הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' יולי 10, 2019 7:23 pm
ייש"כ גדול לכל המגיבים, ולמעשה ראיתי במשנ"ב דרשו שהביאו שתי דעות הגרש"ז הגריש"א ולסיכום העולה מהדברים שם הוא כך:
לכתחילה אם נזכר תוכ"ד לגרש"ז חוזר לראש הברכה ולגריש"א אומר מוריד הטל (בנוסח ספרד ולכאורה בנוסח אשכנז יחזור ויאמר רב להושיע מכלכל חיים בחסד כדי שיהיה ניכר שחזר)
בדיעבד גם עם הפסיק יותר מכ"ד וגם אם המשיך איזה תיבות ולא סיים הברכה, בנוסח ספרד - אם חזר ואמר מוריד הטל מכלכל חיים בחסד וכו' ואין מחזירין אותו בש"צ. בנוסח אשכנז - אם נזכר לפני שהמשיך מכלכל חיים אף שהפסיק יותר מכד"ד וחזר ואמר "רב להושיע" מכלכל חיים בחסד, או אם המשיך איזה תיבות וחזר לומר רב להושיע מכלכל יצא וכמדומה לי שבאופן זה אף אם לא חוזר לרב להושיע וחזר למכלכל חיים יצא, ואפשר שמדברי המשנ"ב בענין זה משמע שלמד שאף תוכ"ד לכתחילה חוזר לראש הברכה כדברי הגרש"ז, ורק בדיעבד אם חזר תוכ"ד לרב להושיע יצא שניכר חזרתו ודו"ק