חכם באשי כתב:כיום מקובל, בכל שדרות העם, לכתוב "פנחס", בלא יו"ד.
[המפליא במיוחד, שאפילו אנשי האקדמיה, שלאחרונה החלו לכתוב בכתיב מלא דמלא, כמו: "כוהנים", "חוכמה", "קורבנות" ועוד כיוצא בזה, גם הם מקפידים לכתוב 'פנחס', חסר יו"ד]
זאת בעוד שבכל התנ"ך נכתב "פינחס" עם יו"ד, כן 24 פעמים.
רק פעם אחת נכתב "פנחס" בלא יו"ד (שמ"א א ג), ושם אין מדובר בפינחס ה'רגיל' אלא בבנו של עלי הכהן.
האם מישהו יודע טעם לדבר? משהו הגיוני?
וכן חותם הגרח"פ שיינברג שליט"א, וכן חינכתי אף אני הק' (כיהודה ועוד לקרא) את בני שיחי', עוד בטרם ידע צורת אות, ששמו 'פינחס עם יו"ד' :)חכם באשי כתב:בשולי הדברים נציין, כי האדמו"ר מגור בעל 'פני מנחם' הקפיד לכתוב 'פינחס', ואם זכרוני אינו בכזיב, הוא הסביר, שהסיבה לכך היא זו, שבכל התנ"ך נכתב 'פינחס' מלא יו"ד.
איש_ספר כתב:אבל עצם היו"ד דפנחס בודאי ראוי להדרש.
איש_ספר כתב:בפרדס יוסף בקובץ השני שהעליתי כאן כותב: 'וראה במושב זקנים שהביא דברי הזוה"ק והאריך בהם'.
איזה מושב זקנים יכול להביא זוהר???
גלילי כתב:שאינו מעניין האשכול:איש_ספר כתב:בפרדס יוסף בקובץ השני שהעליתי כאן כותב: 'וראה במושב זקנים שהביא דברי הזוה"ק והאריך בהם'.
איזה מושב זקנים יכול להביא זוהר???
כמדומני שכוונתו כדברי הזוה"ק.
זה בוודאי שאין לדקדק בדבריו כדברי הראשונים, וד"ל.
יצג כתב:על דרך הפשט, המדקדקים בקריאה מבדילים בין פינחס (נון בשוא נע) לבין פנחס (נון בשוא נח). ואם כן קושיא מעיקרא ליתא, שכך היה שמו, פינחס מלא, ולא פנחס חסר.
איני מבין גדול בדקדוק, אך עדיין התמיהה תמיהה:
מדוע היום כותבים את 'פנחס' חסר יו"ד?
ופינחס מלא אית בי' חמש אתוון ובחילוף אלפא ביתות מתחלפי באתוון דאליהו ומשום הכי איקרי פנחס הוא אליהו כלומר שמא דפנחס הוא מתחלף באתוון דאליהו
חכם באשי כתב:באיזה חילוף מתחלף 'פינחס' ל'אליהו'?
תולדות אדם כתב:כשאתה רוצה רוצה להמציא ווארט יפה עם גימטריה כמובן שזה צריך להתאים בצורה הגיונית, אבל בגימטריאות של קדמוננו המדברים על שרשם של דברים, לפעמים הגימטריאות נראים בעיננו הפשוטות כמוזרים. עכ"פ אם ימצא הסבר יותר טוב לחילופי האותיות מה טוב ומה נעים
גימטריה של קטרת תרי''ג מצות, ובלבד שתחליף קו''ף בד',על על ידי א''ת ב''ש ג''ר ד''ק:
חכם באשי כתב:דיינו לחידוש המצוי ברש"י הנ"ל, ואין לכם להוסיף עליו!
בנשק כתב:לענין ספר מושב זקנים, לדעתי חלקו הגדול אם לא רובו אינו מדברי התוספות, גם דברים זרים נמצאו בו, וברוך היודע ומודיע.
המעיין כתב:יש הגיון מאחרי הראיה מן הש"ס כי שמות גיטין תלוי גם ברגילות הכתיבה
ואם הורגלו לכתוב כן יש מקום לטעון שגם זו צורת כתיבת השם
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 660 אורחים