תבונה1 כתב:בעניין עשה הדפנות והסכך בבת אחת אם חשוב כהקדים הסכך לדפנות, מרן הגר"ח צימרמן זצוק"ל הביא לזה ראיה מהוכחת ביאור הגר"א שבקדמו הדפנות לסכך הסוכה נפסלת מהגמ' בדף י"ט בעניין פי תקרה יורד וסותם, שהק' רבא לאביי " לדידך דאמרת פי תקרה יורד וסותם אפי' הפחית דופן אמצעי נימא פי תקרה יורד וסותם" ולכאורה קשה למה נקט " הפחית" שזה מורה שהיה דופן ונפחת ולא נקט בפשוטו שעשה לכתחילה סכך והוכשר ע"י פי תקרה יורד וסותם, אלא מוכח שבכהאי גוונא הסוכה פסולה מטעם אחר, והיינו מצד שהסכך קודם לדפנות ולכן צריך בדווקא דופן שנפחת שבמקרה כזה ליתא להפסול של דפנות קודמים לסכך. והובא גם בעמודי אור בסימן ל"ט.
הרי שבמקרה שנפחת הדופן, ועכשיו נעשה הדופן והסכך בבת אחת הסוכה כשרה, ומוכח שגם בבת אחת הסוכה כשרה שהרי עכשיו עשה מחיצה חדשה יחד עם הסכך, וחזינן שכל הפסול לא נאמר אלא באופן שהקדים הדפנות לסכך אבל לא כאשר הם נעשו יחד בבת אחת, והאריך בזה בכמה עניינים.
העירוני לדחות, דדברי הגר"א הם רק בפי תקרה שיש כאן סיבה ומסובב, והיינו שהסכך הוא סיבה להדפנות, דהרי בעינן שקודם יהא סכך ואחר כך נעשה דפנות, [אע"פ שזה נהיה מיד בעשיית הסכך], אבל לא בבת אחת רגיל, שהסכך והדפנות נעשו בבת אחת.
שומע ומשמיע כתב:לצד השלילי מצאנו שכל שאינו בזאח"ז בב"א נמי אינו, האם לצד החיובי אין כלל שכל שישנו בזאח"ז בב"א נמי ישנו?
עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:לצד השלילי מצאנו שכל שאינו בזאח"ז בב"א נמי אינו, האם לצד החיובי אין כלל שכל שישנו בזאח"ז בב"א נמי ישנו?
ההיסק שלך לא נכון לוגית.
הכלל החיובי שאפשר להסיק הוא שכל שישנו בב"א ישנו בזאח"ז.
עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:לצד השלילי מצאנו שכל שאינו בזאח"ז בב"א נמי אינו, האם לצד החיובי אין כלל שכל שישנו בזאח"ז בב"א נמי ישנו?
ההיסק שלך לא נכון לוגית.
הכלל החיובי שאפשר להסיק הוא שכל שישנו בב"א ישנו בזאח"ז.
כח עליון כתב:עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:לצד השלילי מצאנו שכל שאינו בזאח"ז בב"א נמי אינו, האם לצד החיובי אין כלל שכל שישנו בזאח"ז בב"א נמי ישנו?
ההיסק שלך לא נכון לוגית.
הכלל החיובי שאפשר להסיק הוא שכל שישנו בב"א ישנו בזאח"ז.
לא מבין
שם הוא ע"י שלילה, ההיוצרות של הסכך והדפנות נעשה ביצירת חלל ולא ביצרת הסכך והדפנות, וזה כל החסרון של תעשה ולא מן העשוי, א"כ א"א להוכיח כלום לנידון האשכול גם לא שכל שישנו בב"א וכו'
כח עליון כתב:עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:לצד השלילי מצאנו שכל שאינו בזאח"ז בב"א נמי אינו, האם לצד החיובי אין כלל שכל שישנו בזאח"ז בב"א נמי ישנו?
ההיסק שלך לא נכון לוגית.
הכלל החיובי שאפשר להסיק הוא שכל שישנו בב"א ישנו בזאח"ז.
לא מבין
שם הוא ע"י שלילה, ההיוצרות של הסכך והדפנות נעשה ביצירת חלל ולא ביצרת הסכך והדפנות, וזה כל החסרון של תעשה ולא מן העשוי, א"כ א"א להוכיח כלום לנידון האשכול גם לא שכל שישנו בב"א וכו'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים