חגי פאהן כתב:
בכל תאורי הפרעות קהילות שלמות הלכו לטבח ולא הסכימו להשתחוות לצלב, דבר המעיד על כך שכמעט ולא היתה שם בעיה בתחום האמונה אז. לעומת זאת בספרד וגם דרום צרפת אנו מוצאים עדויות (למשל של רשב"ץ) על קהילות שלמות שהתנצרו עוד הרבה לפני גרוש ספרד (כדוגמת מיורקה)
מקדש מלך כתב:הרב שמש, בדברך על 'תהליך היסטורי' שהעביר את ההשכלה מספרד לאשכנז הינך מצטט את גולדהבר? כך אכן הוא כותב?
לענין כתב:במחילה על התערבות בדיון שאיני מבין בו כלל.
שמש כתב:לענין כתב:במחילה על התערבות בדיון שאיני מבין בו כלל.
כאן היית צריך לעצור. אין קשר בין קהילות האנוסים לשעבר בהולנד לבין תנועת ההשכלה שהייתה חלק ממגמה עולמית של 'עידן הנאורות'.
שמש כתב:זאת מהסיבה הפשוטה שהשפעתו של שפינוזה על הפילוסופיה המודרנית-חילונית בכלל הייתה רבה מאוד, כלומר הם הושפעו ממנו לא בגלל יהדותו אלא בעיקר בגלל שהוא היה פילוסוף מאוד נחשב (יתכן אולי שיהדותו גרמה לו להקדיש זמן לביקורת על המקרא אבל סביר להניח שגם אם היה גדל כנוצרי שמכיר את התנ"ך היה מתעניין בתחום, כמו רבים ממבקרי המקרא שהיו נוצרים).
שמש כתב:יפה תיארת, אך בנוגע לשואה שכחת לציין את יהודי לוב שנפגעו קשות בשואה גם על 'אדמות חוץ אירופיות' (אם כי חלקם אכן נשלחו למחנות באירופה).
%91
אבני גזית כתב:שמש כתב:יפה תיארת, אך בנוגע לשואה שכחת לציין את יהודי לוב שנפגעו קשות בשואה גם על 'אדמות חוץ אירופיות' (אם כי חלקם אכן נשלחו למחנות באירופה).
בס"ה כ-700 מיהודי לוב נספו, וכ-600 בתוניס, במרוקו אולי אחדים!
וכ"ז למרות כניסת כוחות SS - שבארצות אירופה גם מלאכי מרום לא עצרום מהשמדה כמעט טוטאלית.
בעיראק נרצחו כ-200 יהודים ע"י רוצחים נאצים-עיראקים.
את סוריה כבשו צבאות וישי, וקצינים גרמנים נצפו בחלב, אפס יהודים הרוגים!
בא"י, כ-200 נהרגו בהפצצות הלופטוואפה, ובקרב אל עאלמין נפלו הגרמנים לראשונה שדודים, ומשם אט אט שוחרר המגרב כולו, אם אלה אינם ניסים, מהו נס???
שומע ומשמיע כתב:הדיון מיותר בעיני לחלוטין, ההתחלנות כתופעה היא תופעה כלל עולמית, לכן אין על מה להתקוטט מי כרונולגית הביא אותה לעם ישראל. זהו הניסיון של הדורות האחרונים באופן עקרוני.
אבני גזית כתב:יש להעיר על דבריו שהשיטה לתלות את הקלקלה באחר, במקום לתלות את הקלקלה במקולקל - ידועה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 381 אורחים