הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 24, 2019 9:55 am
בס"ד
איש אלוקים קדוש הוא
הנהגות, מעשיות, הלכות, ועוד, ממורינו ורבינו זצוק"ל הגאון המקובל רבי שריה דבליצקי זצוללה"ה
מעבד לעבדי השם
תלמידו אבידן אליהו בלאמו"ר רבי פנחס סנדרוסי שליט"א
בס"ד
מילי דהספידא
במוצש"ק פרשת מטות- מסעי התשע"ח התבשרנו את הבשורה הקשה והמרה שמו"ר זצ"ל הכ"מ הלך לבית עולמו בליל שבת קודש, אחרי מספר שעות מעת ששוחתי עמו בשעות הצהריים ביום שישי. אי אפשר להכיל ולהעמיס על הכתב את הכאב והקושי והחוסר שיש בעולם כולו, ובפרט לנו התלמידים- הבנים. נחמתנו היחידה היא שגדולים צדיקים במיתתן יותר מבחייהם, ועוד נזכה לראות ולשבת עם מו"ר זצ"ל בתחיית המתים ובבניין בית המקדש.
התקופה שבה נפטר מו"ר זצ"ל מאפיינת אותו משתי סיבות: ראשית שבתקופה הזו של בין המצרים מו"ר זצ"ל היה מתאבל על החורבן יתר על המידה, צם בימים ובלילות לא אוכל בשר, יין, עוף ודג וכל דבר שבא מהחי כגון חלב ביצים וכו'. בכל צהריים בחצות היום היה יושב ומייבב עם דמעות על החורבן, ובחצות הלילה היה אומר תיקון חצות כמנהגו כל השנה כולה. שנית הדאגה שהייתה למו"ר זצ"ל לכל יהודי ויהודי ולא יכל לצער את עם ישראל בתקופה של שמחה, ולכן נפטר בתקופה זו, דהיינו שאם היו שואלים אותו מתי מעדיף להיפטר היה בוחר את התקופה הזו שאנשים בכ"מ עצובים וסיום השבעה בדיוק ביום תשעה באב.
ההגדרה של מו"ר זצ"ל היא כדברי הגרמ"י ליפוקביץ זצ"ל: "לא ירים את היד, אם זה לא רצון השם". מחצות לילה לחצות לילה, 24 שעות של עבודת השם בשלימות.
בצעירותי זיכני השם יתברך להתקרב להרבה צדיקים וגדולי ישראל, ושאלוני מדוע קיבלתי דווקא את מו"ר זצ"ל כמורי ורבי. והשבתי שכל רב יש את המוטו שלו ואת הדברים שאפשר לשוחח עימו, זה בקבלה, וזה בהלכה, וזה באגדה. אצל מו"ר זצ"ל הרגשתי שבכל דבר אפשר לשאול ולהתייעץ עימו ובכל נושא משיב כגדולי המומחים בזה, המקובלים מכתירים אותו כזקן המקובלים, בעלי ההלכה מתארים אותו שהוא מגדולי פוסקי זמננו, המדקדקים מתארים שהוא מגדולי בעלי הדיקדוק, ובעלי המנהגים מתארים שהוא אביר המנהגים וכו', וכולם נכונים וכולם צודקים, וזה הגדלות.
וזיכני השם יתברך להתקרב ולהסתופף בצל איש האלוקים הקדוש הזה, לאכול עמו סעודות שבת, ר"ה ומוצאי יום כיפור, לישון אצלו בשבת וימי חול (מידי פעם), ובעיקר ללמוד עימו טור או"ח כולו, ורוב טור יו"ד. כשמונה שנים למדתי עם מו"ר זצ"ל פעם בשבוע ביום שלישי ביחידות, ולאחר מכן הצטרף נכדו המקורב אליו ר' מנחם בוים שיחי', ואז מו"ר זצ"ל העביר זאת לשיעור יומי, ולאחר מכן הצטרף תלמידו הגדול רבי יעקב עזרא שליט"א, ומאז ביקשו מס' אנשים להצטרף. בחוברת זו השתדלתי לכתוב ולדייק עד כמה שאפשר מדברים מהתקופה האחרונה או מתוך כתבים. יש באמתחתי עוד המון חומר ואולי אי"ה אזכה להדפיסם. רוב הדברים נוכחתי במקום, או שהיו עימי ממש, ומה ששמעתי ולא הייתי שם כתבתי בלשון שמעתי או סיפרו לי. השתדלתי לא לכתוב שמועות רחוקות, אא"כ שמעתי מבעל המעשה. אבקש בדברים של הלכה לא לסמוך על מש"כ ללא עיון בסוגיה.
השם יזכנו שנזכה לפחות לשאוף לגדלות הזו, תורה וגדולה במקום אחד, ושנזכה ש"בלע המוות לנצח ומחה השם דמעה מעל כל פנים", ושנזכה לגאולה במהרה בימינו, אמן.
=============================
אביו של מו"ר זצ"ל
סיפר מו"ר זצ"ל שאביו תרם את ארון הקודש בבית הכנסת הגר"א בת"א והיה צנוע ולא סיפר והרבה זמן לא ידעו מזה.
אהבת הגר
היה מנקה גוי קבוע בביתו של מו"ר זצ"ל עד שבמשך השנים החליט להתגייר, וכשהתגייר מו"ר זצ"ל קיבלו תמיד בחביבות על כל שאלה, הביא כל כלי שקנה לבית ושאל מה להגעלה ומה לטבילה. ואותו גר המשיך לנקות את ביתו של מו"ר זצ"ל, פעם אחת נוכחתי כשמו"ר זצ"ל שילם לו, ולהפתעתי מו"ר נתן לו חמישים ש"ח יותר ממשכורתו הקבועה שהייתה 200 ש"ח, ואמר לי מו"ר זצ"ל לאחר שהוא יצא מהבית שהתוספת זה לשם מצוות "ואהבתם את הגר".
אחריות עם ענווה
בהיותי בחור למדתי עם מו"ר זצ"ל ובישיבתינו היה אסור להחזיק פלאפון, ומו"ר רצה להודיע לי על יום מסויים לא לבוא, מו"ר זצ"ל התקשר לטלפון ציבורי ומשלא השיג אותי ביקש שישאירו לי הודעה שהיום לא יבוא לחברותא.
אינטרנט - פרנסה
בתחילת נשואיי הייתה תקופה ארוכה שבה אשתי שתחי' לא מצאה עבודה, רק מלואי מקום ועבודות מזדמנות, ולאחר זמן שב"ה מצאה עבודה, רק שהעבודה מצריכה להיות עם מחשב עם אינטרנט פתוח רק בעבודה (לא בבית), ונכנסתי קמיה מו"ר זצ"ל והורה שלא ללכת לעבודה למרות שהיה מאוד קשה.
איני יודע
מו"ר זצ"ל היה רגיל לומר איני יודע כדברי הגמרא 'למד לשונך לומר איני יודע', ויתרה מזאת גם כשידע ולא רצה לענות אמר איני יודע. נוכחתי פעם בשאלה בדיני ממונות שנשאל ואמר איני יודע, וכשאותו פלוני יצא אמר מו"ר זצ"ל מקורות מספרים שמתירים, רק לא רצה לענות מסיבות נוספות, אבל אמר איני יודע ולא הראה את ידיעותיו.
אני בשיעור
בשמונה שנים שזיכני השם יתברך ללמוד עם מו"ר זצ"ל ביחידות, כאשר היה טלפונים היה עונה אני בשיעור (גם אדם אחד זה שיעור).
איסור מקרא בלילה
פעם שאלתי למו"ר זצ"ל שע"פ הקבלה יש איסור לקרוא מקרא בלילה וכו', מיד עצרני מו"ר זצ"ל ואמר לי אל תגיד 'אסור' אל תוסיף איסורים, זה בעיה של בל תוסיף, תגיד שיש עניין לא לקרוא, ואז נתן לי להמשיך את השאלה.
אישה בתיקון חצות
שאלתי את מו"ר זצ"ל האם אישה אומרת תיקון חצות? ענה לי מו"ר זצ"ל אם היא רוצה שתגיד, אבל לא נהגו.
ארון הקודש
שאלה: כשהס"ת בהיכל והארון פתוח האם מותר לשבת?
תשובת מו"ר זצ"ל: מעיקר הדין מותר לשבת, אבל המנהג להחמיר.
שאלה: מה הדין לגבי להפנות גב להיכל?
תשובת מו"ר זצ"ל: בתוספתא כתוב את צורת ישיבת הרבנים, מוכח שישבו עם הגב להיכל ומובא באו"ח סימן קמ"א, אבל יש תשובת הרמב"ם לגבי כהנים שעולים לדוכן שאם יכולים לעמוד בצדדים עדיף.
ומו"ר זצ"ל היה מחמיר בזה כשהיה סנדק. והוסיף מו"ר זצ"ל שכשהס"ת היה על הבימה החזו"א היה הופך פניו לכיוון הס"ת.
אש המחלוקת
התייעצתי עם מו"ר זצ"ל איך להתנהג שרואים בחורים שדיברו נגד רב פלוני וכו' הרב ממש הרים את קולו ואמר "אש אש".. ממש נבהלתי ואמר "אש אש".. לברוח "מחלוקת אש".
אילם
ניכנסו למו"ר זצ"ל עם בחור באזור גיל 18 של"ע ביום מן הימים קם בבוקר ללא כח הדיבור ובא לקבל ברכה לפני הטיסה לניתוח בחו"ל שיש סיכוי שיצליחו להחזיר לו את כח הדיבור. למו"ר זצ"ל מאוד כאב ובכה בדמעות על הדבר, ואחרי שהלך הבחור הביא לי מו"ר זצ"ל את הדף עם השם של הבחור שאני יתלה בישיבה, ואז אמר לי בדמעות תתאר לעצמיך שהרופא שם יגיד לו אני יכול להחזיר לך את כח הדיבור, אבל תדבר רק מה שאני הרופא אגיד, האם יהיה מוכן? פשוט שיסכים... תחשוב שהשם מסכים לנו לדבר הכל, רק מבקש כמה דברים לא לדבר לשון הרע.. רכילות וכו'.. ואנחנו..
אתה בן
לפני כמה שנים שלמדתי עם מו"ר זצ"ל נכנס מישהו לברכה או לשאלה ואז אותו פלוני שאל אותי ליד מו"ר האם אני נכד ועניתי בשלילה, ואז מו"ר זצ"ל אמר לי אתה "בן", כתוב "כל המלמד את בן חברו תורה כאילו ילדו".
אתם... אני לא
בחנוכה האחרון לחיי מו"ר באחד מימי ההדלקות נכנסתי עם מור אבי שיח' למו"ר זצ"ל ולאחר ההדלקה בירכנו את הרב שגם לשנה הבאה יזכה וכו' אמר מו"ר אתם תזכו אני לא..
בגדי לילה – יום כיפור
ובהיותי ישן אצל מו"ר בליל כיפור, בד"כ כפי הנראה כמעט לא היה ישן, שנה אחת שהיה חלש הלך לנוח במיטה מעט, והחליף רק את מכנסיו למכנסי לילה ונשאר עם החולצה. ושאלתי את מו"ר לסיבת העניין? ואמר לי שמכיוון שלובש ביום כיפור את המכנסים הלבן שהוא מיועד לתפילה אז אולי יש לו דין של בגד המיוחד לתפילה ולכן חשש לזה והחליף המכנסים.
בית כנסת
שמעתי מכמה אנשים שלפני כמה שנים מו"ר היה מגיע מוקדם לבית הכנסת והיה מרים מהריצפה את הטישו וכו' לאשפה, ולא חס על כבודו כלל.
בדיקת תפילין
סיפר מו"ר זצ"ל שהרב דינקליס זצ"ל לא היה בודק את התפילין שמא ימצא טעות, אלא היה קונה חדש ושם את הישן בגניזה, שהרי אם מניחים כל יום אין חיוב לבדוק. ואמר פעם אחת בדקתי אחרי 20 שנה וב"ה היה טוב. ושמעתי מבן מו"ר זצ"ל שגם רבינו בד"כ לא בדק התפילין.
בין הזמנים
בשנה הראשונה שלמדתי עם מו"ר זצ"ל בהיותי רווק, כשהגיע בין הזמנים (חופש) שאלתי את מו"ר מה יהיה בבין הזמנים? ענה מו"ר 'אצלי אין בין הזמנים..'. והייתי מגיע במיוחד מאשדוד ללמוד עם מו"ר.
בחירות
בבחירות הייתה שנה שמו"ר זצ"ל אמר שזה "שעת השמד" וחייבים לבחור. בהזדמנות אחרת לאחר שנפתחו מפלגות חדשות מו"ר זצ"ל קיבל בנדר שלא לדבר על זה, וכשבאתי לשאול אותו מה לבחור כמו שהייתי שואל בכל הבחירות והיה עונה, כאן נמנע מלענות. אמרתי למו"ר זצ"ל אם הרב לא אומר לי אני לא יכול לבחור, ענה לי מו"ר זצ"ל מה אעשה קיבלתי על עצמי לא לדבר על זה.
ביכורים
הייתה תקופה שמו"ר זצ"ל היה מביא ביכורים להגה"צ ר' בנימין זילבר זצוק"ל שיוצאים י"ח בת"ח כמו לוי.
ביקור מור סבי באשדוד
מור סבי ע"ה כחלה ונצרך לעבור ניתוח להסרת אבנים בכליות, נכנסתי למו"ר זצ"ל שיברכו, ברכו ואמר שרוצה לבוא לבקר אותו באשדוד, (וזה שמעולם לא נפגשו ולא דיברו, רק שסבי הוציא לאור את הספר "קולך ערב" מו"ר זצ"ל כתב לו הסכמה דרכי). וכך היה שמו"ר זצ"ל נסע עם אבי שיח' לאשדוד לביקור חולים ובכניסה אמר לי מו"ר זצ"ל שאני יגיד לו מי זה? כי אינו יודע איך הוא נראה? כל הדרך היה עם תפילין של יד וראש מכוסים תחת בגדיו.
ביקור חולים
אמר מו"ר זצ"ל שמבואר ביו"ד סימן של"ה שצריך לשבת יותר נמוך מהחולה כשמבקרים אותו כי השכינה נמצאת בראש החולה או שאפשר לעמוד, ומרן החזו"א כשהגיע לבקר אותי בשנת תשי"ב עם ר' דוד פרנקל עמד כמה דקות והלך.
בית הכנסת- שני פתחים
יש עניין בבית כנסת לצאת מפתח אחר ולא מאותו פתח שנכנסים כדברי הפס' ביחזקאל שהבא דרך שער צפון יצא דרך שער דרום וכו'.
שאלתי את מו"ר זצ"ל מי שנכנס מפתח אחד ובאמצע התפילה יצא לשירותים וחזר דרך הפתח השני, בסוף התפילה מאיזה פתח יצא?
תשובת מו"ר זצ"ל: מהפתח השני, מה שיצא באמצע לא נחשב.
שאלתי ומי שבשבילו לצאת דרך הפתח השני צריך לעבור דרך בית כנסת ויאמר פסוק מה עדיף? תשובת מו"ר זצ"ל: שיצא מהפתח שנכנס ולא דרך ביהכ"נ עם פסוק.
בית חולים
בחודש האחרון לחיי מו"ר זצ"ל שאושפז כמה פעמים בבית החולים בכל פעם שנכנסתי למו"ר זצ"ל ישב בידו ספר תנ"ך או ספר אחר.
סיפרו לי שבחדר שלידו נפטרה אישה אחת וביקש מו"ר זצ"ל שימדדו אם יש מרחק של ארבע אמות כדי שיוכל ללמוד, ולא תהיה בעיה של איסור 'לועג לרש' ללמוד בתוך ד' אמות של המת.
בכיות בימים נוראים
ידועים לכל הבכיות הנוראות של מו"ר זצ"ל בתפילות ר"ה ויוהכ"פ, וזכיתי עד השנה האחרונה לשבת בתוך ד"א למו"ר זצ"ל שניצל כל שנייה בר"ה ויוה"כ, ואני זוכר איך שבאחד מסעודות ר"ה בהיותי אוכל עם מו"ר זצ"ל בברכת המזון ממש זלגו עיניו דמעות, דמעה אחר דמעה ללא הפסקה.
בן איש חי
מו"ר זצ"ל דיבר בסוכה על מרן הבן איש חי זיע"א ואמר לי שבדרך כלל דיין רגיל שיודע הלכות גיטין לא יודע כלום באתקינו סעודתא (קבלה), ומקובל שיודע קבלה לא יודע הלכות גיטין. הבן איש חי זה משהו מיוחד תשובה אחת עונה בקבלה, ותשובה שנייה בגיטין...
ברוך שחלק מחכמתו ליראיו
היו שלושה צדיקים ששמעתי ממו"ר זצ"ל שבירך עליהם את הברכה "ברוך שחלק מחכמתו ליראיו" בשם ומלכות, והם הרב חיים קנייבסקי שליט"א, הרב עובדיה יוסף זצ"ל, והרב יוסף שלום אלישיב זצ"ל.
בהזדמנות אחרת אמר לי שאפשר לברך את הברכה הזו גם על צעיר שיודע את כל התורה כולה והוא צדיק. והוסיף שאנשים חושבים שצריך איזה חכם זקן צולע... בשביל לברך.
ברית מילה
אמר מו"ר זצ"ל שהוא לא מבין מדוע לא שמים את המגן לתינוק אחרי הברכה ואז יוכלו לברך בנחת וברוגע ולא למהר כי התינוק סובל ואין זה הפסק כי זה לצורך המצווה. ואמר שראה בספר בבית כנסת של בית החולים מעייני הישועה שכותב כך ומאוד שמח, רק לא זכר את שם הספר. שלחני למעייני הישועה שאחפש את הספר, הסימן היחיד שזכר שיש שם הסכמה של הרב חיים רבי שליט"א, אך לצערי לא מצאתי את הספר...
בקשות בשבת
מו"ר זצ"ל מאוד הקפיד על ההלכה שלא לבקש בקשות בשבת, ולכן נמנע מלברך אחרים בשבת.. ולא היה אומר הרחמן שאחר ברכת המזון וכן אפילו אלוקי נצור לא היה אומר בשבת.
וכן בשיר שתיקן האר"י לסעודות שבת מו"ר שר אותו עד המילים 'יהא רעווא (יהי רצון) וכו'' מהחשש הנ"ל.
ביומו תתן שכרו
פעם אחת ליוויתי את מו"ר זצ"ל למקווה, (נהג לטבול לפני הדלקת נר חנוכה), ומו"ר נכנס עם מפתח לתוך המקווה ולהפתעתי כשיצא ראיתי שמו"ר זצ"ל הכניס כסף למכשיר וסובב את הגלגל ריק. שאלתי על זה? וביאר מו"ר זצ"ל שכדי לקיים מצוות "ביומו תתן שכרו" שמקיימים כשמשלמים אחרי לכו"ע, לכן עשה כן.
ברכת כהנים
מו"ר זצ"ל נהג בשעת ברכת כהנים להישען על הסטנדר (באופן שאם יקחו אותו יפול) וביאר שמכיוון שבזוהר הקדוש כתוב שכולם יושבים בשעת ברכת כהנים והמנהג לעמוד כמבואר בהלכה לכן כמין פשרה לצאת ידי כולם נסמך על הסטנדר מכיוון שיש דעות שנחשב כישיבה ומצד שני הוא נראה כעומד.
ברכה לבטלה
שמעתי ממו"ר זצ"ל שאדם שהתחיל ברכה וכבר הגיע לאלוקינו (כך שלא שייך לומר למדני חוקיך) בד"כ אומרים ברוך שם וכו', אמר מו"ר זצ"ל מכיוון שיש דעה שמובאת באו"ח סימן מ"ו שיש מברכים בברכות השחר, ברכת: 'מגביה שפלים', אעפ"י שלא נפסק כן להלכה, אבל אדם שכבר בירך ברכה לבטלה במקום לומר ברוך שם שזה סוג של כפרה, שימשיך ויסיים את ברכת מגביה שפלים ואז יאמר אח"כ ברוך שם וכו'. אפשר לעשות זאת פעם אחת ביום עד חצות הלילה, ועוד פעם מחצות לילה.
ברכה לבית המשפט
נוכחתי כמה פעמים שבאו אנשים להתברך בעניין שיש להם משפט או שהסתבכו עם מיסים וכו', הברכה של מו"ר זצ"ל הקבועה הייתה "שהכל יסתדר על פי התורה".
ברכה על מים
מו"ר זצ"ל נהג שלא לברך על מים משום שלא ידע אם נכנס לגדר של שותה מים לצמאו, כמבואר בסימן ר"ד שרק השותה מים לצמאו מברך שהכל, ואמר שכן נהג הח"ח, אלא תמיד בירך על קוביית סוכר וכד'.
ברכות
שאלתי למו"ר זצ"ל איך בברכות שמברכים אומרים ברוך אתה השם וכו' בגוף ראשון, שאפילו לרב מדברים בגוף שלישי? ענה לי מו"ר זצ"ל ש'אבינו אתה' השם זה אבא, ולאבא מדברים בגוף ראשון.
ברכת האילנות בשבת
מו"ר זצ"ל נהג לומר ברכת האילנות בשבת ר"ח ניסן, ולא חש לדברי המקובלים שאמרו שאסור כי בורר הניצוצות, ובפרט שזה לא הוזכר באריז"ל, ואמר לי שהם היו ממש חיים את הקבלה ממש.. בהזדמנות אחרת אמר שבשבועות קוראים את התיקון שזה התמרוקים לכלה ואז באשמורת טובלים כמו כלה במקווה, והחתונה זה בקריאת התורה, כך כתוב בספרי הקבלה. הוסיף מו"ר זצ"ל שלפי המקובלים שאסרו ברכת האילנות מטעם בורר, א"כ גם פה זה חשש חציצה בטבילה..
בשר ועוף
מו"ר זצ"ל כבר עשרות שנים לא אכל בשר בקר כלל מחמת הבעיות שהיה אז. בתקופה האחרונה שהיה מס' פולמוסים על עופות (ברקאיל ועוד) מו"ר זצ"ל החליט שגם בשר עוף יותר לא אוכל, וכשהצענו למו"ר זצ"ל לאכול "הודו" אמר אבל יש את השל"ה שאסר לאכול "הודו".
ברכת כהנים
שאלתי את מו"ר זצ"ל האם מותר להפסיק באמצע שמו"ע כדי לשמוע ברכת כהנים? וענה יכול להפסיק בשתיקה, ואם אוחז לאחר סיום ברכת מודים במקום המיועד לברכת כהנים, אז יכול גם לענות אמן על ברכת הכהנים אבל לא יענה ברוך הוא וב"ש וכן לא יענה על ברכת אשר קידשנו וכו' של הכהנים, כ"כ ר' אברהם בן הרמב"ם.
ברכות התורה
שאלתי את מו"ר זצ"ל במי שהתחיל בתפילתו ונזכר שעדיין לא ברך ברכות התורה כיצד ינהג? וענה אם הוא נמצא בין ישתבח ליוצר אור, שיברך שם, ואם התחיל ברכות ק"ש, שיכוין לצאת ידי חובת ברכות התורה באהבת עולם (רבה) ומיד לאחר התפילה שילמד משהו, ע"כ.
[וכן נהג מו"ר זצ"ל שכאשר נח בצהרים, מחמת הספק אם לברך ברכות התורה כיוון לפטור עצמו בברכת אהבת עולם בתפילת ערבית ומיד לאחר התפילה למד משנה וכיו"ב].
גמר תפילתו
שאלתי את מו"ר זצ"ל הגומר תפילת שמו"ע באמצע חזרת הש"ץ האם יאמר אחרי עושה שלום וכו' את היה"ר וכו' שיבנה בהמ"ק וכו'? וענה שלא. ולעניין להשלים את היה"ר וכו' לאחמ"כ אמר מו"ר שתעשה כרצונך.
גזל מהמדינה
ידועה דעת מו"ר זצ"ל שאין לגזול ולא לקחת אגורה יותר לא מבני אדם ולא מהרשויות כולם, וכמו שסיפר בנו שיבדלח"ט בהלוויה ובניחום שאפילו כשבאו לבדוק אם כשיר לביטוח סיעודי אמר לסלק את כל המכשירים והכיסא גלגלים מהפתח שלא ישכנע את הבודק, וגם אחרי שהחליטו שכשיר לקבל ביטוח, חשש אולי לא מגיע, ולא רצה מו"ר זצ"ל לקחת.
וכן הגיע עו"ד לנחם וסיפר שפעם אחת לפי חישוב של מו"ר זצ"ל קיבל ממס הכנסה 2000 ₪ יותר ממה שמגיע לו, וביקש ממנו שיחזיר להם, ומשנענה בשלילה שלא עושים דבר כזה, כתב מו"ר זצ"ל מכתב (וכמדומני צירף צ'ק עם הסכום) ושלח למס הכנסה.
בהזדמנות שוחחתי עם מו"ר זצ"ל על העניין שאולי יש דעות שמתירים לגזול מהמדינה כסף? ענה לי מו"ר זצ"ל בשאלה: "אז איך הרב אלישיב זצ"ל התקשר להחזיר כסף של השיחות הפרטיות שעשה על חשבון המדינה"?...
בהזדמנות שלח אותי לתת 2 ספרים לספרייה הלאומית כפי החוק שהמדינה מחייבת (ייתכן שזה היה מחמת שחשש שזה פלילי ולא מחמת גזל).
גילוח בימי ספירת העומר
שאלתי את מו"ר זצ"ל לפי האר"י ז"ל שאין להסתפר עד ערב שבועות האם יש חילוק בין תספורת הראש לבין גילוח זקנו? ( כמש"כ האור לציון שגם לדברי האר"י ז"ל את הזקן אפ' לגלח מסברא עי"ש) וענה שהמנהג שלפי האר"י ז"ל אין מגלחין גם את הזקן.
דירה על הנייר
כמה פעמים נוכחתי ושמעתי ממו"ר זצ"ל שלא המליץ בקניית דירה על הנייר מחמת שראה אברכים שסבלו מזה.
הדרכה לחתונה
מו"ר זצ"ל ביקש שאבוא אליו לילה לפני החתונה להדריך אותי במס' דברים בנוגע לחתונה.
הדרכה ללימוד הלכה
לפני שהתחלתי ללמוד הלכה בכולל הגעתי למו"ר זצ"ל שידריכני בלימוד ההלכה.
אמר לי מו"ר זצ"ל 2 כללים:
1) בלי נאערוין (עצבים) דהיינו לא לעשות דברים מפחדים וחרדות (א.ה. פה המקום להזכיר שמו"ר שנהג את כל החומרות הכל מתוך שיקול הדעת ונחת רוח והחלטה מיושבת וגם היה אומר תמיד שגם מרן החזון איש עשה כן, ולא סתם החמיר).
2) תסכם בסוף מה הייתה עונה אם אישה הייתה באה ושואלת את השאלה בסוגיה הזו. שאלתי למה אישה? ענה מו"ר זצ"ל שתסכם את פסק הדין למעשה, לאשה אתה לא יכול להגיד פרי מגדים, רשב"א וכו'.
החטופים
בתקופה שנחטפו שלושה נערים ולא ידעו על קיומם וכולם התפללו עליהם ורעשו שבוע שלם. בתחילה מו"ר ממש התפלל עליהם וקרא תהילים בציבור עד שלאחר יומיים אמר לי מו"ר זצ"ל תפסיק להתפלל הם נפטרו. אח"כ קראו תהילים במניין של מו"ר זצ"ל וביקשו שיעשה מי שברך, אז מו"ר זצ"ל קרא את המי שבירך ואז לפני שאמר את השמות הוסיף את המילים "אם הם חיים" ולאחר מכן הפסיק להתפלל לגמרי. לאחר שנמצאו התברר שכבר ביום החטיפה נרצחו, הי"ד.
הכל בעל פה
בלומדי עם מו"ר זצ"ל את הטור כסדר, היה מו"ר אומר בע"פ את הדינים להלכה לספרדים, לאשכנזים, לפי הקבלה, לפי החזון איש וכו'. מידי פעם היה מורה לי תקרא את זה, תקרא את זה. פעם אחת הורה לי מו"ר זצ"ל שאקרא את השו"ע וקראתי ואז מו"ר אמר בע"פ ותקרא את הדעה השנייה, ואמרתי שאין דעה שנייה, נגמר הסעיף. אמר לי מו"ר זצ"ל תבדוק טוב יש עוד דעה בשו"ע עצמו, בדקתי ומצאתי שהשו"ע בסעיף שאחרי זה הביא את הדעה החולקת.
הידור בקימה
בלומדי עם מו"ר זצ"ל את יו"ד סימן רמ"ב שכתוב שלת"ח די לעשות הידור לת"ח אחר, אמר אני מסתפק אם אני עושה הידור ע"י שאני נסמך על הידיות האם לא אמרינן סמיכה כישיבה, וצ"ע.
הלוויה
לפני שהלכתי להלוויה כמדומני של רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל אמר לי מו"ר זצ"ל לכווין לשם מצוות עשה דאורייתא של חסד "והלכת בדרכיו" ו"אחרי השם אלוקיכם תלכו", ולשם מצווה דרבנן של הלווית המת.
הלכות אבלות
כמה פעמים שמעתי ממו"ר זצ"ל שאין שום בעיה ללמוד הלכות אבלות, ואדרבה זו סגולה לאריכות ימים.
ה"לשם"
אמר לי מו"ר זצ"ל שהלשם זה כמו התוספות של הקבלה.
בהזדמנות אחרת סיפר מו"ר זצ"ל שגנבו לו ספר עם חתימה בכתי"ק של הלשם.
הנחת ספרים זה על זה
אמר מו"ר זצ"ל
שעל פי הדין אסור להניח תורה שבע"פ על תנ"ך, ובתוך תושבע"פ היו שהחמירו לא להניח אחרונים על ראשונים והיו שלא ואפשר להקל.
שאלה: בתוך הראשונים גם החמירו שלא להניח ראשון קדמון לראשון שאחריו?
תשובת מו"ר זצ"ל: לא.
שאלה: מה לעניין סידור?
תשובת מו"ר זצ"ל: וסידור על תנ"ך אסור ותנ"ך על סידור מותר. תושבע"פ על סידור אסור כי בקריאות שני וחמישי יש שם פסוקים, וסידור על תושבע"פ מותר.
הנשמה בבית
סיפר מו"ר זצ"ל על אחד הצדיקים שביקש שישבו שבעה היכן שיוצאת נשמתו, ובאמת ישבו שבעה בחדר בבית החולים, (ומו"ר זצ"ל יצאה נשמתו הטהורה בביתו, בחדר לימודו של כל ימיו..).
הסכם יששכר וזבולון
שאלתי את מו"ר זצ"ל בדין של יששכר וזבולון שמובא בשו"ע יו"ד סימן רמ"ה האם זה מוריד בשכר של הלומד? והשיבני שלא.
הסכמה - ענווה
באחת ההסכמות שמו"ר זצ"ל כתב לי, כתב "תלמידי", ואז הסתפק אולי זה גאווה שאני כותב שיש לי תלמידים..
הרמח"ל זיע"א
באחת ההילולות של הרמח"ל זצוק"ל ביקשתי ממו"ר זצ"ל שיאמר משהו על הרמח"ל, ואמר שצריך ללמוד ממנו את זה שצריך ללמוד את כל חלקי התורה, שהרי הרמח"ל חיבר ספרים על הקבלה, מוסר, דקדוק ועוד.
הרב מרדכי שרעבי זיע"א
שאלתי את מו"ר זצ"ל האם הרב שרעבי היה כותב קמיעות? ענה לי בזמני לא.
הרב דוד בהר"ן זיע"א
ידוע שמו"ר זצ"ל היה מקורב לצדיק ר' דוד בהר"ן זצוק"ל, ופעם סיפר לי שהיה איתו בברית וראה איך ששם או שביקש שישימו ג' טיפות מים בברכת המזון במילים "ואכלת ושבעת וברכת 'את' השם" כדעת האריז"ל.
הרב אברהם גניחובסקי זצ"ל
סיפרתי למו"ר זצ"ל שהתארחתי בשבת אצל הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל, שאלני מו"ר מס' שאלות איני זוכר את כולם, אחת מהשאלות הייתה האם הוא לומד מתוך ספר בסעודה? והאם מניח את הספרים על השולחן? (מצד חמץ לפסח).
הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל
כשהלכתי לנחם את הבנים של הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל אמר לי אחד מילדיו שהייתה שאלה בשבועות האחרונים, ואבא הפנה שישאלו את ר' שריה, זה היה האדם האחרון שר' יעקב הפנה אליו.
הרב מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל
סיפר לי הרב אברהם יצחק ליפקוביץ שליט"א בנו של מרן הרב מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל בשם אביו שמו"ר זצ"ל היה בין האנשים היחידים שלא מרים את היד אם אין זה רצון השם.
הרב עובדיה יוסף זצ"ל
ידועים קשרי הידידות שהיו בין מו"ר זצ"ל להרב עובדיה זצ"ל כ60 שנה, כאשר כל ספרי הרב עובדיה נשלחו למו"ר זצ"ל עם הקדשה מהרב עובדיה, פעם אחת דפקו בדלת, פתחתי ועמד יהודי שאמר לי שנשלח בשם הרב עובדיה לקנות ספר מסויים שמו"ר זצ"ל הוציא לאור.
וכן כשמו"ר זצ"ל ביקר בשנותיו האחרונות אצל הרב עובדיה זצ"ל עבור השתדלות שחרורו של פולארד בירך מו"ר זצ"ל בשם ומלכות "שחלק מחכמתו ליראיו".
ובפטירת הרב עובדיה אמר מו"ר בתור שבח עליו "שהיחיד שהיה מתקשר ביום שישי אחרי חצות לדון בעניני הלכה זה הרב עובדיה" וששאלתי באיזה תקופה? אמר עוד כשהיה רב ראשי בת"א.
הרב חיים קנייבסקי שליט"א
לפני תקופה מו"ר זצ"ל לא חש בטוב, הגיע מרן הרב חיים קנייבסקי שליט"א לבקרו. בתוך הפגישה אמר רבי חיים "אני משתמש בספר של הרב כל יום". שאל הרב איזה ספר? ענה ר' חיים "תיקון חצות" ( מו"ר זצ"ל הוציא חוברת עם הלכות והנוסח של תיקון חצות לפי האר"י, ור' חיים אמר כל יום מהספר תיקון חצות את התיקון). שאלו מו"ר זצ"ל גם בשבת? ענה ר' חיים לא (מפי עד שהיה שם).
הגרא"ד אויערבך שליט"א
שוחחתי עם ר' אברהם דב אויערבך שליט"א רבה של טבריה על מו"ר זצ"ל, ואמר לי שכשהיה ילד הוא זוכר את מו"ר זצ"ל עוד משערי חסד והיו קוראים לו 'בן צדי' (ע"ש אביו שהיה לו מפעל שנקרא "צדי") ואמר לי שכמו שאני רואה אותו היום עם התפילות וההנהגות, בדיוק כך כבר היה אז.
הרב בניהו שמואלי שליט"א
סיפר הרב בניהו שמואלי שליט"א בשנים שמו"ר זצ"ל לא היה מצביע בבחירות היה מגיע לירושלים לישיבה שלו, ומכיוון שלא הכירו את דמות פניו ביקש שלא יגיד מי הוא שיוכל ללמוד בשקט.
עוד סיפר מו"ר זצ"ל שר' דוד בהר"ן אחרי המלחמה הראשונה בשנת תרע"ד שלא היה מה לאכול הלך עם משפחתו עד העיר זכרון יעקב, ואז ראה שהאיכרים לא מפרישים תרו"מ, ותיקן נוסח מיוחד שכל הגרגירים שנופלים לאיבוד שיחול על זה תרומות ומעשרות, וכולם חלקו עליו שזה לא מועיל, אבל הוא עמד בשלו והמשיך לעשות.
הרב זילברשטיין שליט"א
כחודש לפני פטירת רבינו זיע"א הגיע ר' יצחק זילברשטיין שליט"א לבקר את מו"ר זצ"ל וסיפר לו שלפני המון שנים שאלו איזה אדמו"ר מי נקרא אדם גדול וענה מי שיכול לבכות עם יהודי אחר על הצרה שלו. ואמר על זה מו"ר זצ"ל לבכות עם יהודי זה לא אדם גדול, גם אני יכול, והמשפט הזה התפרסם בכל בני ברק אמר הרב זילברשטיין.
השבעת מלאכים
שאלתי את מו"ר זצ"ל עבור מקובל (שרבינו הכירו מעט) שהביא לי דיסק שאשמיע לסבי זצ"ל שאז היה חולה וזה ירפא אותו. שאלתי את מו"ר זצ"ל האם לעשות את זאת? אמר מו"ר זצ"ל שאשמע אני אם יש שם השבעות אז לא להשמיע, ואם רק ברכה וכו' אז תשים שישמע.
התרת קללות
באחת מהישיבת הגדולות בבני ברק היה שכן שקילל את בחורי הישיבה שלא יתחתנו מפני שלטענתו ציערו אותו, ובאמת כשלושה חודשים לא היו מאורסים בו בזמן שאחת לשבוע וחצי - שבועיים תמיד בחור התארס. שאלתי קמיה מו"ר זצ"ל מה לעשות? ואמר ששלושה בחורים יעשו התרת קללות בשם כל הישיבה במניין. כך עשינו בבית אחד מרבני הישיבה וכבר באותו שבוע היה מספר מכובד של מאורסים.
הדלקת נרות
מו"ר זצ"ל היה אומר תנאי לפני הדלקת נרות שאינו מקבל שבת עד שידליק את כל החשמלים, והיה מכבה את האור לפני הברכה ומברך ומדליק את הנרות ואז את החשמל, ועובר חדר חדר ומדליק נר בכל חדר, ומכבה ומדליק את האור לכבוד שבת.
וגם כשחל ליל שבת מוצאי יום טוב היה מו"ר מכוין שעון שיכבה את החשמל כדי שבשעת ההדלקה האור יהיה כבוי.
וכשחל ליל יום טוב במוצאי שבת היה מו"ר מדליק בלא ברכה את נרות יום טוב מחמת שלא היה אפשרות שיתכבה האור וישבו בחושך..
הר הבית
פעם התבטא מו"ר זצ"ל שעל כל אחד שנכנס להר הבית, יהודי נדקר..
הדסים
מו"ר זצ"ל נהג כדעת האר"י ז"ל לפני ב' סעודות לילה ויום להקיף את השולחן אחר אמירת "דא היא סעודתא וכו" ואז בירך על ההדסים ושוב פעם אחר שבירך עצי בשמים על ההדסים הקיף עם ההדסים ואמר "אשה ריח ניחוח להשם, שמור וזכור בדיבור אחד נאמרו".
וארט על סיום מסכת
ישנו ווארט של מו"ר זצ"ל על סיום מסכת שמאוד מאפיין אותו: שאל מו"ר זצ"ל מדוע זכה רב פפא לעשרה בנים ת"ח ומזכירים אותם בכל סיום מסכת? ענה מו"ר זצ"ל שרב פפא אהב כ"כ ת"ח עד כדי כך שאפילו בהלכה לא רצה להכריע כמו מישהו אחד, לכן במס' מחלוקות בש"ס אמר רב פפא "הילכך נימרניהו לכולהו" פירוש: "נאמר כמו כולם", וכך בד"כ נפסק להלכה. לכן רב פפא שכ"כ אהב ת"ח זכה לעשרה בנים ת"ח "מאן דרחים רבנן הוי ליה בנים רבנן" פירוש: "מי שאוהב תלמידי חכמים יזכה לבנים תלמידי חכמים".
והייתם נקיים
סיפר לי הרב משה כהן שליט"א שלפני כ40 שנה ראה את מו"ר מדבר עם אשה ברחוב חזון איש, המשכתי הלאה. למחורת אני מקבל שיחה מהרב שחייג לומר שהאשה שדיברתי איתה אתמול זו הייתה בתי.
זכרון
הזכרון של מו"ר זצ"ל היה מעל הטבע. פעם שאלתי את מו"ר האם מותר לשים דבק בקצוות של הציצית? ענה לי מו"ר זצ"ל לפני שנה וחצי כבר שאלת אותי את זה..
וכן שנה אחת התארחנו בפסח בכפר יונה, שנה לאחר מכן שאלני מו"ר זצ"ל איפה אתה בליל הסדר? עניתי באשדוד, אמר מו"ר זצ"ל לא בכפר יונה כמו שנה שעברה..
מו"ר זצ"ל היה זוכר שמות של בני אדם שהעלה אותו לעליה לתורה מתי שהוא, וכן תאריכים של יארצייט.
וכן פעם העלה אותי לתורה אחרי יותר מחצי שנה, וזכר בדיוק את שתי שמותיי ושם אבי.
זוהר
שאלתי את מו"ר זצ"ל האם לימוד הזוהר הקדוש לבחורים אפשרי, וגם שלא מבינים דבריו? וענה שאפשר ורוב הזוהר הוא מוסר ואפשר להבין. ( א.ה. ולימוד קבלה מו"ר שליט"א לא מסכים לבחורים ללמוד).
ובהזדמנות אחרת אמר זוהר זה תחילת הקבלה, אבל כיוון שרובו מוסר אפשר ללומדו גם מי שלא לומד קבלה עדיין.
זקן
מו"ר זצ"ל היה מסדר את זקנו ובחוץ נשמעו המון סיבות בעניין ופעם שאלוהו האם צריך לגדל זקן? ענה ע"פ ההלכה אפשר לגלחם באופנים שמותר, וע"פ הקבלה לגדל לא לגעת.
ושמעתי מהגר"י שינפלד שליט"א שמו"ר זצ"ל אמר לו שזה מסיבה רפואית מקצץ זקנו.
חזרה בתשובה
אמר מו"ר זצ"ל שיש שתי שיטות בחזרה בתשובה, שיטת נובהרדוק בבת אחת אי אפשר לאכול יום נבלה יום כשר, ויש את שיטת ברסלב לחזור לאט לאט.
חוגים שונים
פעם ניסו לדבר עם מו"ר זצ"ל על חוג מסוים שאולי הם פסולים... וענה מו"ר זצ"ל ואמר "תשמע יסוד" בכל חוג וחוג אולי יכול להיות שיש חסרונות, אבל החסרונות הללו זה לא סיבה לפסול את החוג הזה לגמרי.
חשב על כולם
מוצאי שבת אחת אחר ההבדלה אמר מו"ר זצ"ל "תגידו לו (על בחור שנוכח שם) מזל טוב", יש לו יום הולדת היום.
.
חולק בהלכה
בהיותי זוכה ללמוד עם מו"ר זצ"ל כאשר היה מזכיר פוסק בלא לומר את שמו מיד הבנתי שכנראה בא לחלוק עליו.. וכך היה!
חומרא חדשה
פעם בהיותי לומד עם מו"ר זצ"ל התגלה לעיניו דעה של אחד הראשונים שעדיין לא נהג כן. אמר מו"ר זצ"ל שמעכשיו בל"נ יעשה כך (וזה בהיותו כבר מעל גיל 80).
חק לישראל
שאלה: בשבוע של פרשיות מחוברות איזה פרשה קוראים בחוק לישראל?
תשובה מו"ר זצ"ל: הפרשה הראשונה.
בהזדמנות אמר מו"ר זצ"ל שבחוק צריך לקרוא את התורה שמו"ת, ושאלתיו האם זה כבר עולה לקריאת שמו"ת של שבת? ענה מו"ר זצ"ל שאם זה עולה לחוק אז זה לא עולה לשמו"ת, ואם לשמו"ת לא עולה לחוק, וכך נהג מו"ר זצ"ל להקפיד בקריאת החוק לישראל דבר יום ביומו.
חודש אלול
סיפרתי למו"ר זצ"ל על מישהו ששיפץ את ביתו בחודש אלול והקבלן ברח עם הכסף וכו'. אמר לי מו"ר זצ"ל לא עושים שום דבר שלא הכרחי באלול, מספיק היצר הרע דואג שכל הסידורים והתקלות יהיו באלול, עוד להתחיל משהו חדש..
חלומות
שאלתי את מו"ר זצ"ל על חלומות, ואמר לי שכשישן מגיעים אליו כל הזמן, אבא שלו, אשתו וכו'. וכמה פעמים היה מספר על דבר החלומות.
חלוק לבן
ידועים דברי האריז"ל שצריך ללבוש בשבת 4 בגדי לבן אע"פ שהאר"י פירט איזה בגדי לבן צריך. מו"ר זצ"ל אמר שמכוין על הבגדים הפנימיים ועל החולצה שזה סה"כ 4 בגדי לבן. אמנם בר"ה כולו רק לבן (פראק לבן ומכנסיים) חוץ מנעליים, כובע וחגורה. וכן ביוה"כ לבש כולו בגדי לבן, ובהושענא רבה לבש חלוק לבן וכיפה לבנה.
בהזדמנות שאכלתי אצל מו"ר זצ"ל בשבת תשובה, מו"ר זצ"ל לבש חלוק לבן בסעודה ולא את החלוק הקבוע. שאלתי למה? ענה מו"ר זצ"ל שאולי זה יכפר על כל השבתות שאני לא לובש לבן..
חליצת תפילין
מו"ר זצ"ל היה מקפיד כדברי האר"י שיחלצו התפילין בשקיעה, והיה אומר שהאר"י הקפיד על זה.
והיה מעיר לי כשהייתי לומד איתו עם תפילין לחלוץ בשקיעה.
חמדת הימים
מו"ר זצ"ל למד ולימד הרבה מהספר חמדת הימים, ואמר לי שגם חלק מהתפילות שתיקן שם התפלל לפעמים. ושאלתיו לגבי מה שאומרים נגד הספר? ודחה אותי מו"ר זצ"ל עד שפעם אחת אמר לי משפט נחרץ "אני לא יכול להיכנס לחג ברוחניות בלי ללמוד בספר הזה".
חתונה
בראש השנה בהיותי רווק כשלוויתי את רבינו באחד הדרכים לתפילות ר"ה ואני תומך בידו לסייעו, שאלתי "הרב אתחתן השנה"? לאחר חשיבה מועטת ענה כן. וב"ה כן היה באותה שנה התחתנתי.
חתונה
פעם אחת התייעצתי עם מו"ר זצ"ל על חתונה של אחד הבחורים במדרשייה של הבעלי תשובה שמחמת שאני מגיע עושים את החתונה נפרדת, וכשאלך מיד יורידו את המחיצות, וה"י החתונה תהיה מעורבת. אמר מו"ר זצ"ל "תישאר כמה שיותר".
חזון איש
אמר מו"ר זצ"ל שלחזון איש היה הומור...
חזון איש
סיפר לי מו"ר זצ"ל שהחזו"א היה מברך ברכות השחר בפרדס קרוב לביתו לפנות בוקר, יום אחד צעק לעברו חייל שיעצור והחזו"א לא שמע, אז החייל ירה לעברו להרתיעו... עד שראה שזה יהודי. ובאותו יום בתפילה ביקש החזו"א לעלות לתורה, חשבו כולם שרוצה לברך הגומל על מה שהיה. ולהפתעתם לא בירך, שאלוהו מדוע רצה לעלות? ענה שמכיוון שהפריע לו בברכות התורה לא כיוון בברכה לכן ביקש לעלות בשביל לברך שוב!
חפץ חיים
ביארצייט של הרב יהודה סגל זצ"ל אני וחבר (נכד הרב סגל) אירגנו חברותות ללימוד חפץ חיים בישיבה הקדושה (בית מדרש עליון) ובאותו שבוע כולל מוצ"ש כל יום בחור אחר סגר ווארט, שזה לא שיגרתי. שאלתי את מו"ר זצ"ל האם יש קשר בין הדברים וענה "בטח".
טהרה
התקשר אליי תלמיד שיש לו חבר שמתחתן בעוד שבועיים ולכלה יש בעיות בעיניים ורוצה ברכה עבורה. קבעתי איתו שיבוא ואמרתי למו"ר זצ"ל שיש מישהו בדרך לקבל ברכה, ואז מו"ר זצ"ל אמר לי תגיד לו שאני מברך אותו מפה ושלא יבוא. (ניסיתי לבקש והרב התעקש). שאלתי למה? אמר מו"ר זצ"ל "הוא לא הולך לשמור טהרת המשפחה אחר החתונה". כיוון שלא הכרתיו התקשרתי להודיע לו שהם התברכו ללא צורך לבוא. ושאלתי את חברו האם הוא מתכווין לשמור טהרה? וענה לי שלא!
טלית קטן
שאלתי את מו"ר זצ"ל האם מותר ללבוש טלית קטן על הגוף ממש? וענה שהמנהג שלא ללבוש.
והיה מעשה עם בעל תשובה, שהתחזק והתחיל ללבוש ט"ק ולבשו על גופו, ושאלתי למו"ר זצ"ל האם להעיר לו ע"ז, ואמר להעיר לו בעדינות שהמנהג לא ללבוש.
טובים מאורות
נוכחתי באחת מהקידוש לבנה שמו"ר זצ"ל השתתף עם הציבור, מנהג אשכנזים ששרים אחרי זה את השיר "טובים מאורות וכו"' ומו"ר זצ"ל לא השתתף בזה, ופעם אחת ביאר לי ואמר "איך אפשר הם שרים את הכל במלעיל, וצריך לומר את זה ב"מלרע".
טלית בארון
שאלה: האם מותר להניח בגדים על טלית קטן או טלית גדול?
תשובת מו"ר זצ"ל: מותר.
ים
סיפר מו"ר זצ"ל שכבר למעלה מ-50 שנה לא היה בים ולא אמר למה.
בהזדמנות אחרת אמר לי "איך אנשים בים מסתובבים בלי כיפה וכו' ".
יום בריאת העולם
בעבר נהג מו"ר זצ"ל לנסוע ביום כ"ה באלול יום בריאת העולם למירון ואמר שזה יום ההילולה של ר' אלעזר בן ר' שמעון שקבור שם, ובשנים האחרונות לא נסע. ואמר לי מו"ר זצ"ל שהרי אנו נסמכים בר"ה על דברי החמדת הימים שבחודש אלול מודה בקנס ואז מגיעים עדים בר"ה והדין שפטור, ואמר שלר"א בן ר"ש אם רואה עדים שממשמשים ובאים, דהיינו רואה שהם בדרך ורץ להודות לא חשיב מודה בקנס, א"כ הכא רואה עדים שבדרך לבוא בר"ה, כיצד תועיל ההודאה...
יחס לקטן כגדול
בקונטרס "תשובת השנה" של מו"ר זצ"ל שמדבר בענייני יום הלידה, כשהביא לי את הקונטרס אמר לי אתה כתוב פה. לא הבנתי כוונתו עד שמו"ר זצ"ל הראה לי שבסוף ענייני יום הלידה כתב עוד מקורות לענייני יום הלידה, וכתב וע"ע בקונטרס בירורי עניינים סנדרוסי (חוברת שהוצאתי בצעירותי שעוסקת בענייני יום הלידה).
יום הולדת של מו"ר זצ"ל
מו"ר זצ"ל כפי שכתב בקונטרס תשובת השנה, נהג ביום הלידה לעשות סעודה קטנה בביתו (ט"ז בשבט). מס' פעמים זכיתי שמו"ר זצ"ל הזמין אותי לסעודה זו, ופעם אחת בדרך לסעודה אמר לי יש שלושה סיבות לסעודה היום: יום הולדת, סעודת סיום מסכת (מישהו עשה סיום), וסעודת יתרו שיש מנהג אצל חלק מעדות הספרדים לעשות סעודת יתרו ביום חמישי שקודם פרשת יתרו (ובאותה שנה זה חל ביום חמישי).
בהזדמנות אחת מסעודות יום הלידה של מו"ר זצ"ל שאלוהו שם בן כמה מו"ר? ענה "מי שם פה" "מי שם פה" ושלא הבינו אמר פ"ה פ"ה (גימ' 85).
ימי בריאת העולם
נהג מו"ר זצ"ל מיום כ"ה באלול לקרוא מתחילת חומש בראשית, וכל יום לקרוא מה שנברא באותו יום, בשם הברכ"י.
יום ההולדת שלי
מו"ר זצ"ל אמר לי ביום ההולדת שלי שיוצא בחנוכה להשתדל לעשות סיום מסכת. ובאחד הסיומים שעשיתי בביתי מס' דקות לפני הסיום התקשר מו"ר זצ"ל ושאל כבר סיימתה? עניתי שלא, אמר לי מו"ר זצ"ל אני מגיע, והגיע במונית ועלה ברגל שתי קומות והשתתף בסיום.
בשנים שלאחר מכן שכבר היה קשה למו"ר זצ"ל לצאת השתדלתי לערוך את הסיום בביתו, ושאלתי מה עם מניין? וענה לא חייבים מניין. באחד הסיומים שעשיתי בבית מו"ר זצ"ל הבאתי עוגות ויין בהכשרים שמו"ר זצ"ל היה אוכל, וגם עישר את הכל ואעפ"כ לא אכל. ושאלתי אותו למה, ענה "כמעט כל השנה אני צם, אז בחנוכה שאני אוכל כי אסור לצום אני לא מרגיש טוב".
יסוד שביסוד
סיפר לי מו"ר זצ"ל שבעבר בהגיע הלילה של ספירת העומר שמכוון כנגד יסוד שביסוד נשאר ער בלימוד כל הלילה, ובשנים האחרונות עשיתי לימוד במדרשייה עפ"י הנחיית מו"ר זצ"ל. (ולאחר התפילה הגיעו כולם להתברך אצל מו"ר זצ"ל).
יוצאי חלציו אחרי המיטה
סיפר מו"ר זצ"ל: "אני הלכתי בהלוויה של אבי (שנת תשכ"ב) גם בבית הקברות".
יום כיפור
מו"ר זצ"ל בזמן שכולם אוכלים את הסעודה מפסקת, כבר יושב בבית הכנסת אחוז בשרעפי קודש, וכך כל שעות ודקות יום הקדוש יום כיפור נוצלו במלואם בבכי ותפילה. עם צאת החג בקדיש האחרון של נעילה העושה שלום נאמר בניגון מיוחד ממו"ר זצ"ל, ואז נהפך מו"ר לאדם השמח ביותר. ולא היה לחוץ כלל לשבירת הצום בר"ת אלא הכל ברוגע, ופעמים שמיד אחר הבדלה הלך לנוח קמעא לפני שטעם.
כאבי רגליים
באחת התקופות שמו"ר זצ"ל סבל מכאבים ברגליים אמר לי שיש 2 סגולות לכאבים ברגליים:
1. כשהולכים לבית הכנסת, כשמתקרבים ללכת קצת יותר מהר.
2. לתרום ולהדליק את הנרות שלפני החזן כמש"כ "נר לרגלי דברך וכו' ", ואמר חבל שאיני יכול לקיים זאת מחמת שיש מישהו קבוע ואני לא רוצה לקחת לו.
כביצה
מיד לאחר ברכת המוציא היה אוכל שיעור כביצה לחם בלי הפסק.
כוס של ברכה
מו"ר זצ"ל נהג לברך ברכת המזון בשלושה או אפילו ביחיד עם כוס של ברכה, ומזג בכוס קוקה קולה (שכר מדינה) ופעמים קפה שחור (כנראה כי היה קשה לו שתיית המיץ ענבים וזה עדיף מכלום) ולא היה מרים את הכוס בזמן הברכה, אלא אחר ברכת המזון היה מברך ושותה את הכוס.
כוונות במזיגה
אמר מו"ר זצ"ל שיש כוונות גם במזיגת הכוס של הבדלה...
כיבוד אם
אמר מו"ר זצ"ל כשלמדנו את הלכות כיבוד הורים יו"ד סימן ר"מ שלהורים צריך לקום כמלוא עיניו מלוא קומתו, ואני הייתי קם לאימי והייתה אומרת באידיש למה אתה קם? למה אתה לא יושב?
כיפור
זיכני השם כעשר שנים גם בשנה האחרונה לשבות אצל מו"ר זצ"ל ביום כיפור כולל שינה בביתו, וכל התפילות במחיצתו. לפני כמה שנים בחוזרינו אל ביתו אמרתי למו"ר זצ"ל שיש ריח של אש, בדקתי את הארון של החשמל והכל היה שם רותח מאוד, אמרתי למו"ר זצ"ל ואמר לי לקרוא לגוי. הבאנו גוי שכיבה את הגנרטור ואז אוטומטי נתחלף האור לחשמל, ולא נחה דעת מו"ר זצ"ל מזה שהאור והמזגן פועלים מהחשמל, עד שאחרי כמה רגעים קרא לי רבינו יורדים למטה, ופשוט ישב כל ליל כיפור בבית הכנסת על כסא בלי מזגן.
כובע וחליפה בברהמ"ז
שאלתי את מו"ר זצ"ל האם מי שיוצא בברכת המזון בשומע כעונה האם נמי צריך כובע וחליפה? וענה דצריך ללבוש כובע וחליפה כיון ששומע כעונה הרי הוא כמברך.
כעסן
מו"ר זצ"ל אמר לי שאפשר לתקן מידות, וסיפר שהכיר מישהו שכשהיה צדיק שכשהיה צעיר היה כועס, והיום ב"ה כלום.. שאלתיו מה זה כועס? ענה לי מו"ר זצ"ל פעם מישהו תקע את התקיעות לא טוב וממש כעס עליו.
כתיבת ס"ת בלילה
שאלתי למו"ר זצ"ל האם יש עניין לא לכתוב ס"ת בלילה משום מקרא בלילה? ענה לי מו"ר זצ"ל לא, זה לא נקרא לימוד.
לב טוב
לפני שנה הבאתי בחור מתחזק בגיל 31 לברכה וזיווג, שאלו מו"ר זצ"ל את גילו? וענה הבחור 31, ואז אמר מו"ר זצ"ל 31 זה גימ' לא, אז בעז"ה שתגיע ל-32 שזה ל”ב, לב טוב תתחתן. ואז שאלו מו"ר מתי יהיה בגיל 32 ? וענה שעוד כמה זמן, אז אמר מו"ר זצ"ל שבעז"ה אולי זה יהיה כבר השנה, ושמעתי שהתארס באמת בגיל 32.
ל"ג בעומר
באחת מהשבתות שהייתי מתארח אצל מו"ר זצ"ל יצא שבת ל"ג בעומר ואחד מהמסובים שאל אולי נשיר את השיר "בר יוחאי" ומו"ר זצ"ל ממש התנגד. שאלתיו מדוע? ענה לי מו"ר זצ"ל שמדברים אליו בלשון גוף ראשון נמשחת וכו' והוסיף בפרט אלו ששרים את זה בביהכ"נ זה נראה ממש שמתפללים אליו בשיתוף ה"י.
לההדיר ספר הלכה
ניסיתי לדבר עם מו"ר זצ"ל כמה פעמים שיוציא שוב את הספרים שלו הראשונים שאי אפשר להשיג בעיקר ספרו זה השולחן. ביאר מו"ר זצ"ל שלהוציא ספר זה אומר שמאשר אותו שוב בגילו עתה, והוסיף אם הייתה יודע איזה אחריות זה להוציא ספר הלכה לא היית מבקש ככה..
להדליק נר
פעם ראיתי את מו"ר זצ"ל מדליק נר עבור אישה שאין לו מצוות כבוד אליה
שאלתי למה הרב מדליק עבורה נר? ענה לי מו"ר זצ"ל מסכנה, אין מי שידליק עבורה.
להיות כמוהו
פעם ביקשתי ממו"ר זצ"ל שיברכני שאהיה כמוהו בעז"ה, אמר לי למה כמוני? יותר ממני.
להחזיר יין לבקבוק
באחד מהסיומי מסכת אצל מו"ר זצ"ל לאחר השתיית ל'חיים' רציתי להחזיר מהכוס אל תוך הבקבוק, עצרני מו"ר זצ"ל ואמר לי אולי הבקבוק לא טבול ואסור להחזיר..
לומר בל"נ
אמר מו"ר זצ"ל כשאני מברך את העולה לתורה אני אומר שבל"נ ייתן מתנה לביהכ"נ, את המילים בלי נדר אני אומר לפני כדי שלא להסתמך על תוכ"ד.
שאלתי את מו"ר זצ"ל: אם מעלים במקום שהמברך לא אומר במי שברך בלי נדר מה לעשות?
תשובת מו"ר זצ"ל: תגיד אתה מתי שאומר שייתן לביהכ"נ תאמר בל"נ.
לועג לרש
שאלתי את מו"ר זצ"ל האם לקום לזקן או לת"ח בבית הקברות יש בזה משום לועג לרש? ענה לי מו"ר זצ"ל שלא.
לועג לרש בתהילים
שאלתי האם יש איסור לועג לרש בקריאת תהילים ליד הקבר?
תשובת מו"ר זצ"ל: המנהג להקל לקרוא תהילים, והחזון איש ועוד אוסרים וכן אני נוהג. שאלתי מה עם מירון, איך מתפללים שם וכן אצל קבר רבי מאיר בעל הנס?
תשובת מו"ר זצ"ל: זה לא נחשב קבר, זה מאוד עמוק באדמה ויש הפסקות.
שאלתי האם את הפסוק שנוהגים לומר "ונחך השם תמיד וכו'" מותר לומר?
תשובת מו"ר זצ"ל: כן מותר גם לאוסרים תהילים.
שאלתי אז איך קוראים תהילים בקבר החזו"א, הרי לשיטתו זה לועג לרש?
תשובת מו"ר זצ"ל: (חייך) המנהג להקל.
לימוד בבית האבל
סיפר מו"ר זצ"ל שבהיותו יושב שבעה למד רמב"ם הלכות אבלים בין מנחה לערבית.
ללכת לרופא
פעם בהיותי אצל מו"ר זצ"ל התחיל לכאוב לי העין, והיא נהייתה אדומה. שאלתי את מו"ר זצ"ל האם ללכת לרופא, וענה לא, זה יעבור (היו פעמים שכן אמר ללכת לרופא). לאחר כמה שבועות זה החמיר וממש כל העין נהייתה אדומה, שאלתי שוב האם ללכת לרופא? אמר לי מו"ר זצ"ל לא אמרתי לך שזה יעבור! וב"ה אחרי כמה ימים עבר כלא היה.
ללמד בנו ונכדו לת"ת
אמר מו"ר זצ"ל שהחיוב ללמד בנו לת"ת, ואם בנו לא מלמד את נכדו מכל סיבה שתהיה אז חייב הוא ללמד את בן בנו, וצריך לכוין לשם מצווה שלומד עם בנו.
שאלה: האם צריך לעשות את המלמד בת"ת שליח?
תשובת מו"ר זצ"ל: כן
ללמוד או לעבוד
כשלמדנו את הטור בסימן רמ"ו ביו"ד וכתב הטור שצריך לעבוד, אמר מו"ר זצ"ל שזה לשון הרמב"ם אבל בכסף משנה כתב שהיום לא נהגו.
שאלתי: וכך צריך לעשות (ללמוד ולא לעבוד)?
תשובת מו"ר זצ"ל: לפי הרמב"ם לא, ולכס"מ כן.
שאלתי: אז מי שיש לו אפשרות לעשות את שניהם מה עדיף?
תשובת מו"ר זצ"ל: היום עדיף כמ"ש הכס"מ, פעם בג'רבא ותוניס היו כאלו שיש להם מפעל לסבון והוציאו ספר על מסכת מעילה, אבל היום בימינו מי שיוצא לעסקים כבר קשה לו ללמוד.
לידה מהירה
לפני מס' חודשים התקשרתי עבור בת דודה של אשתי שנמצאת בבית החולים למעלה מיממה ולא מתקדמת הלידה. אמרתי את השם למו"ר זצ"ל בדרך כלל היה אומר " אמן" או "לידה קלה" אבל הפעם אמר "לידה טובה ומיד" ובאמת לאחר כמה דקות ילדה בשעטו"מ.
לימוד קבלה
שאלתי למו"ר זצ"ל על מה שיש אומרים שמי שלומד קבלה יכול להשתגע. אמר מו"ר זצ"ל מתורה לא משתגעים, רק מי שכבר יש לו קצת שיגעון ורגשות שהוא המשיח וכו' אז זה עוזר לו להשתגע.
