ראיתי נידון מענין אצל הגרח"ק שליט"א,
(על הראיה מסוכה יל"ד, אבל לכאו' פשיטא כך מסברא שאם נפל הבית או גרש את האשה אינו חוזר).
מצו"ב. אשמח להוספות.
מתוך פרטי המצוות שמונה הרמב"ם בראש הלכות מלכים ומלחמותיהם:עושה חדשות כתב:אירש ולקחה, בנה וחנכו, נטע וחללו, אינו יוצא כל השנה מביתו כלל. מה פשר הדין הזה, והאם יש ל'שנה ראשונה' בבית משמעות נוספת מלבד הפטור מהמלחמה?
לִהְיוֹת מְאָרֵס וּבוֹנֶה בִּנְיָן וְנוֹטֵעַ כֶּרֶם שְׂמֵחִים בְּקִנְיָנָם שָׁנָה תְּמִימָה, וּמַחֲזִירִין אוֹתָן מִן הַמִּלְחָמָה.
משנה בפרק משוח מלחמה: רַבִּי יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר, 'הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב' זֶהוּ הַמִּתְיָרֵא מִן הָעֲבֵרוֹת שֶׁבְּיָדוֹ, לְפִיכָךְ תָּלְתָה לוֹ הַתּוֹרָה אֶת כָּל אֵלּוּ שֶׁיַּחֲזֹר בִּגְלָלָן.תוך כדי דיבור כתב:מה הטעם שפטרה תורה ממלחמת הרשות כל מי שבנה בית ולא חנכו ונטע כרם ולא חיללו ואירס אשה ולא לקחה?
בברכה המשולשת כתב:עושה חדשות כתב:אגב, לש' הפס' בשופטים פ"ז -
וַיֹּאמֶר ה' אֶל גִּדְעוֹן רַב הָעָם אֲשֶׁר אִתָּךְ מִתִּתִּי אֶת מִדְיָן בְּיָדָם פֶּן יִתְפָּאֵר עָלַי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יָדִי הוֹשִׁיעָה לִּי:
וְעַתָּה קְרָא נָא בְּאָזְנֵי הָעָם לֵאמֹר מִי יָרֵא וְחָרֵד יָשֹׁב וְיִצְפֹּר מֵהַר הַגִּלְעָד וַיָּשָׁב מִן הָעָם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים נִשְׁאָרוּ:
האם יש ללמוד מכאן שענין החזרה מהמלחמה וכו' המצווה בתורה הוא "פן יתפאר"? (האם זה הובא בטעמי המצוות למיניהם?)
לכאורה שם זה בכלל היה מלחמת מצוה, ועל כורחנו שכל ההוראה הזאת היא הוראה מיוחדת בנבואה
עושה חדשות כתב:בברכה המשולשת כתב:עושה חדשות כתב:אגב, לש' הפס' בשופטים פ"ז -
וַיֹּאמֶר ה' אֶל גִּדְעוֹן רַב הָעָם אֲשֶׁר אִתָּךְ מִתִּתִּי אֶת מִדְיָן בְּיָדָם פֶּן יִתְפָּאֵר עָלַי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר יָדִי הוֹשִׁיעָה לִּי:
וְעַתָּה קְרָא נָא בְּאָזְנֵי הָעָם לֵאמֹר מִי יָרֵא וְחָרֵד יָשֹׁב וְיִצְפֹּר מֵהַר הַגִּלְעָד וַיָּשָׁב מִן הָעָם עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם אֶלֶף וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים נִשְׁאָרוּ:
האם יש ללמוד מכאן שענין החזרה מהמלחמה וכו' המצווה בתורה הוא "פן יתפאר"? (האם זה הובא בטעמי המצוות למיניהם?)
לכאורה שם זה בכלל היה מלחמת מצוה, ועל כורחנו שכל ההוראה הזאת היא הוראה מיוחדת בנבואה
אין מדובר שם במלחמה של כיבוש, אלא דלא ליתי עלייהו גויים. ותליא בפלוג', סוטה מד:
עושה חדשות כתב:ראיתי נידון מענין אצל הגרח"ק שליט"א,
(על הראיה מסוכה יל"ד, אבל לכאו' פשיטא כך מסברא שאם נפל הבית או גרש את האשה אינו חוזר).
מצו"ב. אשמח להוספות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים