מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
כדכד
הודעות: 8721
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 11, 2019 10:12 am

המשנה עוסקת באדם שהפריש סאה ללוי וסאה לעני ור"מ אומר שיכול לאכול שמונה סאים וחכמים חולקים. לפי אחד הפירושים לפי חכמים יכול לאכול רק את הכמות שיודע שהלוי והעני עדיין לא אכלו.
לא הבנתי למה. וכי אדם שמפריש מעשרות ומקבלי המעשרות כבר אכלו את המעשרות לא יכל לאכול מפירותיו?

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 11, 2019 11:53 am

הוא נתן ללוי ולעני בלי לומר על מה הוא מפריש, ולכן לא היתה כאן קביעת שֵֵׁם כהלכה.
(במגורה היו בהתחלה יותר מ10 סאין)

כדכד
הודעות: 8721
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תרומות פ"ד מ"ב - מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 11, 2019 12:01 pm

תודה רבה.
אני חושב שהבנתי שמדובר שהיו יותר מעשר סאים אבל לא הבנתי איך זה משפיע.
כת"ר התחיל להסביר. אשמח אם יבאר יותר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 11, 2019 2:01 pm

הוא נתן סאה ללוי, ועדיין לא אמר על אילו 9 סאין הוא מפריש אותה.
בינתיים הלוי אכל חצי סאה.
אומרים חכמים: הלוי אכל טבל ולא מעשר(!) ועכשיו יש רק חצי סאה שאפשר לקבוע אותה כמעשר על 4.5 סאין שיופרשו כחולין מתוך המגורה.

כדכד
הודעות: 8721
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 11, 2019 5:04 pm

תודה
ולמה לומר כך?
ראיתי שכותבים שלפי חכמים חלק מהנתינה ללוי ולעני היתה במתנה. למה לומר כך? בפרט שלפי זה יוצא שהמתנה היא טבל ושהלוי אכל טבל. לא יותר הגיוני לומר כרבי מאיר שכל הנתינה היתה בתורת מעשר?

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 11, 2019 5:59 pm

כדכד כתב:תודה
ולמה לומר כך?
ראיתי שכותבים שלפי חכמים חלק מהנתינה ללוי ולעני היתה במתנה. למה לומר כך? בפרט שלפי זה יוצא שהמתנה היא טבל ושהלוי אכל טבל. לא יותר הגיוני לומר כרבי מאיר שכל הנתינה היתה בתורת מעשר?

א. הוא נתן סאה ללוי וסאה לעני בלי לומר במפורש שזה מעשר.
ב. הוא לא הגדיר את מה הוא מעשר, ובעינן "ראשית - ששייריה ניכרין".

כדכד
הודעות: 8721
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 11, 2019 6:08 pm

תודה.
ראשית - ששייריה ניכרים זה לגבי שלא יהיה כל גרנוו תרומה.
במעשר לא מצינו דין כזה שהרי הוא מוגבל ביחס של אחד לעשר וגם לא נקרא ראשית.

כדכד
הודעות: 8721
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 12, 2019 10:24 am

וכנראה כוונת כת"ר באות ב היא לכך שהוא לא הגדיר את מה הוא מעשר וזה עצמו מהווה בעיה בהחלת המעשר למפרע על כל העשר סאים ולא נקט "ראשית ששייריה ניכרים" אלא לסימנא בעלמא. האין זאת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13686
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 12, 2019 12:40 pm

כדכד כתב:וכנראה כוונת כת"ר באות ב היא לכך שהוא לא הגדיר את מה הוא מעשר וזה עצמו מהווה בעיה בהחלת המעשר למפרע על כל העשר סאים ולא נקט "ראשית ששייריה ניכרים" אלא לסימנא בעלמא. האין זאת?

אכן. אם כי לכאורה גם במעשר צריך שיהיו שייריו ניכרים כמו בתרומה.

כדכד
הודעות: 8721
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 12, 2019 12:45 pm

הדין של שייריה ניכרים נזכר בהמשך שם שאין לעשות כל גרנו תרומה לר"ט ור"ע שהלכה כמותם כי צריך להשאר משהו.
זה לא שייך במעשר שבמהותו הוא מוגבל לאחד מעשר.
לכן הנחתי שכוונת כת"ר היא שבמעשר יש להגדיר על מה הוא חל אבל לכאורה אין זה מדעין שייריה ניכרים.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים