אוצר החכמה כתב:אנחנו החרדים לא אוהבים לשנות את נוסחאותינו. אפילו קינה על השואה לא נכנסה לקינות שלנו.
אישצפת כתב:לא הייתי כולל את כל החרדים כמי שאינם אומרים מי שבירך לחיילי צה"ל בבית הכנסת.
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל היה אומר זאת בכל פתיחת ההיכל, וברי לי שעוד חכמים נהגו כן בשבתות.
קמצן_קדוש כתב:אחרי ששקלתי בדעתי האם לענות אמן או לכפוף את הראש עמוק יותר לתוך אחד העלונים שהיו פזורים על השולחן (מה שעשו שאר החרדים סביבי) שאלתי את עצמי למה בעצם גם אנחנו לא אומרים "מי שברך" לחיילי צה"ל.
אראל כתב:איזה דמיון למי שברך לווילהעלעם ואגויסטא???
הלא המה היו שונאי ישראל, כל 'הברכה' להם היה 'מן השפה ולחוץ'.... כדי שלא יחרץ כלב לשונו.....
משא"כ המי שבירך לצה"ל, הלא הברכה להם, מכוונים בלב שלם ......., וכלום אתה דן שוגג כרצון ואונס כמזיד....
פרנקל תאומים כתב:הטעם המרכזי והברור להימנעותינו מכל הנ''ל הוא משום שהם מבטאים הזדהות עם המדינה החילונית.
בראשית ימי המדינה מיהרו אלו שמיהרו לדחוק אותה בתוך חיינו הדתיים: "מי שברך" לזה ו''מי שברך" לזה, יום הזיכרון ויום העצמאות, הלל ושיר המעלות במנגינת ''התקווה'' וכו' וכו', ומה לעשות שאנחנו איננו מעוניינים להכניס את המדינה החילונית לתוך סידור התפילה ולתוך היהדות שלנו. תורה ומצוות לחוד ומדינת ישראל לחוד, נא לא לערבב.
אין הכ''נ, בעיתות מלחמה או מבצעים גדולים, מן הראוי לומר פרק/י תהילים חזן עם הציבור עפ''י הוראת הרב לשלומם של החיילים הנמצאים בסכנה ולאחמ''כ את נוסח "אחינו בית ישראל". אבל אין מן הראוי להשתמש בנוסחים שהוקצעו מתוך זווית ראיה השואפת להטמיע את המדינה בתוך הסידור ובתוך היהדות.
נ''ב:
שים לב לכל הטקסיות, בבתי כנסת דת''ל החזן מסלסל את שני ה''מי שברך'' למדינה ולחיילים ברוב טקס, הציבור כולו נעמד על רגליו ואף אחד לא מהין לפצות את פיו, א גאנצע עסק. הלוואי על חזרת הש''ץ וקריאת התורה.
סגי נהור כתב:אפשר לברך את החיילים בנוסח מי שברך המקובל שמופיע בסידור...
שמר כתב:לענ"ד אין הנושא על מי ועל מה מתפללים, בזה כו"ע מודו שיש להתפלל עליהם, אלא ההימנעות ממי שברך זה דווקא הוא מחמת אי רצון לאיזו שהיא השתייכות למי שכתב מי שברך זה והממסד שעמד מאחוריו.
זאב ערבות כתב:שמר כתב:לענ"ד אין הנושא על מי ועל מה מתפללים, בזה כו"ע מודו שיש להתפלל עליהם, אלא ההימנעות ממי שברך זה דווקא הוא מחמת אי רצון לאיזו שהיא השתייכות למי שכתב מי שברך זה והממסד שעמד מאחוריו.
אז באיזה אופן אתה מציע להתפלל? אצלינו כשיש עת צרה בארץ כגון מלחמת המפרץ וכדומה אומרים כמה מזמורי תהלים לאחר קבלת שבת לפני דרשת הרב.
שמר כתב:זאב ערבות כתב:שמר כתב:לענ"ד אין הנושא על מי ועל מה מתפללים, בזה כו"ע מודו שיש להתפלל עליהם, אלא ההימנעות ממי שברך זה דווקא הוא מחמת אי רצון לאיזו שהיא השתייכות למי שכתב מי שברך זה והממסד שעמד מאחוריו.
אז באיזה אופן אתה מציע להתפלל? אצלינו כשיש עת צרה בארץ כגון מלחמת המפרץ וכדומה אומרים כמה מזמורי תהלים לאחר קבלת שבת לפני דרשת הרב.
אין אני מתיימר להחליט איך להתפלל זה תפקידם של גדולים וחכמים ממני, כתבתי מדוע ישנה הסתייגות מנוסח זה דווקא.
פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:אפשר לברך את החיילים בנוסח מי שברך המקובל שמופיע בסידור...
כוונתך ל''וכל מי שעוסקים בצרכי ציבור באמונה"?
אראל כתב:הלא המה היו שונאי ישראל, כל 'הברכה' להם היה 'מן השפה ולחוץ'.... כדי שלא יחרץ כלב לשונו.....
עמקן כתב:באנגליה עדיין אומרים תפילה על בית המלוכה. פעם אמרו זה בכל מקום, וסמכו זה על הגמ' שיתפלל בשלומה של מלכות. היום ברוב מקומות אינו נהוג, וכנראה ס"ל שעיקר תקנתה משום שלום מלכות, וברוב מדינות אינו שייך.
אגב, עיקר הטעם שבעל התניא זוכה, אחר שחקרו אותו בפטרסבורג, הוא משום שתוך ספריו שהם החרימו מביתו, הם מצאו התפילה לשלומה של מלכות רוסיה בכתב ידו, והם הסיקו מזה שהוא אינו מסוכן לשלטונם.
עקביה כתב:קמצן_קדוש כתב:אחרי ששקלתי בדעתי האם לענות אמן או לכפוף את הראש עמוק יותר לתוך אחד העלונים שהיו פזורים על השולחן (מה שעשו שאר החרדים סביבי) שאלתי את עצמי למה בעצם גם אנחנו לא אומרים "מי שברך" לחיילי צה"ל.
ידידי היקר, אין שום סיבה שלא לענות אמן, ולענות אותו בכוונה.
אין סיבה עקרונית לא להתפלל לשלומם של החיילים, מלבד מה שכתב הרב פ"ת.
כך שאם במקרה באה תפילה זו לידך, אין סיבה להחמיצנה.
הורודנאי כתב:עקביה כתב:קמצן_קדוש כתב:אחרי ששקלתי בדעתי האם לענות אמן או לכפוף את הראש עמוק יותר לתוך אחד העלונים שהיו פזורים על השולחן (מה שעשו שאר החרדים סביבי) שאלתי את עצמי למה בעצם גם אנחנו לא אומרים "מי שברך" לחיילי צה"ל.
ידידי היקר, אין שום סיבה שלא לענות אמן, ולענות אותו בכוונה.
אין סיבה עקרונית לא להתפלל לשלומם של החיילים, מלבד מה שכתב הרב פ"ת.
כך שאם במקרה באה תפילה זו לידך, אין סיבה להחמיצנה.
ב"אמן" זה אתה נותן להם גיבוי על כל מעשיהם ולא "כל" מעשיהם נאים
שבעצם אתה מברך חוטאים.
אראל כתב:[למי שחיילי צה"ל הם בגדר קדושים, בבקשה שלא יקרא את התגובה הבא]
איני יודע אם זה גיבוי או לא
אבל אצל מי שצה"ל הם בחזקת רשעים, אזי כשאומר 'אמן' אחר ברכה להצלחתם, לא עדיף ממה שאמרו לאגריפס 'אחינו אתה' שע"ז נחתם גז"ד הגלות...
חנופה לרשעים, ותפלה על הצלחתם
נוטר הכרמים כתב:אני מתפלל על חיילי צה"ל בכל יום שני וחמישי: אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה העומדים בין בים ובין ביבשה,
המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרווחה ומאפילה לאורה ומשיעבוד לגאולה.
ויה"ר שיזכו רובם - אלו היהודים מביניהם, לצאת מאפילת הכפירה והפריצות השוררת בצבא,
ומן השיעבוד למפקדים ואלופים שאינם מודרכים על פי דת תורתנו הק'.
עזריאל ברגר כתב:הורודנאי כתב:עקביה כתב:קמצן_קדוש כתב:אחרי ששקלתי בדעתי האם לענות אמן או לכפוף את הראש עמוק יותר לתוך אחד העלונים שהיו פזורים על השולחן (מה שעשו שאר החרדים סביבי) שאלתי את עצמי למה בעצם גם אנחנו לא אומרים "מי שברך" לחיילי צה"ל.
ידידי היקר, אין שום סיבה שלא לענות אמן, ולענות אותו בכוונה.
אין סיבה עקרונית לא להתפלל לשלומם של החיילים, מלבד מה שכתב הרב פ"ת.
כך שאם במקרה באה תפילה זו לידך, אין סיבה להחמיצנה.
ב"אמן" זה אתה נותן להם גיבוי על כל מעשיהם ולא "כל" מעשיהם נאים
שבעצם אתה מברך חוטאים.
האם כשמברכים יהודי ואומרים "וישלח ברכה והצלחה בכל מעשי ידיו" אתה גם סבור שעניית אמן היא "גיבוי על כל מעשיו"?
הורודנאי כתב:במי שבירך ליהודי מן השורה אתה מברכו ואין בזה שום גיבוי כי מעשיו נסתרים
אבל לחיילי צה"ל שהמלחמות שלהם, מכונסות בהם "כוחי ועוצם ידי"
כמו במבצע אנטבה שבעל האבי עזרי אמר שזה כוע"י
ושענים אמן זה תלוי בכל העבירות התליות בכך אבל אם זה תלוי בחטאים שונים אז אין שום בעיה לענות אמן.
אראל כתב:איני יודע אם זה גיבוי או לא
אבל אצל מי שצה"ל הם בחזקת רשעים, אזי כשאומר 'אמן' אחר ברכה להצלחתם, לא עדיף ממה שאמרו לאגריפס 'אחינו אתה' שע"ז נחתם גז"ד הגלות...
חנופה לרשעים, ותפלה על הצלחתם
עקביה כתב:הורודנאי כתב:במי שבירך ליהודי מן השורה אתה מברכו ואין בזה שום גיבוי כי מעשיו נסתרים
אבל לחיילי צה"ל שהמלחמות שלהם, מכונסות בהם "כוחי ועוצם ידי"
כמו במבצע אנטבה שבעל האבי עזרי אמר שזה כוע"י
ושענים אמן זה תלוי בכל העבירות התליות בכך אבל אם זה תלוי בחטאים שונים אז אין שום בעיה לענות אמן.
התלבטתי אם לשבת ולכתוב תגובה, אבל אז נזכרתי בדבריו של הגרא"ז מלצר זצ"ל לב"ג: "אני רגיל ליישב רמב"ם מוקשה, אבל אני לא רגיל לענות על שאלה כמו מה זה כסא", ופטרתי את עצמי ממטלה זו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 126 אורחים