היא שיחתי כתב:מסתבר שלחזונאישניקים משנה סדורה בזה.
היא שיחתי כתב: מנלן שהחזו"א כתב את ספרו תוך כוונה להוצאת ההלכה מכל דבור ודבור? שמא נתכוון אך ורק לידון בדרך אפשר ותוך כדי פלפולא דאורייתא וכמחברי הספרים שמניתי והרבה מחברים הנמצאים בכל קובץ מפרשים.
לייבל כתב:ז"ל החזו"א במכתב (נד' בגנזים ושו"ת עמ' רל): "אם כי קשה עלי להכנס בהוראה לרבים למעשה, וכפי הרגלי אני כותב דרך לימוד ואם יש משתמשים בדברים למעשה אין אני אחראי כל כך". (בקו"א ח"ב הושמטו המילים האחרונות במשפט זה).
היא שיחתי כתב:יישר כוח גדול!
כוונתך לספר שיצא עתה?
היא שיחתי כתב:ז"ל החזו"א בקו"א חג טו
"ומה שכתבו שלא אמרוהו הרן והריטבא בדרך פסק רק בדרך פירוש אינו מובן כי מעולם לא חילקו הפוסקים כשהיו באים למנין הדעות אם כתבוהו הרשבא ושאר פוסקים בפסקיהם או בחידושיהם וכל דבריהם הם אצלנו הלכה למעשה"
מכתב זה הוא לגרא"ז מלצר כך ראיתי אצל בני בראון
אפרקסתא דעניא כתב:היא שיחתי כתב:ז"ל החזו"א בקו"א חג טו
"ומה שכתבו שלא אמרוהו הרן והריטבא בדרך פסק רק בדרך פירוש אינו מובן כי מעולם לא חילקו הפוסקים כשהיו באים למנין הדעות אם כתבוהו הרשבא ושאר פוסקים בפסקיהם או בחידושיהם וכל דבריהם הם אצלנו הלכה למעשה"
מכתב זה הוא לגרא"ז מלצר כך ראיתי אצל בני בראון
על רש"י כתבו כך גדולי האחרונים, בראשם הב"י בכמה מקומות.
גילוי האמת כתב:א' ז"ל החזו"א במכתב (נד' בגנזים ושו"ת עמ' רל): "אם כי קשה עלי להכנס בהוראה לרבים למעשה, וכפי הרגלי אני כותב דרך לימוד ואם יש משתמשים בדברים למעשה אין אני אחראי כל כך". (בקו"א ח"ב הושמטו המילים האחרונות במשפט זה).
ב' מקובל כדבר ברור אצל כל תלמידי מרן החזו"א זללה"ה ובני משפחתו (יש ב"ה עדיין אצל מי לברר...) שכל ספרו נתייסד על דרך קביעת ההלכה לאסוקי שמעתתא, ומה גם שבהרבה מקומות כותב להדיא דלדינא נראה וכו', והדברים גם מפורסמים וידועים ואינם מחודשים.
וכאן הבן שואל מה היישוב על הסתירה
לדעתי זר לא יבין זאת-
ואנסה בקצרה להסביר החזו"א ידע ורצה ולצורך זה פירסם ספריו למען ישוטטו בו רבים ואף אם ירצו יוכלו להכריע בזה כמותו, אבל בכוונה לא כתב סיפרו כספר הלכה.
היא שיחתי כתב:ז"ל החזו"א בקו"א חג טו
"ומה שכתבו שלא אמרוהו הרן והריטבא בדרך פסק רק בדרך פירוש אינו מובן כי מעולם לא חילקו הפוסקים כשהיו באים למנין הדעות אם כתבוהו הרשבא ושאר פוסקים בפסקיהם או בחידושיהם וכל דבריהם הם אצלנו הלכה למעשה"
מכתב זה הוא לגרא"ז מלצר כך ראיתי אצל בני בראון
דרך פירוש ולא פסק
הדברים מקו"א הם כמובן בעניין קו התאריך. ולדידי הזעיר צ"ע, שהרי הטענה של הגראז"מ ודעימיה לא היתה שהדברים נכתבו בדרך פירוש בעלמא בלי "כוונה הלכתית", כי לגבי זה באמת נכוחים בפשיטות דברי החזו"א (רק על רש"י היו שדנו שכתב דבריו בדרך פירוש הסוגיה ולא פסק - ואף את זאת דוחים רוב ככל הפוסקים - אבל לא עלתה על לב שהדבר שייך אולי גם לגבי מפרשי הגמ' מיסוד הרמב"ן והבאים אחריהם). אלא הטענה היתה שבדבריהם הקצרים שכתבו אגב דיונם בסוגיית נולד אחר חצות וכו' בר"ה דף כ', שפירוש הרז"ה בסוגיה מחוור יותר משל אחרים, לא נתכוונו לפסוק ולהכריע הלכה בנושא העצום של אופן מועד שמירת השבת ברחבי העולם (שלא נידון כלל בגמ' שם וגם בדבריהם לא נזכר וע"כ אמרו שלא מסתבר וכו').
מכל מקום אכן מעניין ציטוט זה בהקשר האשכול שפתחת. ולהזכיר שבראש הקדמת ספרי גדולי הפוסקים כגון הפרי מגדים הם מזהירים שלא לסמוך על דבריהם הלכה למעשה ואינם נכתבים אלא בלימוד וכו' - ולית מאן מן הפוסקים דחייש להגבלות כהנה, אלא הכל מסתמכים על שיקול דעתם ופירושיהם והכרעותיהם בכל אתר ואתר, והיסוד לזה מבואר באר היטב בדברי הרשב"ם בב"ב ק"ל ע"ב - ונוגע גם במישרין לעניין שפתחת, עיי"ש.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 632 אורחים