י. רבינוביץ כתב:האם מישהו יכול להצביע על ספר אחד של מומר/חילוני שהשתמשו בו חז"ל, ראשונים, אחרונים - - -
בעל סדר הדורות השתמש בספר 'מעריך המערכות' שחיבר פיליפ דה אקן שידוע עליו שהתנצר. שמו מלפנים בישראל 'מרדכי'.
גם הפמ"ג באגרותיו המליץ על ספר זה.
י. רבינוביץ כתב:האם מישהו יכול להצביע על ספר אחד של מומר/חילוני שהשתמשו בו חז"ל, ראשונים, אחרונים - - -
הגהמ כתב:בענין זה כבר הצביעו על התופעה שהגר"י קמנצקי בספרו 'אמת ליעקב' עה"ת עמ' שפח כותב "וראיתי בחמשה חומשי תורה עם הגהות מן כתבי יד עתיקים (מן כ. ד. גינזבורג-לונדון תרס"ט) שהביא נוסחא וכו'". [גינזבורג הנ"ל השתמד ואות ה"C" שספחה לשמו פירושו "נוצרי" (באנגלית)].
ישבב הסופר כתב:הקנקורדנציה הוא ספר שאין בו אלא מילים מתנך, ולית ביה מגרמיה כלום.
ובאשר לעבודת העריכה, (עבודה קשה עד מאד) אין הבדל (לדעתי) אם זה נעשה ע"י יהודי בעזרת מחשב, או א"י האפיפיור בעצמו.
וכדאי לדעת שהנזירים הדומיניקנים לא עשו קנקורדנציה בלשוה"ק אלא בלטינית, מיוסד על הוולגטה. העותק העברי הוא מאוחר יותר, ונעשה ע"י יהודים, אם כי בהעתקה מהלטינית.
הגהמ כתב:הגהמ כתב:בענין זה כבר הצביעו על התופעה שהגר"י קמנצקי בספרו 'אמת ליעקב' עה"ת עמ' שפח כותב "וראיתי בחמשה חומשי תורה עם הגהות מן כתבי יד עתיקים (מן כ. ד. גינזבורג-לונדון תרס"ט) שהביא נוסחא וכו'". [גינזבורג הנ"ל השתמד ואות ה"C" שספחה לשמו פירושו "נוצרי" (באנגלית)].
ותבט עיני בשורי לאחרונה בשו"ת עולת יצחק (רצאבי) ח"ב יו"ד סי' ריז ששאול נשאל בענין החזקת ספר הנ"ל וכתב שם דברים מעניינים אף שלא נודע לו בבירור מהותו של המומר ע"ש.
להסיר חשד של כשר!
אחר חקירה ודרישה נודע לי כי המגיד לי ע"ד מומרתו של מר גינזבורג מו"ל התרגומים טעה בין גברא לגברא. ממש איוב באויב נתחלף לו: גינצבורג בעל המסורה אמנם עזב מסורת אבות ויצא מכלל ישראל אבל גינזבורג מו"ל התרגומים הנו יהודי כשר וישר העוסק בחכמת ישראל לשמה. ברוך פוקח עברים! ח. ש. נייהויזען בלטימור מד.
לא אפונה כי החכם השלם מר גינזבורג בעל התרגומים יענה ויאמר סלחתי ושלום על ישראל. העורך.
וונדרבר כתב:שבטיישראל כתב:וכי האם שלמה באבער היה צדיק נסתר ?!
כבר הביאו מספר הזכרון לבעל מכתב מאליהו, שהרב דסלר זצ"ל אמר לרד"צ הילמן זצ"ל, שלא לכתוב תואר "ר'" על ש. בובר.
viewtopic.php?f=7&t=398&p=2303&hilit#p2248
חיימקה כתב:וונדרבר כתב:שבטיישראל כתב:וכי האם שלמה באבער היה צדיק נסתר ?!
כבר הביאו מספר הזכרון לבעל מכתב מאליהו, שהרב דסלר זצ"ל אמר לרד"צ הילמן זצ"ל, שלא לכתוב תואר "ר'" על ש. בובר.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... ilit#p2248
אוצר החכמה כתב:איך הציבור אמור לנחש מבטן מי יצאו הדברים אותם אתה מביא כדי להעריך את משמעותם?
אוצר החכמה כתב:איך הציבור אמור לנחש מבטן מי יצאו הדברים אותם אתה מביא כדי להעריך את משמעותם?
דראל כתב:שבטיישראל כתב:י. רבינוביץ כתב:יש אומרים שרבי משה הדרשן הנזכר ברש"י פעמים רבות יצא לתרבות רעה. לא ראיתי הוכחות.
אנא תביא מקור לדבריך אלו
ייש"כ
עיין בספרו של פרופ' חננאל מאק 'ביסודו של רבי משה הדרשן', שאף שאינו סובר שהנ"ל יצא לתרבות רעה, הוא מביא את הדעות שסוברות כן (ודוחן).
מקדש מלך כתב:
בלי שום מחאה.
ואם מחר מישהו יביא את שיטת פרופסור קאק שהרמב"ם... השתמדו, ומי יודע מה עוד יעלה בדעתם בסיוטי הלילה הפרופסוריים שלהם.
מיני ומינך כתב:אוצר החכמה כתב:איך הציבור אמור לנחש מבטן מי יצאו הדברים אותם אתה מביא כדי להעריך את משמעותם?
בשביל זה יש את אוצר החכמה [בתוך ה40 עמ' הראשונים (כ"א לפי שיעורין דילי')]
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2261202084 עמ' 18
ועי"ע https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2261202084 עמ' 15
חיימקה כתב:וונדרבר כתב:כבר הביאו מספר הזכרון לבעל מכתב מאליהו, שהרב דסלר זצ"ל אמר לרד"צ הילמן זצ"ל, שלא לכתוב תואר "ר'" על ש. בובר.
viewtopic.php?f=7&t=398&p=2303&hilit#p2248
דברי שיח שמות.jpg
איש_ספר כתב:ראיתי שיש באוצר ספר של אהרן ישראל ברימאן ימש"ו. וצ"ע אם אין להשמיטו....
שברי לוחות כתב:איש_ספר כתב:ראיתי שיש באוצר ספר של אהרן ישראל ברימאן ימש"ו. וצ"ע אם אין להשמיטו....
שייך גם לספרים הגנובים, עיין מאמר אברהם, ולרנשטיין, בסופו קונטרס מחזה אברהם
דרופתקי דאורייתא כתב:נכתב כאן ובאשכול המצויין לעיל על בובר, [ואולי הגבאים יסדרו אשכול בפני עצמו על בובר על ידי איחוד שני האשכולות הנ"ל]
בישורון החדש (חלק מ בסופו) מאמר קצר להכשירו, ע"פ כמה מכתבים של הדרכי תשובה, שכותב אליו בשבח, [מזכיר שם שהוא "ש"ב" - שאר בשרי? או שלמה בובר?!] וכמו"כ שכך אמר להם הגרח"ק [וכמו שהובא לעיל], והוסיפו בשמו, שהתמונה ללא כיפה, זה תמונה של הדרכון שהיה אסור לעשותה עם כיפה (!). אבל "מצאו" הם תמונה עם כיפה רבנית. (התמונה הובאה באשכול שצויין לעיל).
רוב הדברים נראים כלקוחים מכאן.
ותמהני שלא הובא כאן מדברי הגריח"ס בספרו מנוחת שלום ח"ד סי' ה עמוד לז, מצו"ב
דרופתקי דאורייתא כתב:"שומר תורה ומצוות" - ממומלץ לקרוא דברי הגריח"ס שליט"א שהבאתי לעיל צילום מספרו
מקדש מלך כתב:נראה שנתחלף להרב דרופתקי הדברים המסתייגים שנכתבו כלפי שלמה בובר, בנאצות החריפות והמוצדקות שנכתבו על 'הרב הגדול חוקר מהולל' (צונץ?)
מקדש מלך כתב:נראה שנתחלף להרב דרופתקי הדברים המסתייגים שנכתבו כלפי שלמה בובר, בנאצות החריפות והמוצדקות שנכתבו על 'הרב הגדול חוקר מהולל' (צונץ?)
מקדש מלך כתב:אגב, זכור לי שבשער הציון למ"ב מביא באיזה שהוא מקום דבר תורה משלמה בובר, אך מבלי להזכיר את שמו, וכנראה נכב"ב
דרופתקי דאורייתא כתב:נכתב כאן ובאשכול המצויין לעיל על בובר, [ואולי הגבאים יסדרו אשכול בפני עצמו על בובר על ידי איחוד שני האשכולות הנ"ל]
בישורון החדש (חלק מ בסופו) מאמר קצר להכשירו, ע"פ כמה מכתבים של הדרכי תשובה, שכותב אליו בשבח, [מזכיר שם שהוא "ש"ב" - שאר בשרי? או שלמה בובר?!] וכמו"כ שכך אמר להם הגרח"ק [וכמו שהובא לעיל], והוסיפו בשמו, שהתמונה ללא כיפה, זה תמונה של הדרכון שהיה אסור לעשותה עם כיפה (!). אבל "מצאו" הם תמונה עם כיפה רבנית. (התמונה הובאה באשכול שצויין לעיל).
רוב הדברים נראים כלקוחים מכאן.
ותמהני שלא הובא כאן מדברי הגריח"ס בספרו מנוחת שלום ח"ד סי' ה עמוד לז, מצו"ב
הוד_והדר כתב: וכן יש מכתבים מהמנחת אלעזר אליו
בברכה המשולשת כתב:הוד_והדר כתב: וכן יש מכתבים מהמנחת אלעזר אליו
מעבר למה שצויין במאמר?
ישראליק כתב:הרב דרופקתי,
במחילה מכבוד תורתו, אבל לא תמצא שום דברי דופי על ר' שלמה בובר משום גאון וצדיק מהדור הקודם, והראי' הכי גדולה מהמנחת אלעזר זצ"ל שהי' מפורסם בקנאותו אבל לא כתב שום דבר וכו' נגדו. וידוע איך התייחס לרשב"ן (שיק) ולשאר חוקרי זמנו.
מה שהבאת מהגריח"ס שליט"א - קשה מאוד לומר שהוא מתייחס לר' שלמה בובר, ואפילו שהוא אכן מתייחס אליו - יש תשובה, ולא אומרים בכגון דא "אם הלכה הוא נקבל", כי ר' שלמה בובר לא הי' משכיל ולא תמצא ממנו שום דברי נאצה נגד התורה וחכמיה, ואין שום מקום והו"א לכתוב עליו לשונות חריפים כאלו, ובפרט "ערב רב" בר מינן.
דרופתקי דאורייתא כתב:ישראליק כתב:הרב דרופקתי,
במחילה מכבוד תורתו, אבל לא תמצא שום דברי דופי על ר' שלמה בובר משום גאון וצדיק מהדור הקודם, והראי' הכי גדולה מהמנחת אלעזר זצ"ל שהי' מפורסם בקנאותו אבל לא כתב שום דבר וכו' נגדו. וידוע איך התייחס לרשב"ן (שיק) ולשאר חוקרי זמנו.
מה שהבאת מהגריח"ס שליט"א - קשה מאוד לומר שהוא מתייחס לר' שלמה בובר, ואפילו שהוא אכן מתייחס אליו - יש תשובה, ולא אומרים בכגון דא "אם הלכה הוא נקבל", כי ר' שלמה בובר לא הי' משכיל ולא תמצא ממנו שום דברי נאצה נגד התורה וחכמיה, ואין שום מקום והו"א לכתוב עליו לשונות חריפים כאלו, ובפרט "ערב רב" בר מינן.
כבר העירו לעיל בצדק שאין כוונת הגריח"ס במה שהביא מהגרי"ז לשלמה בובר.
(סיבת הטעות שלי כי היה מצויין אצלי לדברי הגריח"ס בענין שלמה בובר בעמוד הנ"ל, והעתקתי לכאן, בעוד שהוא מדבר על בובר רק בפסקא הראשונה).
הגריח"ס שליט"א בעיקר מעיר על שלמה בובר שהערותיו אינם נכונות. הוא לא מדבר ביחס אישי כלפיו.
אם כי עדיין סבור אני שלא נפל הוא משאר חוקרי דורו.. אבל בשונה מהם הוא לא הכניס את הגיגיו בחיבוריו, ולכן נתקבלו הדברים.
קשה לאדם שחיבר כל כך הרבה חיבורים לעצור מלהכניס הגיוניו לכה"פ זעיר שם וזעיר שם, אבל לא נמצא זאת בר' שלמה
וכבר הערתי לעיל שאם המנח"א בן משפחתו, לכאורה אי"ז כ"כ ראיה מכתב אישי אליו. ודו"ק.
כמי שדם של תלמידי וחסידי מונקאטש נוזלים בעורקי לא יכול לקנות את זה, המנחת אלעזר זצ"ל הי' מקנא קנאת ה' צבקות, ולא הי' מפחד מלצאת על בן משפחתו
(העיר לי חכ"א שליט"א: כי בקובץ ישורון האחרון "החמירו" כלפי קוניץ מח"ס בן יוחאי, "והקילו" כלפי שלמה בובר).
דרופתקי דאורייתא כתב: (העיר לי חכ"א שליט"א: כי בקובץ ישורון האחרון "החמירו" כלפי קוניץ מח"ס בן יוחאי, "והקילו" כלפי שלמה בובר).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 239 אורחים