הודעהעל ידי חצקל » ג' אוקטובר 04, 2011 2:20 am
כל הדברים נפלאים מאד. אשריכם.
אפרופו הביאור האמיתי בדברי החת"ס אני חולק עמכם וורט עולמי, שוה מליונים.
המקורות והציטוטים הם בערך.
בקידושין דף ל"ג הגמ' שואלת מנין שצריך לקום לפני ס"ת והגמ' עונה מפני לומדיה עומדים מפניה לא כ"ש, היינו ק"ו הלומדים שמשתמשים בתורה קמים לפניהם, התורה עצמה בודאי שיקומו. שואל הר"ן הלא זה סתירה למה ששנינו במכות כ"ב כמה טיפשאי אינהו דקמו מקמי ס"ת ולא קמו מקמי גברא רבה, רואים שהגברא רבה יותר גדול מהתורה. עונה הר"ן שגדול כוח התורה של חכמים שהנה התורה אמרה ארבעים יכנו ובאו חז"ל והעמידו על ל"ט מכות.
ותמוה מאד מה עונה הר"ן הרי סתירה במקומה עומדת, מי יותר גדול התורה או הלומד בה. אתמהה
אבל באמת כוונת הר"ן היא כך, יש "לומדיה" שע"ז עשתה הגמ' ק"ו שלתורה ודאי צריך לעמוד, מה זה לומדיה, יש מושג של חמור נושא ספרים, יש רכב עם באגז' גדול, יש אדם שסוחב שקים גדולים, ויש אנשים שאוגרים במוח המון ידיעות וסברות וחילוקים ופרטי דינים ומושגים בכל חלקי התורה, ממש ספריה מהלכת, אבל זה אדם שחי חיים יפים עם הרבה אוכל ואיכות חיים ובמוח שלו יש בנפרד אלפי ג'יגה של ספרים, אפילו מצולמים בצורת הדף. האיש הזה נשאר קטן והמוח שלו גדל. הוא פשוט גירסא ממוחשבת של הדפים המודפסים, לא יותר, אכן ספר מודפס הוא יותר רציני ממנו, עדיף לעמוד לפני הספר, זה הגמ' בקידושין.
הגמ' במכות לא מדברת על לומדיה, היא מדברת על "גברא רבה", אדם גדול, אדם שהתורה גידלה אותו והפכה אותו לאיש אחר לחלוטין, איש גדול בחפצא, הוא בן תורה, פירושו הבן של התורה, היא הולידה אותו מחדש, אז ממילא ברור מאד למה הוא עדיף על ס"ת, ס"ת זה ס"ת מת והוא ס"ת חי, הס"ת המת הוא היכי תימצי בלבד ליצור גברא רבה שהוא ס"ת חי, א"כ למה לעמוד בפני האמצעי כשיש לך מטרה. איך נהפכים לגברא רבה, איך התורה עושה רושם על האדם כל כך, זה ע"י הלימוד בעיון נורא, להשחיר שיניים על התורה, לא לישון ולא לאכול רק לעמול ולשבר את הגוף על התורה.
שאלו פעם את אריסטו אחרי שתפסו אותו שחטא באשת איש איך זה מסתדר עם חכמתו, אז הוא ענה באותו זמן לא הייתי אריסטו. העומק בזה הוא שכל ה"אריסטויות" שלו היא אף פעם לא היתה אמיתית, כי גדלות אינה ניתנת להורדה. גברא רבה זה כמו שתשאל בן אדם מה הגובה שלך? הוא יענה לך בלי הכובע ובלי הכיפה וגם בלי השערות, כי כל זה יורד, בלי הראש הוא לא יגיד, גברא רבה נהיה יותר גבוה, את הראש לא מורידים.
מי שנהנה שיגיד