מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15914
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 25, 2011 9:34 pm

חוץ מראב"ן לא מצאתי בשום מקום, ראשונים גם אחרונים. והוא פלא!

שיבר
הודעות: 855
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי שיבר » א' ספטמבר 25, 2011 9:41 pm

מה כותב הראב"ן?

הסברא הפשוטה נותנת שלא, ויתכן שכ"כ פשיטא הוא עד שהשמיטוהו הפוסקים.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 25, 2011 9:44 pm

אכן, מדוע שיברך על הבשמים? הרי למרות שהבדיל הוא עדיין אסור במלאכה, היינו, אף אצלו עדיין שבת, ומדוע שיברך על הבשמים שנתקנו כדי לחזק את הגוף מעזיבת הנשמה יתירה או משום ריח הגיהנום המתחיל לפעול במוצ"ש.

שיבר
הודעות: 855
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי שיבר » א' ספטמבר 25, 2011 9:47 pm

גם אין לו קשר למצוות הבדלה, רק תיקנו לסדרו על הכוס.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי חוקר » א' ספטמבר 25, 2011 9:48 pm

באדני שלמה (מגנוז) ח"ב עמ' שלט אותיות ז-ח מביא מכף החיים שהעתיק מאשל אברהם שלא יברך ביום. וכתב שם שהמעיין בפנים בא"א יראה דלא פסיקא ליה.

כותב
הודעות: 862
הצטרף: ד' דצמבר 15, 2010 9:05 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי כותב » א' ספטמבר 25, 2011 9:54 pm

גם הראב"ן כותב שלא יברך על בשמים מבעוד יום, ראה כאן אות קעא.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?150796&&page=26

ואולי כוונת איש-ספר לשאול אם יש עוד מי שכתב להדיא כדבריו.
(ומה שציין המהדיר לדברי הטור, המעיין יראה שאינו מדבר רק לענין נר ולא לענין בשמים).

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי חוקר » א' ספטמבר 25, 2011 9:54 pm

ובשו"ע הרב סי' רצט סעיף י' ג"כ פסק שלא לברך על הבשמים.

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » א' ספטמבר 25, 2011 10:39 pm

1. ברכה על בשמים מותרת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 בשנה.
אז מדוע שהמבדיל מבעוד יום לא יברך על בשמים אם רוצה*?! וכי איסור יש לברך על בשמים בשבת?!

2. בשאלה לא ניכר כלל אם הראב"ן כתב שאסור או מותר.

3. הסיבה שלא עסקו בדבר זה היא כי עצם העיסוק בדין הבדלה בשבת הינו מועט מחמת אי שכיחותו בזמנינו...


*ברכת הבשמים אינה קשורה או תלויה בהבדלה מצד הדין, ובוודאי שאינה מעכבת. מטו משמיה דהח"ח שלא נהג לברך על הבשמים, וכן עוד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 25, 2011 11:29 pm

י. רבינוביץ כתב:1. ברכה על בשמים מותרת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 בשנה.


[לא בדיוק, בתשעה באב אסור לברך על הבשמים]

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » א' ספטמבר 25, 2011 11:42 pm

חכם באשי כתב:
י. רבינוביץ כתב:1. ברכה על בשמים מותרת 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, 365 בשנה.


[לא בדיוק, בתשעה באב אסור לברך על הבשמים]


למה לא בדיוק? בדיוק כך!

אצטט לך את דברי הרב בן ציון אבא שאול מגדולי חכמי הספרדים (אור לציון פק כט):
"שאלה: האם מותר להריח בשמים וכו' בתשעה באב.
תשובה: אין איסור להריח בשמים בתשעה באב, ומעיקר הדין מותר להריחם.

מי שלא מברך על בשמים במוצ"ש שחל בת"ב, זה מטעם מנהג טוב ולא בדיוק מטעם איסור... (וגם אם ימצא מי שכתב לשון 'איסור' היינו לאו דווקא, דגם בגמ' וברמב"ם לא נזכר 'איסור' כזה)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ספטמבר 26, 2011 12:06 am

רבינוביץ האשכנזי נמשך אחרי הרב אבא שאול הספרדי? מה אין לך משנה ברורה?!... שם הוא כותב, לזכרוני, שאין לברך על הבשמים בתשעה באב ואפילו כשחל במוצ"ש.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי נאשער » ב' ספטמבר 26, 2011 12:15 am

חכם באשי כתב:רבינוביץ האשכנזי נמשך אחרי הרב אבא שאול הספרדי? מה אין לך משנה ברורה?!... שם הוא כותב, לזכרוני, שאין לברך על הבשמים בתשעה באב ואפילו כשחל במוצ"ש.

עי' משנ"ב סי' תקנ"ו ובשעה"צ א' שנקט לאיסור בפסקו של באשי...

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ב' ספטמבר 26, 2011 12:44 am

חכם באשי כתב:רבינוביץ האשכנזי נמשך אחרי הרב אבא שאול הספרדי? מה אין לך משנה ברורה?!... שם הוא כותב, לזכרוני, שאין לברך על הבשמים בתשעה באב ואפילו כשחל במוצ"ש.

שתהיה בריא חכם באשי.
זה שהבאתי את דברי הרב אבא שאול, זה לא מפני שהאשכנזים סוברים אחרת; אלא מפני שהוא כתב זאת בלשון ברורה וצחה ביותר. ואם היית טורח לעיין במקורות דבריו באור לציון שאלתך זו הייתה מתבטלת מאליה; אך כיון שלא טרחת לעשות כך, הוספת לשוב עם טעות אחרת בידך בשם המשנ"ב וכפי שהשיבך על כנך ר' נאשער.

סופר
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:11 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי סופר » ב' ספטמבר 26, 2011 6:38 am

רבינוביץ,
מי התיר להפסיק בברכת הבדלה ולסדר את ברכת הבשמים על הכוס?

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ב' ספטמבר 26, 2011 9:33 am

סופר כתב:רבינוביץ,
מי התיר להפסיק בברכת הבדלה ולסדר את ברכת הבשמים על הכוס?


מה זאת אומרת 'מי התיר'?!
בית שמאי אומרים: נר ומזון בשמים והבדלה, ובית הלל אומרים: נר ובשמים מזון והבדלה.
גמרא: בית שמאי אומרים, נר ומזון וכו'. רב הונא בר יהודה איקלע לבי רבא, חזייה לרבא דבריך אבשמים ברישא. אמר ליה: מכדי בית שמאי ובית הלל אמאור לא פליגי; דתניא, בית שמאי אומרים: נר ומזון בשמים והבדלה. ובית הלל אומרים: נר ובשמים מזון והבדלה! - עני רבא בתריה: זו דברי רבי מאיר, אבל רבי יהודה אומר: לא נחלקו בית שמאי ובית הלל על המזון שהוא בתחלה ועל הבדלה שהיא בסוף. על מה נחלקו - על המאור ועל הבשמים, שבית שמאי אומרים: על המאור ואחר כך בשמים, ובית הלל אומרים בשמים ואחר כך מאור. ואמר רבי יוחנן: נהגו העם כבית הלל אליבא דרבי יהודה.

ואעפ"כ אינה מעכבת הבדלה. ראה בסדר ההבדלה לרע"ג, ראב"ן ביצה, מנורת המאור עמוד 195, חיי אדם הלכות שבת כלל ח סעיף כה.

ויתירה מכך, ראה להלן:
קבצים מצורפים
בשמים בהבדלה.jpg
בשמים בהבדלה.jpg (202.24 KiB) נצפה 3959 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15914
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 26, 2011 10:29 am

רבינוביץ אולי קצת מחשבה לפני שכותבים?
סופר שאל אותך, אם אין חיוב לבשמים בהבדלה מבעוד יום, מי התיר להפסיק בברכת הבשמים בין הגפן להמבדיל. (והרי זה כפולמוס הפוסקים גבי ברכת בשמים בברית מילה כידוע)
ולכן כל דבריך אינם במקום.
-----------
תודה רבה לכל העונים

י. רבינוביץ
הודעות: 358
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 1:50 am

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי י. רבינוביץ » ב' ספטמבר 26, 2011 11:52 am

איש_ספר כתב:חוץ מראב"ן לא מצאתי בשום מקום, ראשונים גם אחרונים. והוא פלא!

