבות):ראשי תיבות 'אמן' ברוך אתה. הכי פירושו: להשלים ביה ק' ברכות. ויטרי. והמיימון כתב: 'מי' 'מי', ואחריו 'אין' 'אין'.
ואיני יודע היכן כתב זאת 'המיימון', ולוואי שמישהו יצליח לאתרו או, לכל הפחות, להבין מהיכן נובעת טעות זו.
הביאור אמור בדרך צחות; בפשטות, המלה 'מי' כאן אינה מלת שאלה, כי אם מלת קריאה מתוך התפעמות, דוגמת: 'מה רבו מעשיך יי', 'מה טבו אהליך יעקב'.מחולת המחנים כתב:על מנהגנו שאומרים קודם 'אין כאלקינו' ואח"כ 'מי כאלקינו', יש ביאור ידוע בעולם שקודם קובעים בצורה ברורה 'אין כאלקינו אין כאדוננו וכו'', ורק אח"כ באים ושואלים 'מי כאלקינו מי כאדוננו וכו''.
חד ברנש כתב:מדוע לתקן? מישהו קורא את הפורום בשירותים?
עושה חדשות כתב:
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים