זה מקדם העירותי על הפליאה שהנה אמרו חז"ל 'על בריות טובות ועל אילנות טובות אומר ברוך שככה לו בעולמו', ואשכחן למטבע לשון זו בדיוק בברכת האילנות 'וברא בו בריות טובות ואילנות טובות'. והוא קצת פלא, מפני מה נזכרה לשון זו רק במטבע של ברכת האילנות, ולא בברכה של אילנות טובות גופא. ולא מצאתי לזה יישוב הגון.
עתה ראיתי בין הבתרים של קובץ נזר התורה ל' שיצא זה עתה, ובו מעלה הרב יצחק מאיר הגר מבית שמש רעיון נפלא -
- נזר התורה ל.PNG (143.61 KiB) נצפה 2333 פעמים
דהיינו, ברכת האילנות זהו נוסח מורחב של ברכת שככה לו בעולמו!
[ואשכחן דכוותה בכ"מ, וכגון ברכת הלבנה בסנהדרין מ"א א', ע"ש, וכן קידושא רבא שהאריכו והוסיפו על ברכת בורא פרי הגפן].
ואוסיף עתה דבר פלא מופלא ליישב קושיא עצומה בדברי המהר"ל זיע"א -
- מהר''ל.PNG (23.46 KiB) נצפה 2333 פעמים
והוא פלא שהרי ברכת 'שככה לו בעולמו' היא על אילנות טובות ולא על היוצא בימי ניסן [וכבר עמד בקושיא זו הגאון המופלג ריח"ס שליט"א ראש ישיבת כף החיים].
ולפי הנ"ל יש כאן מקום יישוב, הואיל ובאמת שורשה של ברכת האילנות הוא בברכת שככה לו בעולמו, וא"כ הביא המהר"ל את הנוסח המקורי של הברכה, ולא את המורחב, ועיין.
ולחיתום אביא בפניכם דבר פלא נפלא, דהנה באחד מכתבי היד של מדרש תנחומא נמצא מטבע ברכה משולב -
- קובץ על יד י''ח.PNG (46.48 KiB) נצפה 2333 פעמים
פלאי פלאים!
ונ"מ שיש להעלות לדון להלכה ולא למעשה בכל זה, שמי שבמקום ברכת האילנות אמר 'שככה לו בעולמו' נפיק בדיעבד [וכל שכן שאם עומדים לפניו גם אילנות נאות וגם אילנות מלבלבין בימי ניסן דסגי להו בברכה חדא, ועיין בזה בספר 'אב בברכה' עמ' ש"ל בתשובות מהגר"ח קנייבסקי]. כמו כן יש לדון שלא לברך ברכת האילנות רק על מה שהוא בכלל 'אילנות טובים' ולא על עץ צמוק וכיו"ב אלא על מפואר ופורח. עוד יש לדון דגם אי נימא דימי ניסן הוא דוקא, לאפוקי אדר ואייר, מכל מקום גם באותם הימים יש מקום לדון דמכל מקום יש לו לברך 'שככה לו בעולמו' דהן אמנם דבעלמא לא ידעינן אילנות טובות מאי נינהו, ולכך אין אנו מורגלין בברכה זו, אך מכל מקום כאן כבר גילו לנו חז"ל שאילנות מלבלבים הם נקראים אילנות טובים, והן אמנם דאין לבלוב זה ראוי לברכת האילנות בנוסחה המורחב, אך מכל מקום מידי 'אילנות טובים' של ברכת 'שככה לו בעולמו' לא נפקא.