מדבר קדש כתב:אני משתמש בשער ההקדמות ומבוא שערים שלהם ומאוד נהנה.
הדפסה ברמה גבוהה מאוד. גם המפרשים מודפסים על הדף בצורה נוחה.
לא נתקלתי בטעויות וכד'. הדברים האלו של בירור הנוסח בכתבי האר"י מאוד משתנים מספר לספר.
המבחן לזה יהיה כשהם יוציאו עץ חיים. סך הכל, השמונה שערים די מבוררים.
מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")
שאראש-פאטאק כתב:מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")
לפי זכרוני שער התפילה הוא מהדורא קמא ושער הכוונות הוא מהדורא בתרא אין תחת ידי לבדוק
שאראש-פאטאק כתב:מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")
לפי זכרוני שער התפילה הוא מהדורא קמא ושער הכוונות הוא מהדורא בתרא אין תחת ידי לבדוק
שים-שלום כתב:שאראש-פאטאק כתב:מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")
לפי זכרוני שער התפילה הוא מהדורא קמא ושער הכוונות הוא מהדורא בתרא אין תחת ידי לבדוק
ספר הכוונות - מהדורא קמא
שער התפילה - הוא מה שאנו קוראים לו שער הכוונות, כפי שסידרו מהרח"ו כשער אחד מספר "עץ חיים", בשם שער התפילה.
שער הכוונות - מהדורת ספר שער התפילה כפי שסידר מחדש מהרש"ו את כתבי אביו.
מהדורא בתרא - אלו ספרים שלא נכללו בשמונה שערים, כגון אוצרות חיים וכו', אותם לא קיבל מהרח"ו מהאר"י אלא סיכם ע"פ הבנתו את רבו.
המהדורות הנדפסות נסדרו ע"פ סדרו של מהרש"ו כפי שסדרם מהר"ם פאפירש, וככל הנראה זו המהדורה הנדפסת מחדש כעת ע"י מכון שערי יצחק, אם כי לא עיינתי בגוף הספרים.
במכון אהבת שלום טורחים על הדפסת כל כתבי האר"י בכל מהדורותיהם, כלומר סדרת מהדורא קמא, סדרת ח' שערים מכ"י מהרח"ו, סדרת כתבי האר"י כפי שסדרם מהרש"ו, וסדרת מהדורא בתרא.
ניתן לקרוא על כל הנ"ל באריכות בספרו של הרב יוסף אביב"י בנין אריאל.
בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.
תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).
ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.
את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.
אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.
כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.
איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.
בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.
תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).
ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.
את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.
אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.
כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.
מדבר קדש כתב:בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.
תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).
ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.
את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.
אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.
כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.
דרך עץ חיים למהר"מ פאפרש הוא העץ חיים הנדפס כיום בכרך אחד, הלא כן?
מגדל כתב:איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.
באשר לכתבי הרח"ו בספריה הלאומית ישנם רק ארבעה שערים, מכיוון שרק אלו נגישים לציבור מכתיבת יד הרח"ו עצמו, ד' השערים האחרים, נעלמו עקבותיהם, ושזפתם עינם של רבינו הגדול הרב בריושמא. אמנם מצויים כתבי יד אחרים, מתקופה מוקדמת באופן יחסי. כך זכור לי מספרו של הרב הגאון הנ"ל.
באשר לרב מזרחי, אינני יודע מה בלבך עליו, כאשר ניכר מדבריך. איך שיהא, כך כתב.
והרי לך גרסת אהבת שלום
למען האמת, בפיוט של ערב שבת מצאתי מלמעלה רק שינוי באות אחת, וכהמשך לגילוי נאות זה, לא היה לי כח לבדוק בנוספים.
אמנם חזקה על הת"ח הדייקן הזה שלא כתב דבר אלא אם כן בדקו פעמים מספר. ובדידי הוה עובדא שדברי האר"י נתבארו לי באופן אחר לגמרי, רק מחמת אות אחת אשר מצאתי בכתב היד, או בספר שער התפלה.
איש_ספר כתב:מגדל כתב:איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.
באשר לכתבי הרח"ו בספריה הלאומית ישנם רק ארבעה שערים, מכיוון שרק אלו נגישים לציבור מכתיבת יד הרח"ו עצמו, ד' השערים האחרים, נעלמו עקבותיהם, ושזפתם עינם של רבינו הגדול הרב בריושמא. אמנם מצויים כתבי יד אחרים, מתקופה מוקדמת באופן יחסי. כך זכור לי מספרו של הרב הגאון הנ"ל.
באשר לרב מזרחי, אינני יודע מה בלבך עליו, כאשר ניכר מדבריך. איך שיהא, כך כתב.
והרי לך גרסת אהבת שלום
למען האמת, בפיוט של ערב שבת מצאתי מלמעלה רק שינוי באות אחת, וכהמשך לגילוי נאות זה, לא היה לי כח לבדוק בנוספים.
אמנם חזקה על הת"ח הדייקן הזה שלא כתב דבר אלא אם כן בדקו פעמים מספר. ובדידי הוה עובדא שדברי האר"י נתבארו לי באופן אחר לגמרי, רק מחמת אות אחת אשר מצאתי בכתב היד, או בספר שער התפלה.
הארבעה האחרים לא נעלמו אלא נמצאים בידים פרטיות.
