מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אפריל 02, 2019 5:12 am

אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יהושע בן לוי פעם אחת הייתי מהלך אחר ר' אלעזר הקפר בריבי בדרך ומצא שם טבעת ועליה צורת דרקון ומצא עובד כוכבים קטן ולא אמר לו כלום מצא עובד כוכבים גדול ואמר לו בטלה ולא בטלה סטרו ובטלה כו׳

לכאורה צריך עיון מדוע סטרו לעכו״ם? (גם יש לעיין אם יש איסור להכות עכו״ם). ועוד קשה מדוע לא איבד העבודה זרה.

עקביה
הודעות: 5630
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 02, 2019 9:24 am

מה זאת אומרת למה סטרו? כדי שיבטלה!

בפשטות להכות גוי לא גרע מצעב"ח, וודאי אסור. אבל לצורך מותר.

למה שיאבד אם הוא יכול לבטל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 02, 2019 10:19 am

יש מחלוקת אם יש דין צעב"ח בגוי ימש"ו (ומן הסברא מובן כי נכבד הכלב מן הגוי)

עקביה
הודעות: 5630
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 02, 2019 12:30 pm

בברכה המשולשת כתב:יש מחלוקת אם יש דין צעב"ח בגוי ימש"ו (ומן הסברא מובן כי נכבד הכלב מן הגוי)

רחמנא ליצלן מהאי דעתא.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אפריל 02, 2019 2:52 pm

לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ. אַף הַגּוֹי כַּכֶּלֶב. אוֹ אֵינוֹ אֶלָּא כֶּלֶב כְּמַשְׁמָעוֹ, תַּלְמוּד לוֹמַר בִּנְבֵלָה 'אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי', קַל וָחֹמֶר לִטְרֵפָה שֶׁמֻּתֶּרֶת בְּכָל הֲנָאוֹת. אִם כֵּן, מַה תַּלְמוּד לוֹמַר 'לַכֶּלֶב'? לִמֶּדְךָ שֶׁהַכֶּלֶב מְכֻבָּד מִן הַגּוֹי, שֶׁהַנְּבֵלָה לַגּוֹי, וְהַטְּרֵפָה לַכֶּלֶב. (רש"י מן המכילתא)

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אפריל 02, 2019 3:36 pm

עקביה כתב:מה זאת אומרת למה סטרו? כדי שיבטלה!

בפשטות להכות גוי לא גרע מצעב"ח, וודאי אסור. אבל לצורך מותר.

למה שיאבד אם הוא יכול לבטל.

יש דין כופין בעכו״ם?
לכאורה יש דין לאבד עבודה זרה?

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אפריל 02, 2019 3:57 pm

עיין דף על הדף פסחים כז
http://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type ... 178&male=0
וע״ע חשוקי חמד עבודה זרה נ.
http://hb.borisute.com/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=373

עקביה
הודעות: 5630
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 02, 2019 4:55 pm

שמואל דוד כתב:
עקביה כתב:מה זאת אומרת למה סטרו? כדי שיבטלה!

בפשטות להכות גוי לא גרע מצעב"ח, וודאי אסור. אבל לצורך מותר.

למה שיאבד אם הוא יכול לבטל.

יש דין כופין בעכו״ם?
לכאורה יש דין לאבד עבודה זרה?

מה זה דין כופין? ר"ג עשה זאת לצרכו מן הסתם.
יש דין לאבד, אבל אפשר גם לבטל כמבואר שם בסוגיא.

עקביה
הודעות: 5630
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 02, 2019 5:40 pm

ביקורת תהיה כתב:
לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ. אַף הַגּוֹי כַּכֶּלֶב. אוֹ אֵינוֹ אֶלָּא כֶּלֶב כְּמַשְׁמָעוֹ, תַּלְמוּד לוֹמַר בִּנְבֵלָה 'אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי', קַל וָחֹמֶר לִטְרֵפָה שֶׁמֻּתֶּרֶת בְּכָל הֲנָאוֹת. אִם כֵּן, מַה תַּלְמוּד לוֹמַר 'לַכֶּלֶב'? לִמֶּדְךָ שֶׁהַכֶּלֶב מְכֻבָּד מִן הַגּוֹי, שֶׁהַנְּבֵלָה לַגּוֹי, וְהַטְּרֵפָה לַכֶּלֶב. (רש"י מן המכילתא)

אוי לו למי שצועד לאורה של אגדה זו הלכה למעשה, ומכבד כלב יותר מאשר אדם חביב שנברא בצלם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אפריל 02, 2019 6:01 pm

אוֹי לוֹ לִפְלוֹנִי שֶׁלָּמַד תּוֹרָה!
אוֹי לוֹ לְאָבִיו שֶׁלִּמְּדוֹ תּוֹרָה!
אוֹי לוֹ לְרַבּוֹ שֶׁלִּמְּדוֹ תּוֹרָה!
פְּלוֹנִי שֶׁלָּמַד תּוֹרָה, רְאוּ כַּמָּה נִפְסָדוֹת דֵּעוֹתָיו!

עקביה
הודעות: 5630
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עקביה » ג' אפריל 02, 2019 6:44 pm

ביקורת תהיה כתב:
אוֹי לוֹ לִפְלוֹנִי שֶׁלָּמַד תּוֹרָה!
אוֹי לוֹ לְאָבִיו שֶׁלִּמְּדוֹ תּוֹרָה!
אוֹי לוֹ לְרַבּוֹ שֶׁלִּמְּדוֹ תּוֹרָה!
פְּלוֹנִי שֶׁלָּמַד תּוֹרָה, רְאוּ כַּמָּה נִפְסָדוֹת דֵּעוֹתָיו!

