הודעהעל ידי לענין » א' דצמבר 08, 2019 1:08 am
ראשית אודה לכל הרבנים המגיבים, השם עליהם יחיו.
תודה לכדכד שהעלה את הנושא - וזכה להאיר בדברי תורה שבאו בעקבותיו.
הרעיון שהעלה צביב - שנרות יום האתמול יועילו 'לקשר' לבית את הנר הרחוק יותר מטפח, הוא חידוש גדול מאד, אך אינו מיישב את הערתי שמתחילה מהו 'בהנחה' - וכדהעיר יוסף בניהו, וגם אינו רמוז כל כך בדברי השלחן שלמה כדהעיר קו ירוק. לא משמע שחוששים שלא ידליק את השאר, הש"ש מדבר בלילה רגיל ולא דוקא בערב שבת שהוא טרוד ולא ידליק את השאר [אך עצם הענין, שאפשר להסתפק בנר אחד הסמוך לפתח הוא בודאי נכון, שהרי למעשה נר אחד הדליק כדינו, וגם מהש"ש מוכח בודאי שברכה לבטלה אין במקרה כזה, רק שיש לדון אם קיים בזה דין מהדרין. ומקושיות הגר"א על סדר ההדלקה של השו"ע מוכח שאין קיום של מהדרין בכה"ג שהדלקת הנר העיקרי היתה בטפח הסמוך לפתח לאחר הדלקת הנרות האחרים].
השערת פלתי לא זכיתי להבין כל הצורך. אתה מתכוין שיש חשש שבמקרה כזה שהוא מדליק בעצמו רק את הנר הראשון אז יש חשש שהוא ישנה ממנהגו? למה? אם תמיד הוא מדליק את הנר הראשון/החדש אין שום סיבה לחשוב שיארע לו שינוי מנהג במקרה שמדליק בעצמו את הראשון - ואת שאר הנרות הוא נותן לאחר להדליק. בפרט, שאם זה החשש, ודאי קשה לקרוא לזה 'כמעט ברכה לבטלה'.
הרס"נ ואנכי הקטן כתבנו בעיקרון כמעט את אותו הדבר, רק שהוא הסביר ברור יותר (כדרכו, וממילא גם נכון יותר) - כלפי המברך, שנמצא שהדליק נר שאינו סמוך לפתח, ואני הדגשתי את העובדה שבסופו של דבר קיים הוא את המצוה - על ידי שהדליקו עבורו את הנר הסמוך לפתח, רק שהיה זה ללא ברכה [ומפני שברכת המברך אינה מתייחסת אל השליח, כדמוכח מגוף דברי השלחן שלמה, יתכן מפני שלא כיון להוציא את השליח בברכה - ואולי בגלל שסובר שנרות ההידור אינם טעונים ברכה, ויל"ע]. אודה כי הצגת את הדברים בצורה נכונה יותר ממני, הש"ש אכן מדבר על המברך עצמו -
וממילא מה שהקשיתי מה זה 'בהנחה' אין לו שום מקום. שאלתי היתה על בסיס מה שסברתי כי 'בהנחה' קאי על הדלקת הנר הנכון על ידי השליח, ולא היא, זה הולך על מה שהמברך הדליק את הנר הישן ולא את הנר שהוסיפו היום. וממילא, פירוש 'ואותו שאינו נוסף בהנחה', היינו שלא הדליק את הנר אותו הוסיפו להניח היום, ופשוט.
תודה לעזריאל ברגר על עריכת הנושא - ולא פחות מכך, על הבהרת סיבת העריכה.
חילכם לאורייתא!