הודעהעל ידי אורייתא! » ה' אוקטובר 06, 2011 9:29 pm
בערכין דף לב ע"ב. בכל דוכתא כתיב יהושע הכא כתיב ישוע. ופירש מהרש"א ז"ל לכך נפחת לו היו"ד שהוסיף לו משה רבנו ע"ה בבקשו רחמים עליו יה יושיעך מעצת המרגלים [סוטה ל"ד].
וז"ל הגאון רבינו יוסף חיים בבן יהוידע על ערכין דף לב ע"ב.
בזכותא דארץ ישראל. וכתב הגאון חיד"א ז"ל בפתח עינים על דברי מהרש"א ז"ל הנזכרים, קשא דיו"ד שהוסיף לו מרע"ה כדקאי קאי ומה שנפחת לו עתה היא אות ה"א כמבואר בכתוב ובש"ס, והרב ז"ל אגב שטפיה כתבה עכ"ל. ולי אנא עבדא נראה ליישב דברי מהרש"א ז"ל ר"ל אע"ג דהיו"ד לא נחסר עם כל זה נפחת כבודה של יו"ד מחמת חסרון אות ה"א, כי בהיות בשמו אות ה"א אז יש בשמו צירוף שם י"ה אשר בו ברכו משה רבנו ע"ה ואמר לו יה יושיעך מעצת המרגלים, אבל אם תחסר אות ה"א משמו נמצאת אות יוד היא אות פשוט כשאר אותיות ואינה אות של י"ה הקדוש, ודבר זה שאני אומר רמזו רבינו מהרש"א בלשון קצרה שכתב לכך נפחת לו היו"ד שהוסיף לו מרע"ה בבקשו עליו יה יושיעך, חדא דקדק לומר נפחת ולא אמר נחסר כי באמת לא נחסר אות יוד משמו וכדקאי קאי ורק נפחת כבודו, ועוד סיים לומר בבקשו עליו רחמים יה יושיעך, והוה סגי לומר שהוסיף לו משה רבנו ע"ה שזה מפורש בכתוב [במדבר י"ג ט"ז] ויקרא משה להושע בן נון יהושע, ומה לו להזכיר הדרשה שדרשו רז"ל שאמר לו יה יושיעך דאין צורך בזה כאן, אך בא לפרש דבריו למה נפחת כבודה של יו"ד, מפני שבהוספתה ברכו יה יושיעך נמצא נתכוון משה רבנו ע"ה בתוספת זו של אות יוד כדי להשלים בשמו שם י"ה הקדוש אשר מוצאו מצא חיים:
וע"ע להמקובל האלהי רבי ששון פרסיאדו בס' שמן ששון [על שער הכונות - דרושי שבת - דרושי ויהי נועם] וז"ל הנוגע לעניינינו: "שם א"ש נראה מדברי הרב ז"ל אפי' נקבר בחו"ל ע"כ ובענין ששואלים שמו בקבר עיין בס' דעת חכמה ד"ס ע"ב והוא דהרשע נחסר אות א' משמו ולזה אינו יודע שמו".
וע"ע ילקוט ראובני על התורה פרשת ואתחנן. [אות פא]: "יהושע נחסר אות א' משמו ונקרא יושע שלא התפלל על יצה"ר דע"ז להעבירו מן העולם כמו שעשו אנשי כנסת הגדולה וקשה למה לא כעס על משה, ותירץ משה לא היה לו זכות א"י וז"ש אתה החילות להראות עבדך הראה לו דורו של עזרא שהעביר ע"ז מן העולם, ואמר אעברה נא להיות לי זכות א"י ואבטל יצה"ר וז"ש ה' אלהים וכו' ר"ל בשבילך וכו', ובמלת נא מרמז נ"א לאוין השייכין לע"ז ומלת אעבר"ה בגי' עזר"א והשיב הקב"ה רב לך צריך אתה להקבר בעבר הירדן להכניע רב החובל הוא חרו"ן א"ף בגי' מש"ה, וז"ש וצו את יהושע על ע"ז אין צו אלא ע"ז":
ובס' בני יששכר – [מאמרי חדש ניסן - מאמר ד] כתב: כתוב בנחמיה ח' [יז] ויעשו כל הקהל השבים מן השבי סוכות וישבו בסוכות כי לא עשו מימי ישוע בן נון כן בני ישראל עד היום ההוא ותהי שמחה בישראל. והנה ישוע חסר ה', ודרשו חז"ל [ערכין לב ע"ב] להיות שאנשי כנסת הגדולה ביטלו יצרא דעבודה זרה אז, והקפיד הש"י על יהושע שלא ביטלו בבואו לארץ ישראל דבשלמא משה לא היה לו זכותא דארץ ישראל אבל יהושע היה לו לבטלו בביאתו לארץ ישראל כדרך שביטלו עזרא ואנשי כנסת הגדולה, על כן נחסר ליהושע אות ה' משמו:
[הגהה - והנה מה שהקפיד הש"י דוקא על יהושע ולא על כל ראשי הדורות מן יהושע עד עזרא, דברנו מזה במקום אחר, להיות אלו ב' ראשי הדור יהושע עזרא, שמם גרם ישועה ועזר, אין כאן מקומו, ובענין החילוק שבין ישועה לעזרה, הוא שנחלקו ר' אליעזר ור' יהושע אם בניסן נברא העולם אם בתשרי [ר"ה יא.], ואלו ואלו דברי אלקים חיים זה במחשבה וזה במעשה, והנה ר' אליעזר אשר שמו לשון עזר דיבר מן המחשבה, ור' יהושע אשר שמו לשון ישועה דיבר מן המעשה, דברנו באריכות במקום אחר [עיין אלול מאמר א' סימן טו"ב], וכן מה שלקח הש"י מן יהושע אות ה' דייקא].