חד ברנש כתב:דבר ראשון, תלמד ביום, תנצל את הזמן של היום, ורק אח"כ תנדד שינה מעיניך ותלמד גם בלילות.
דרופתקי דאורייתא כתב:בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.
מה שנכון נכון כתב:מצוי הרבה פעמים במקרא "יומם ולילה".
רון כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:בתפלה מתפללים אנו: 'ובהם נהגה יומם ולילה'. ולכאורה, הלא היום מתחיל מהלילה, והל"ל תחילה לילה ואחר כך יום.
מה שהעיר הערה יפה, ידידי דרופתקי דאורייתא שיחי',
יש לומר דהלא מבואר בר"מ בהלכות ת"ת דהרוצה לזכות לכתרה של תורה לא יאבד לילה אחד מלילותיו בשינה.
ומשמע דהלימוד דיום הוא המינימום ההכרחי, והלילה הוא לזכות לכתר תורה. ולכן נקט בתחילה יומם שהוא היסוד ואח"כ הלילה.
לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.
לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.
חגי פאהן כתב:לענין כתב:גדר מצות ת''ת שהיא יום ולילה, ועל כן מברכים ברכת התורה בעלות השחר ולא בשקיעת החמה.
מברכים לפני לימוד תורה בכל שעה שיהיה. והתוספות חידשו שמברכים פעם אחת שפוטרת את כל היום, וגם ברכה זו היא בלימוד הראשון שאחרי הקימה מהשינה, בין אם הוא אחר הצהריים או בחצות הלילה.
רבינו יונה על הרי"ף ברכות ו ע"א בפי הרי"ף.
ואפילו כשקורא בלילה לא נאמר שהלילה מהיום האחר הוא שיצטרך לחזור ולברך שאף על פי שבשאר הדברים אנו אומרים היום הולך אחר הלילה גבי הקריאה הלילה הולך אחר היום וכדאמרינן בירושלמי אמר ר' יוחנן אנן אגירי דיממא אנן יזפינן ביממא ופרעינן בליליא כלומר מי שהוא שכיר אין לו להתבטל ממלאכתו כל היום וכיון שכן ואנחנו מצוה עלינו לקרוא כל היום אם כן אנו כמו פועלים שאין לנו להתבטל מהקריאה ומה שאנחנו מתבטלין ממנה ביום הוא כמו הלואה אצלינו ואנחנו פורעין אותה בלילה הנה שקריאת הלילה היא מהיום ההוא ולפיכך בברכה שבירך בבקר להפטר ממה שלומד ביום באותה ברכה נפטר גם כן במה שלומד בלילה:
מרדכי ש. כתב:אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.
מרדכי ש. כתב:אגב,
זכור לי שהשאגת אריה אומר שמי שלא הניח תפילין ביום, יניחם בלילה שאח"כ, (לשיטתו באיסור זה, עמש"כ סי' מג. ולהלכה אסור - שו"ע ומ"ב או"ח ל ה), ומקיים בזה תשלומין למצוות התפילין שהחסיר ביום כי בהנחת תפילין נאמר 'למען תהיה תורת ה' בפיך', ולכן תפילין הם כלימוד תורה, שהלילה הולך אחר היום, ובהנחה בלילה מקיים את אותה המצוה של הנחת היום שהיה לפניו.
וכעת לא מצאתיו.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים