מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עושה חדשות
הודעות: 12846
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' נובמבר 22, 2019 9:03 am

וקים להו לרבנן דחמשא בשיתא לא ינקי מהדדי. ומנלן דהא דקים להו לרבנן (דחמשא בשיתא) מילתא היא, דא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן מאי דכתיב לא תסיג גבול רעך [אשר גבלו ראשונים], גבול שגבלו ראשונים לא תסיג, מאי גבלו ראשונים, אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן (מאי) דכתיב אלה בני שעיר החורי יושבי הארץ, אטו כולי עלמא יושבי רקיע נינהו, אלא שהיו בקיאין בישובה של ארץ, שהיו אומרים מלא קנה זה לזית מלא קנה זה לגפנים מלא קנה זה לתאנים...

צריך להבין, האם יש כאן איזה ענין מיוחד שאפשר לשאול עליו "מנלן", יותר מכל שאר הדברים בהם חז"ל קובעים את גדרי המציאות, למרות שאין פסוק המוכיח את בקיאותו של האדם בענינים אלו. מן הסתם כבר עמדו בזה, אשמח לקבל מ"מ.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' נובמבר 24, 2019 7:02 am


סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » א' נובמבר 24, 2019 7:28 pm

באופן כללי ההבדל המרכזי בין תלמידי חכמים לאדם "הכפרי" מתבטא בעיקר בעבודת האדמה שכביכול בזה הוא מבין טוב יותר וע"כ בזה הביאו חיזוק לדבריהם וראה בלשון דומה לכך בראש השנה י"ג רש"י ד"ה וקים להו לרבנן. בתמיה וכי בקיאין הן בטיב גידול התבואה לדעת שאין התבואה ראויה לקצור בחג אא''כ הביאה שליש בשנה שעברה:

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 04, 2020 6:37 am

עושה חדשות כתב:וקים להו לרבנן דחמשא בשיתא לא ינקי מהדדי. ומנלן דהא דקים להו לרבנן (דחמשא בשיתא) מילתא היא, דא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן מאי דכתיב לא תסיג גבול רעך [אשר גבלו ראשונים], גבול שגבלו ראשונים לא תסיג, מאי גבלו ראשונים, אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן (מאי) דכתיב אלה בני שעיר החורי יושבי הארץ, אטו כולי עלמא יושבי רקיע נינהו, אלא שהיו בקיאין בישובה של ארץ, שהיו אומרים מלא קנה זה לזית מלא קנה זה לגפנים מלא קנה זה לתאנים

בפירוש הלאו של לא תסיג גבול לפי' פירוש הגמרא דמיירי בענין זריעה בכלאים, פירש רש"י בד"ה גבול רעך. ליטע סמוך למיצר להכחיש קרקעו (של חבירו) כשיעור אשר גבלו הראשונים.

ובתוס' פירשו שכוונת הדרש הוא לאיסור זריעה בכלאים והקשו לפי"ז למה אינו לוקה שתים עיי"ש.

והמהר"ם לובלין העיר שהתוס' מיאנו בפירוש רש"י, אולם לא סתם ולא פי' למה. וחשבתי שזה תלוי בפלוגתת עולא ור' יוחנן בפרק לא יחפור (בבא בתרא כו: וכז:) דעולא ס"ל שאילן הסמוך למיצר בתוך ט"ז אמה (כשיעור יניקת אילן - כמו ג' טפחים ליניקת זרעים דכאן) הרי הוא 'גזלן' ואין מביאין ממנו ביכורים, וכמו שפירש רש"י שם שגוזל במה שיונק משדה חברו. ור' יוחנן ס"ל שמביא וקורא שעל מנת כן הנחיל יהושע את הארץ.

ואולי ס"ל להתוס' שאם היתה זו איסור מפורש בתורה של השגת גבול לא היה יהושע מנחיל את הארץ ולהתנות ע"מ שכתוב בתורה (ועיי"ש בתוס' רי"ד שבע"כ ר"י ס"ל זאין בזה משום גזילה כיון שנוטע וזורע ברשותו).

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 04, 2020 7:01 am

יפה מאוד, אולם המ"ד כאן ושם הוא ר' יוחנן. ואגב, עיין משנת יעב"ץ חו"מ סימן ל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יוני 04, 2020 10:24 am

שמואל דוד כתב:עיין.
כלום לא חש מר ללטותא דרבנן לאלו שאין טובתם שלמה. אתמהה.

לבי במערב
הודעות: 9497
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יוני 04, 2020 10:33 am

שמואל דוד כתב: . . עיין משנת יעב"ץ [ז'ולטי] חו"מ סימן ל.
ס"ע צ ואילך.

שמואל דוד
הודעות: 6609
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 04, 2020 10:35 am

ביקורת תהיה כתב:
שמואל דוד כתב:עיין.
כלום לא חש מר ללטותא דרבנן לאלו שאין טובתם שלמה. אתמהה.

נעבאך שאתה לא יודע לדבר טוב על חבירו. רק קללות ודברים בוטים יוצאים ממך.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6480
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: שבת פה. ומנלן דהא דקים להו לרבנן מילתא היא

הודעהעל ידי מיללער » ה' יוני 04, 2020 2:44 pm

שמואל דוד כתב:יפה מאוד, אולם המ"ד כאן ושם הוא ר' יוחנן. ואגב, עיין משנת יעב"ץ חו"מ סימן ל.

תודה רבה - וזהו מחזק שכיון שר' יוחנן הוא בעל המימרא לא ס"ל להתוס' שהפירוש הוא מעין השגת גבול וגזילה

שוב ראיתי שהרב ז'ולטי במשנת יעב"ץ שם האריך בזה גופא ומביא הרמב"ם שם שהאיסור של לא תסיג הוא רק באר"י, ולפי"ז קשה סתירה ברמב"ם שהרי הרמב"ם הל' ביכורים פסק כר"י דמביא וקורא שע"מ כן הנחיל יהושע את הארץ. ועיי"ש מה שתירץ


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים