עקביה כתב:מסתבר שהצורך של אוה"ע הוא לא בנביא הנותן נבואה אחת וזהו, אלא במדריך צמוד המלמדם להועיל, כמשה לישראל, וברור שאדם כזה צריך בראש ובראשונה להיות אדם מוסרי וטוב, כך שלא ברור לי כיצד מכל האריכות הנ"ל (של דברים טובים ונחמדים) נמצא יישוב לקושי זה.לעמל יולד כתב:נחלקו רבותנו אם איוב היה קיים (והרמב"ם קים ליה כשיטה שלא היה ולא נברא).[/i]
מהגמ' נראה ששיטה זו נדחתה.
היכן קים ליה לרמב"ם כשיטה זו?
הרמב"ם במו"נ ח"ג כ"ב
וז"ל: ענין איוב הנפלא הוא מכת מה שאנחנו בו רצוני לומר שהוא משל לבאר דעות בני אדם בהשגחה. וכבר ידעת באורם ומאמר קצתם איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה. ואשר חשבו שהיה ונברא ושהוא ענין שארע לא ידעו לא זמן ולא מקום אלא קצת החכמים אמרו שהיה בימי האבות וקצתם אמרו שהיה בימי משה וקצתם אמרו שהיה בימי דוד וקצתם אמרו שהיה מן עולי בבל וזה ממה שיחזק מאמר מי שאמר לא היה ולא נברא.
ואתקן את לשוני, לא שהרמב"ם קים ליה כדעה זו, אלא הוא נוטה לדעה זו.
מהיכי תיתי סברתך מה היה חסר לגויים? מדריך מוסרי??? מי אמר לך? רק חסר להם קעמפ כל שנה לקיץ עם קומזיץ שיחזק אותם, ילכו לחיזוק לקיבוץ באיזה ישיבה חדשה?
חז"ל אומרים לנו מה טענתם, והם מלמדים מה תשובתו של הקב"ה, אין כאן מקום לסברות אישיות.
הרב ליבי במערב, לדעת הרמב"ן (שעל דעתו כתבתי הנ"ל), הנבואה היה לבלעם רק באותו עת (וכן הוא לדעת עוד ראשונים, לא ידוע לי אם יש דעה שנשאר עם נבואה).
הרב האוצר החכמה - קודם כל מן הנימוס שאקדם את פניך בשלום.
אכן נראה מחז"ל שמדרגת הנביא הוא לפי מדרגת העם, אמרו "הוא היה ראוי, אבל אין דורו ראוי", וע' בספר העקרים מאמר שלישי פי"ב, והכתוב אומר הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך . מכ"מ לכאורה זה לא קשור לעינייננו, שהרי בלעם לא התנבא עבור האומות אלא לכבוד ישראל כמבואר, רק נבואתו תהיה גם לתשובה נצחת לטענת הגויים. וכן ששפלות בלעם היה עקב שפלותו האישי, ולמה לנו למצוא סיבות על שפלותו מצד העם אם בו תלוי כל חסרונותיו.
ואם כוונתך שבלעם היה גוי מתוך גויי הארצות, וגוי נשאר גוי, ולא יהיה להם אחד משורש טוב שיעשה טוב ולא יחטא, בודאי אלו דברים נכונים והם מבוארים בהרבה מקומות עי' לעיל, ואם רצו נביא צדיק אמיתי כמו נביאי ישראל בודאי שלא ימצאו אצלם כי הגוים בזנוניה ומשפחות בכשפיה אין להם כזה.