אם תגובה חביבה זו באה משום שסבר כב' שבדבריי הקודמים נתכוונתי אליו, עלי להבהיר שלא כך הוא.
הבאת מציאה יפה, וטוב שהבאת אותה, ואני לא הגבתי אלא לגופו של עניין, ולא לגופו של איש.

ואם לא, לא אמרתי כלום.

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 02, 2019 8:45 pm

ביקורת תהיה כתב:
לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ. אַף הַגּוֹי כַּכֶּלֶב. אוֹ אֵינוֹ אֶלָּא כֶּלֶב כְּמַשְׁמָעוֹ, תַּלְמוּד לוֹמַר בִּנְבֵלָה 'אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי', קַל וָחֹמֶר לִטְרֵפָה שֶׁמֻּתֶּרֶת בְּכָל הֲנָאוֹת. אִם כֵּן, מַה תַּלְמוּד לוֹמַר 'לַכֶּלֶב'? לִמֶּדְךָ שֶׁהַכֶּלֶב מְכֻבָּד מִן הַגּוֹי, שֶׁהַנְּבֵלָה לַגּוֹי, וְהַטְּרֵפָה לַכֶּלֶב. (רש"י מן המכילתא)

ועד"ז:
תנחומא וישב סי' ג כתב:מעשה באנטונינוס שבא לקיסרין ושלח אחר רבינו הקדוש והלך עמו ר"ש בנו ור' חייא הגדול ראה ר"ש שם לגיון אחד נאה ומשובח ראשו מגיע לקפאלירס של עמודים, א"ל לר' חייא ראה כמה פטומין עגלין של עשו, נטלו רבי חייא והוליכו לשוק והראהו סל של ענבים ושל תאנים והזבובין עליהם, א"ל רבי חייא זבובין אלו ואותו לגיון שוין, כשעלה ר"ש אצל אביו, א"ל כך אמרתי לר' חייא וכך השיב לי, א"ל כל כך נתן רבי חייא הבבלי ממש שהשוה אותן לזבובין לפי שלגיונים אלו אינן ספונין לכלום, אבל זבובין הקדוש ברוך הוא עושה שליחותו בהן שנאמר (ישעיה ז) והיה ביום ההוא ישרוק ה' לזבוב אשר בקצה יאורי וגו'

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אפריל 02, 2019 9:29 pm

בר מנא דההיא, שׁשׂמה לאפס את לגיונהּ של מלכות הרשעה בלבד, אך לא חס ושלום את שאר הגוים החביבים שנבראו בצלם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 02, 2019 10:20 pm

חביב אדם שנברא בצלם.
אתם קרויים אדם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אפריל 02, 2019 11:32 pm

הא לך דברי רבנו יום טוב ליפמן הלוי על דברי רבי עקיבא במסכת אבות 'חביב אדם שנברא בצלם':
וּבְכָל אָדָם אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, וּכְמוֹ שֶׁהוּא הָרְאָיָה שֶׁמִּמֶּנּוּ הֵבִיא, שֶׁהוּא נֶאֱמַר לִבְנֵי נֹחַ, לֹא לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְבַדָּם, וְרָצָה רַבִּי עֲקִיבָא לְזַכּוֹת אֶת כָּל אָדָם, אַף לִבְנֵי נֹחַ. וּמַאֲמָר מָלֵא אָמַר הָרַמְבַּ"ם בְּפֶרֶק שְׁמִינִי מֵהִלְכוֹת מְלָכִים: צִוָּה משֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם מִפִּי הַגְּבוּרָה לָכֹף אֶת כָּל בָּאֵי הָעוֹלָם לְקַבֵּל מִצְוֹת שֶׁנִּצְטַוּוּ בְּנֵי נֹחַ. וּמֵעַתָּה אֲנִי תָּמֵהַּ: לָמָּה זֶּה רָחֲקָה הַדֶּרֶךְ מִן הַמְפָרְשִׁים וְלֹא רָצוּ לָלֶכֶת בָּהּ לְפָרֵשׁ דִּבְרֵי רַבִּי עֲקִיבָא שֶׁאָמַר מַאֲמָרוֹ כְּלַפֵּי כָּל אָדָם, כִּי אִם לְיִשְׂרָאֵל בִּלְבַד, וְנִסְמְכוּ בְּמַאֲמָרָם זַ"ל אַתֶּם קְרוּיִים אָדָם וְכוּ', וַהֲרֵי זֶה דְּרָשׁ עַל דְּרָשׁ, וּבָזֶה נִכְנְסוּ בְּדֹחַק עִנְיַן הַצֶּלֶם, וּבְפֵרוּשׁ הַכָּתוּב שֶׁהֵבִיא לִרְאָיָה. אֲבָל בְּעֵינַי זוֹ הַדֶּרֶךְ דֶּרֶךְ סְלוּלָה וּמְרֻוַּחַת, כִּי בָּא רַבִּי עֲקִיבָא לְהַיְשִׁיר לְכָל בָּאֵי עוֹלָם, לְהַמְשִׁיךְ לִבָּם אֶל רְצוֹן קוֹנָם וְחֵפֶץ צוּרָם, יִזְכְּרֵם לְטוֹבָה, וְשֶׁהֵם חֲבִיבִים שֶׁנִּבְרְאוּ בְּצֶלֶם לְהוֹרוֹת נָתַן בְּלִבָּם וכו'.

עקביה
הודעות: 5630
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 03, 2019 3:51 am

באשכול זה נתבררה שיטתו של הרב בבה"מ עליה כתבתי לעיל רח"ל מהאי דעתא.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=22893

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עבודה זרה מג. סטרו ובטלה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אפריל 03, 2019 10:02 am

אי הכי, הוה לך למימר 'רחמנא ליצלן מהאי טריפא'.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים