תורה מפוארת כתב:כמו שכתב הרב חיים ויטאל () שמצד הגופים עוד יש השתוות בצד מה ישראל ואומות שכולם באים מתולדות אדם הראשון, אבל מצד הנפשות אין להם שום השתוות, עכ"ד.
ספר שם משמואל - פרשת וירא - שנת תרע"א
במדרש תנחומא הלך לקחת מהם עצה [על המילה] וכו' א"ל אשכול כו', א"ל ענר כו'. והדבר יפלא איך שייך שיטול עצה ע"ז. ועוד קשה הלא מפורש במד"ר (פ' נ"ח) קרית הארבע ע"ש שדרו בה ארבעה צדיקים אברהם ענר אשכול וממרא ונמולו בה ד' צדיקים כו' יע"ש, ונראה דאין הפירוש נטל עצה אם לעשות או לא, כי ח"ו לשאול שאלה כזו כיון שהי' ציווי השי"ת, וגם מה שאמרו ענר אשכול שלא לימול אין הפירוש שלא לעשות. רק הענין,
דהנה מחצב הנשמות של ישראל אין זה מחצב נשמות אוה"ע, כי רק בגופם יש להם השתוות בצד מה מחמת אדה"ר שכולם באים ממנו, אך ע"י המילה נעשה הפרש גם מצד הגוף, דהגוף השיג צורה אחרת. וזה הי' חשבונו של אאע"ה שאמר (ב"ר סו"פ מ"ז) עד שלא מלתי היו העוברים והשבים באים אצלי תאמר משמלתי אינם באים אצלי, והיינו דכוונתו היתה להחזירם למוטב וכשימול א"ע ייעשה נבדל מן העולם גם בגוף ולא יוכל להחזירם למוטב, ולכך רצה שיסכימו הם ע"ז, היינו כדי שגם השכל האנושי יסכים ע"ז, וממילא לא תהי' עשי' שהיא למעלה מהטבע ועוד יהי' לו חיבור עם העולם, ויוכל להחזירם למוטב עדיין. וזה ששאל להם מה דעת השכל האנושי ע"ז. והשיבו ענר אשכול דמצד השכל האנושי אין למילה שום מקום, דמילה ניתנה בשמיני שהיא למעלה מן הטבע, והגם שהם עצמם מלו א"ע אח"כ אבל יעשו ג"כ למעלה מהטבע, וממרא אמר שגם בתוך הטבע יש לו מקום ומצד השכל האנושי צריך להיות כן: