מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3513
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' אוקטובר 28, 2011 12:18 am

ע"ו כתב השערה על אחד הדברים שהיו במבול
א. כדור הארץ סב בפתאומיות לצד אחר ממהלך סיבובו הרגיל (אפשר בנס שלא כטבע אפשר בנס שבטבע ע"י משיכת עצם חיצוני)
ב. מחמת כח ההתמדה (דוגמא אם מכונית בולמת הרי אתה מוטח קדימה וכן אם נוסעת פתאום הרי אתה מוטח אחור) וממילא הימים כולם זזו וכיסו ארץ ומלואה

והנה בספורנו בפרשתן כתב דקודם המבול היה המזג אוויר שווה בלא קיץ וחורף (והיה אוויר טוב יותר)
אם אין קיץ וחורף היינו שציר כדור הארץ מופנה ישירות מול השמש (כידוע ליודעי טבע)
ולהדיא מפורש בספורנו למעיין שכדור הארץ נטה על צירו מחמת המבול

והרי זה מתאים להשערה ההיא שהרי אם כדור הארץ זז על צידו ממילא מחמת כח ההתמדה יש למי האוקיינוס להציף תבל

כמובן שאין זה מסביר את מעיינות תהום ושמיים ושאר עניינים שהיו במבול
ופשיטא שהכל נס
אך יש בזה תוספת נופך מועטה

ספורנו בראשית ח כב
"עוד כל ימי הארץ זרע וקציר וקור וחום וקיץ וחורף ויום ולילה לא ישבותו. "לא ישבותו" מלהתמיד על אותו האופן בלתי טבעי שהגבלתי להם אחר המבול, וזה שילך השמש על גלגל נוטה מקו משוה היום, ובנטיתו תהיה סבת השתנות כל אלה הזמנים, כי קודם המבול היה מהלך השמש תמיד בקו משוה היום, ובזה היה אז תמיד עת האביב, ובו היה תקון כללי ליסודות ולצמחים ולבעלי חיים ולאורך ימיהם. ואמר שיהיה זה "כל ימי הארץ" עד אשר יתקן האל יתברך את הקלקול שנעשה בה במבול, כאמרו "הארץ החדשה אשר אני עושה" (ישעיה סו, כב), כי אז ישיב מהלך השמש אל קו משוה היום כמאז, ויהיה תקון כללי ליסודות ולצמחים ולבעלי חיים ולאורך ימיהם, כמו שהיה קודם המבול, כאמרו "כי הנער בן מאה שנה ימות, והחוטא בן מאה שנה יקולל" (שם סה, כ). וזה רצה באמרו "מוצאי בקר וערב תרנין" (תהלים סה, ט)"



אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ו' אוקטובר 28, 2011 11:45 am

לא טענתי שזה אותו רעיון, אלא הבאתי לתועלת הכלל את המאמר המעניין הנ"ל שקשור לנושא זה.

ואינני מכיר את המחבר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' אוקטובר 29, 2011 9:32 pm

היא שיחתי,
מי זה "ע"ו" הזה?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' אוקטובר 29, 2011 10:00 pm

חכם באשי כתב:היא שיחתי,
מי זה "ע"ו" הזה?


עמונאל וליקובסקי.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

הודעהעל ידי חוקר » א' אוקטובר 30, 2011 10:35 am

הוקשה לי על דברי הספורנו, מדברי הגמ' בע"ז ח.

ת"ר: לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך, אמר: אוי לי, שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו, וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים, עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה], כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך, אמר: מנהגו של עולם הוא,

משמע שכבר בבריאת העולם נטה הגלגל השנתי מן הגלגל המשוה, מה שיוצר את התארכות והתקצרות הימים. ולא רק מן המבול ואילך.

היא שיחתי
הודעות: 3513
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אוקטובר 30, 2011 2:38 pm

חוקר כתב:הוקשה לי על דברי הספורנו, מדברי הגמ' בע"ז ח.

ת"ר: לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך, אמר: אוי לי, שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו, וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים, עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה], כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך, אמר: מנהגו של עולם הוא,

משמע שכבר בבריאת העולם נטה הגלגל השנתי מן הגלגל המשוה, מה שיוצר את התארכות והתקצרות הימים. ולא רק מן המבול ואילך.


יפה מאוד!
ואין הכוונה לשקיעה שהרי כתוב בהמשך על תקופת טבת שהיום מתארך וכמו שהבאת

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: השערה כיצד נעשה אחד מחלקי נס המבול והתאמתה לספורנו

הודעהעל ידי חוקר » א' אוקטובר 30, 2011 2:49 pm

לגבי השקיעה יש מדרש אחר בפסיקתא:
כיון ששקעה החמה במוצאי שבת התחיל החשך משמש ובא, ונתיירא אדם הראשון, אמר אוי לי שמא נחש בא לנשכינו, שמא אותו שכתב בו הוא ישופך ראש (בראשית ג' ט"ו) בא לנשכיני ואומר אך חושך ישופני (תהלים קל"ט י"א), מה עשה לו הקדוש ברוך הוא, אמר רבי לוי זימן לו שני רעפים, והקישן זה לזה ויצתה האור מהן, ובירך עליו בורא מאורי האש.

נראה לי שהמלבי"ם שהלך בבראשית ח כב בעקבות הספורנו הנ"ל ניסה להישמר מקושיה זו:
זאת שנית בארו חכמינו כי קודם המבול לא נטה השמש במעגלו השנתיי כ"ג מעלות מן המשוה לצפון ולדרום כמו שהוא עתה, רק מסלול השנתיי היה אז ג"כ על קו המשוה או סמוך לו,

כנראה ההוספה שהדגשתי בקו תחתי, באה כדי שלא יקשה כנ"ל, עכ"פ להספורנו שלא הוסיף כן קשה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 479 אורחים