לימוד בחושך
בשנתיים האחרונות באחד מימי החורף שלמדתי עם מו"ר זצ"ל הייתה הפסקת חשמל וגם בחוץ כבר ירדה החשכה. מו"ר זצ"ל לא הרהר ומיד אמר תביאו נרות, וכך למדנו לאור הנר.
לכרוע בין ברכה לברכה
שאלתי למו"ר זצ"ל בדין שאסור לכרוע בתחילת ובסוף ברכה כמבואר בסימן קי"ד, מה הדין בין ברכה לברכה? ענה לי מו"ר זצ"ל מותר.
לשון הרע
שמעתי מכמה חברים שר' ניסים קרליץ שליט"א היה מפנה בברכות למו"ר זצ"ל (פעם אחת שאלתי את ר' ניסים אם זה נכון ואמר לי שכן). כאשר נשאל ר' ניסים למה שולח אליו? אמר הוא לא דיבר לשון הרע כבר 70 שנה. ניגשתי לפני כ-10 שנים למו"ר זצ"ל וסיפרתי לו את הדברים, חייך מו"ר זצ"ל ואמר לא 70, שאלתי כמה זמן? ענה מו"ר זצ"ל משנת תש"ד לא דיברתי לשון הרע, שאלתי מה קרה בתש"ד? ענה מו"ר זצ"ל לא קרה כלום פשוט פעם לא היה מצוי ספרים ואז פעם ראשונה שראיתי את הספר חפץ חיים למדתי את כולו, ומאז לא דיברתי לשון הרע.
לא להתפלל לרפואה
בת דודה שלי חלתה ל"ע במחלה הידועה באזור גיל שנה. ניגשתי למו"ר זצ"ל עם שמה ואמר מו"ר זצ"ל "זה יעבור". וכך היה ב"ה עברה המחלה. בגיל שלוש המחלה שוב חזרה לילדה ל"ע והרופאים לא נתנו הרבה סיכויים ושוב ניגשתי למו"ר זצ"ל, ומו"ר פשוט התחיל לבכות עם דמעות (מו"ר זצ"ל לא הכיר את הילדה ואת הוריה) ואמר איך אבא מגיב לכזו הודעה? ואז ששאלתי האם להתפלל שתהיה בריאה? ענה מו"ר זצ"ל שלא ותתפלל שהשם יעשה הטוב בעיניו.. ול"ע לאחר תקופה קצרה היא נפטרה.
לחם משנה
מו"ר זצ"ל נהג כדעת הגר"א כשמברך על שני לחם משנה וחותך את שניהם יחד, ושמתי לב שהקפיד לאכול חתיכה מכל חצי.. בזמן הברכה של המוציא היה מו"ר זצ"ל מכסה את הלחם ומגלה אותו רק אחר הברכה. ובקידוש הלחם או העוגות לא היו כלל על השולחן כדעת הגר"א.
להקנות בגד בכותל
מו"ר היה תקיף נגד מה שאנשים מקנים את החולצה בכותל לחבר כדי להיפטר מקריעה, וסבר שאין זה מועיל מחמת שגם בגד שאול מבואר ביור"ד סימן ש"מ שצריך לקורעו אם בעליו לא מקפיד.
שאלתי למו"ר האם עדיף לא ללכת לכותל או ללכת בלא לקרוע, אפילו על ידי שיקנה את בגדיו? וענה שעדיף שלא ללכת לכותל.
לחם משנה בלא שלם
שמעתי ממו"ר זצ"ל כשאין ללחם משנה בשבת, חלה שלמה יש ענין לברך על ב' פרוסות, ושכך נהגו בבית הנצי"ב. וכן נוכחתי כשאחד מהמסובים איחר לסעודת שב"ק בבית מו"ר זצ"ל וכיוון שלא היתה חלה שלמה ולא לחם משנה שיכל לבצוע עליהם, הביא לו מו"ר שתי פרוסות לחם שיברך עליהם.
לחם משנה במזונות
שמעתי ממו"ר זצ"ל שכשאוכלים מאכלים שברכתם מזונות בשבת בקידושא רבה י"א שיש ענין לקחת שתיים בשביל הלחם משנה, שגם בעוגות צריך ב' עוגות וזה לא כ"כ נוהגים, ופעמים כשיש לי אני לוקח. וכן נוכחתי מס' פעמים בקידושא רבא שנהג מו"ר זצ"ל לברך על שתי עוגיות יחד.
מיתה ללא ייסורים
פעם אמר לי מו"ר זצ"ל שצריך להתפלל להשם למות בבת אחת ללא ייסורים. שאלתיו אבל מה עם תשובה איך אפשר להספיק לעשות? ענה לי בתמיהה: כתוב לעשות תשובה בכל לילה שמא ימות מחר..
מקווה קר
מו"ר זצ"ל כתב בקונטרס "המעלות" שלושים ושמונה מעלות בטבילה במקווה, וכתב במכתב בשובבי"ם שרצוי לטבול במקווה קר. פעם אחת מו"ר זצ"ל אמר לי שבכל השובבי"ם הצליח לטבול במקווה קר כל יום (זה היה קרוב לגיל 90, ומו"ר זצ"ל היה טובל בחורף בשעות הקטנות של הלילה).
מובטח שלא יחטא
שאלתי את מו"ר זצ"ל אודות דברי האר"י שמי שנזהר בפסח מחמץ במשהו מובטח לו שלא יחטא, והרי רואים שאנשים כן חוטאים? תשובת מו"ר זצ"ל שייתכן שהכוונה לא יחטא בעברות חמורות בעריות אשת איש וכו' לבטלה וכו'.
מוהל לברית
מו"ר זצ"ל הפנה אותי עבור ברית מילה לבני, להרה"ג הרב נתן בן סניור שליט"א ואמר שגם מברך עם כוונות, וגם לא שם את המגן רק אחרי הברכה ע"י מוהל אחר שהתינוק לא יהיה בצער.
מים אמצעים
בסעודות שבת אצל מו"ר זצ"ל לאחר אכילת הדגים מו"ר היה קם למטבח מדיח פיו וידיו לפני אכילת הבשר.
מומים לעוברים
מספר פעמים שניגשתי למו"ר זצ"ל עבור נשים שאמרו שיהיה לעובר בעיות וכו' והיו פעמים לא בקביעות שמו"ר זצ"ל ממש אמר אין לו כלום.
היה אברך מאלעד שאמר שחסר שסתום בלב לתינוק, ומו"ר זצ"ל אמר אין לו כלום. שאלתי האם אני יכול להגיד את זה לאברך? וענה לי מו"ר זצ"ל שכן, ואמרתי לו. ובאמת ביום פטירת הרב שטיינמן זצ"ל ניגש אלי האברך וסיפר שנולד התינוק ללא שום בעיה.
והיו פעמים שרק אמר "הכל יסתדר" לא אמר שאין כלום, ובאמת התינוק נולד עם בעייה ובעז"ה הכל הסתדר לאט לאט.
מושך בחוט
סיפרו בניחום אבלים שלפני למעלה מ40 שנה היו אנשים שרצו שמו"ר יעיר אותם בבוקר לתפילה בותיקין והיו קושרים את רגליהם לחוט ומוציאים מהחלון, ומו"ר זצ"ל היה מושך בחוט בבוקר.
מזוזה
אמר לי מו"ר זצ"ל שכתוב בזוהר הקדוש שצריך שהש-ד-י שכתוב על המזוזה יהיה מגולה וזה מבריח את כל המזיקים, והוסיף ואמר שאם בפתח זה מגולה זה מספיק שאז המזיקים כבר לא יבואו, ושאלתי וכשיש 2 פתחים? ענה בשניהם צריך לשים.
מידות
הרב היה מזמין אותי לאכל אצלו בסעודות שב"ק איתו, ביום שלישי היה מודיע לי ומכיוון שהיה מזמין אותי לסעודת הבוקר היה מניח לי מפתח של הבית באחד המקומות מחוץ לבית כדי שאוכל להגיע לישון ולקום עם הרב לתפילת וותיקין. מעולם לא שכח להניח את המפתח בליל שבת ויתרה מזאת היה מניח בחורף שמיכה על המיטה שהייתי אמור לישון שם, ומעולם לא שכח להניחה חוץ מפעם אחת שראיתי שלא הייתה שמיכה. הלכתי לישון כך (בב"ב לא כ"כ קר גם בחורף) מיד לאחר כמה דקות אני שומע פסיעות, עשיתי את עצמי ישן, אני רואה את הרב מסתכל לכיווני הולך ומביא שמיכה ומגיע ומכסה אותי וחוזר לישון בחדרו..
מירון
ביום ל"ג בעומר שהייתי לומד עם מו"ר זצ"ל נכנס אחד הנכדים ובישר כי בחזור ממירון הייתה תאונה קשה ונפטרו מספר אנשים. מו"ר זצ"ל ממש בכה עם דמעות באומרו את הפסוק "משפטיך תהום רבה" כמה פעמים. והוסיף שהרבה פעמים יש איזה תאונה בחזור ממירון.
ולכן פעם שנסעתי למירון בל"ג בעומר, אמר מו"ר זצ"ל שאני יניח תפילין בדרכים משום שמירה.
מניעות
מס' פעמים שלמדתי עם מו"ר זצ"ל איך שהתחלנו ללמוד פתאום דפקו בדלת או צלצל הטלפון. אמר לי מו"ר זצ"ל אתה רואה, רק מתחילים ללמוד מתחיל ההפרעות...