תודה על השטר ושוברו בצידו: שינוי של אות אחת, וגם זה לא בדקתי עם מי הצדק.
ובכן התברר שדבריך על הוצאה ש"טעויות רבות נפלו בה", הינם דברי סרק.
אין לי שום דבר נגד מדפיס הסידורים הנ"ל, כל זמן שהוא מוצג לפי ערכו ולא בגוזמאות חסרות שחר.
מגדל כתב:איש_ספר כתב:מגדל כתב:איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.
באשר לכתבי הרח"ו בספריה הלאומית ישנם רק ארבעה שערים, מכיוון שרק אלו נגישים לציבור מכתיבת יד הרח"ו עצמו, ד' השערים האחרים, נעלמו עקבותיהם, ושזפתם עינם של רבינו הגדול הרב בריושמא. אמנם מצויים כתבי יד אחרים, מתקופה מוקדמת באופן יחסי. כך זכור לי מספרו של הרב הגאון הנ"ל.
באשר לרב מזרחי, אינני יודע מה בלבך עליו, כאשר ניכר מדבריך. איך שיהא, כך כתב.
והרי לך גרסת אהבת שלום
למען האמת, בפיוט של ערב שבת מצאתי מלמעלה רק שינוי באות אחת, וכהמשך לגילוי נאות זה, לא היה לי כח לבדוק בנוספים.
אמנם חזקה על הת"ח הדייקן הזה שלא כתב דבר אלא אם כן בדקו פעמים מספר. ובדידי הוה עובדא שדברי האר"י נתבארו לי באופן אחר לגמרי, רק מחמת אות אחת אשר מצאתי בכתב היד, או בספר שער התפלה.
הארבעה האחרים לא נעלמו אלא נמצאים בידים פרטיות.
תודה על השטר ושוברו בצידו: שינוי של אות אחת, וגם זה לא בדקתי עם מי הצדק.
ובכן התברר שדבריך על הוצאה ש"טעויות רבות נפלו בה", הינם דברי סרק.
אין לי שום דבר נגד מדפיס הסידורים הנ"ל, כל זמן שהוא מוצג לפי ערכו ולא בגוזמאות חסרות שחר.
כן? היכן הם? וכמדומני שמדובר ביד ולא בידיים.
אכן טעיתי, ולא כתב הרב הנ"ל רבות, אלא טעויות נפלו, מחילה סליחה וכפרה.
איננו רק להגדיר אדם כמדפיס סידורים, משום שבין היתר הוא מדפיס סידורים, יהא זה כלהגדיר אותך כגולש פורומים, מאחר שאתה נמצא כאן מעת לעת.
מדובר בת"ח וכיודעו ומכירו קאמינא, אתה מוזמן לעיין לדוגמא בהגהותיו לתיקון תפילה ולהיווכח.
בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.
תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).
ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.
את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.
אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.
כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.
לענין כתב:זאת אומרת, מהרח"ו כתב ארבע כתיבות?
ולכשמצי לומר, כאשר כבודו כותב 'כתיבה ראשונה' הריהו מכוין לטיוטות או לעץ חיים של מהרח"ו?
ובלשון אחרת, כאשר אני חפץ לציין לטיוטות (וכגון לספר כוונות הישן בעריכת מהר"א פנצירי), היאך אקרא לו, כתיבה ראשונה או טיוטות או לשון אחרת?
בתודה מראש
בריושמא כתב:לשאלת הרב לענין:
כתיבה ראשונה: קונטרסי הטיוטות. ספר עץ חיים.
כתיבה שנייה: מבוא שערים.
כתיבה שלישית: אוצרות חיים, קהלת יעקב, אדם ישר, עולת תמיד, זוהר הרקיע.
לכן כתבתי לעיל: כתב את קונטרסי הטיוטות, ערך את ספר עץ חיים.
כי מבחינת התוכן - קונטרסי הטיוטות וספר עץ חיים הם היינו הך.
ר' חיים ויטל נטל את קונטרסי הטיוטות וערך אותם וסידר אותם בשמונת שערי ספר עץ חיים.
אבל התוכן נשאר זהה.
ספר מבוא שערים הוא כתיבה שנייה, כי התוכן שונה. הערות נלע"ד שכתב בכתיבה הראשונה נפשטו כאן וכו'.
ספרי אוצרות חיים וכו' הם כתיבה שלישית, כי התוכן שונה. הערות נלע"ד שכתב בכתיבה השנייה נפשטו כאן וכו',
הכל ככתוב באריכות ובפרוטרוט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
בריושמא כתב:לשאלת הרב מגדל:
אכן, כך הם פני העריכות.
ר' חיים ויטל ערך ותיקן לשונות וכו' במעבר מקונטרסי הטיוטות לספר עץ חיים. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
ר' שמואל ויטל סידר מחדש במעבר מספר עץ חיים לשמונה שערים. גם הוסיף הערות. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
בריושמא כתב:לשאלת הרב מגדל:
אכן, כך הם פני העריכות.
ר' חיים ויטל ערך ותיקן לשונות וכו' במעבר מקונטרסי הטיוטות לספר עץ חיים. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
ר' שמואל ויטל סידר מחדש במעבר מספר עץ חיים לשמונה שערים. גם הוסיף הערות. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 222 אורחים