כותב כתב:גם הראב"ן כותב שלא יברך על בשמים מבעוד יום, ראה כאן אות קעא.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?150796&&page=26

ואולי כוונת איש-ספר לשאול אם יש עוד מי שכתב להדיא כדבריו.
(ומה שציין המהדיר לדברי הטור, המעיין יראה שאינו מדבר רק לענין נר ולא לענין בשמים).


חוקר כתב:ובשו"ע הרב סי' רצט סעיף י' ג"כ פסק שלא לברך על הבשמים.


סופר כתב:רבינוביץ,
מי התיר להפסיק בברכת הבדלה ולסדר את ברכת הבשמים על הכוס?


איש_ספר כתב:רבינוביץ אולי קצת מחשבה לפני שכותבים?
סופר שאל אותך, אם אין חיוב לבשמים בהבדלה מבעוד יום, מי התיר להפסיק בברכת הבשמים בין הגפן להמבדיל. (והרי זה כפולמוס הפוסקים גבי ברכת בשמים בברית מילה כידוע)
ולכן כל דבריך אינם במקום.


יראו הרואים וישפוטו... כתוב לחוד, וכוונות לחוד; בפרט היכן שהדברים משתמעין לתרי אנפין. (ולמותר לציין, שאין אני נצר למשפחת 'מכוונים'..).

ולעצם השאלה של "אם אין חיוב לבשמים בהבדלה מבעוד יום, מי התיר להפסיק בברכת הבשמים בין הגפן להמבדיל".

א- על פי מה ההנחה הפשוטה שאין או יש חיוב לבשמים בהבדלה מבעוד יום?!
ב- על פי מה ההנחה הפשוטה שאין או יש חיוב לבשמים בהבדלה לאחר צה"כ?!
ג- עכ"פ נוכל לומר שמי שהתיר להפסיק בברכת הבשמים בין הגפן להמבדיל לאחר צה"כ, הוא הוא שהתיר להפסיק בברכת הבשמים בין הגפן להמבדיל כבר מבעוד יום.
ד- ע"פ שיטת הגאונים אליבא דקובץ המעיין הנ"ל, מיושבות קושיות רבות- כולל זו; עיין שם.

סופר
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:11 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי סופר » ב' ספטמבר 26, 2011 12:41 pm

נסיון אחרון:
כתבת מר רבינוביץ: 'וכי יש איסור לברך על בשמים בשבת אם רוצה להריח?' על זה ענו לך שאכן יש הפסד אם עושה זאת בתוך ברכת הבדלה שבזה מפסיק.

כל זה מבלי להדרש לשאלה האם יש טעם לברכת הבשמים דמוצ"ש למבדיל בשבת.

מה כ"כ קשה?

סופר
הודעות: 82
הצטרף: א' נובמבר 28, 2010 5:11 pm

Re: המבדיל מבעוד יום מברך על בשמים?

הודעהעל ידי סופר » ב' אוקטובר 03, 2011 11:09 am

כעת ראיתי ענין פלאי והוא לגבי ברכת הבשמים במוצאי יו"כ שחל בשבת דבכל בו כתב שאין מברכין על הבשמים וכן פסק בשו"ע והרמ"א, ולא כן סבירא למהרי"ל וכן הב"ח ומג"א וט"ז ושו"ע הרב ומט"א כולם הביאו דיש לברך כהאי שתא שחל יו"כ בשבת.

אלא שכתב הב"ח והביאו המ"ב דאין הפסד דברכה לבטלה בזה דהא נהנה מהבשמים ע"כ, ולא חשו להפסק בהבדלה באם אין לברך, והוא פלא.

וכעת ראיתי שהט"ז העיר מזה ובכ"ז כתב לברך וצ"ע לי טעמו עי"ש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 482 אורחים