לייטנר כתב:ייתכן שכנען נולד עוד לפני המבול.
יאיר כתב:בימים ההם התינוקות דיברו כבר ביום הוולדם.
חכם באשי כתב:צודק יאיר, לדעת הספרות החיצונית...
בפרקי דר"א, מהדורת היגר, כג, שתה נח מהיין מיד בצאתו מהתיבה. אבל לספרות החיצונית (לדוגמא, עי' מגילה חיצונית לבראשית, עמ' יח), הוא שתה מהיין רק אחרי שעברו שלוש שנות ערלה, היינו, רק בשנה הרביעית.
אני כותב את הדברים מרשימותי, ולא שבתי לבדקם.
יאיר כתב:חכם באשי כתב:יאיר כתב:בימים ההם התינוקות דיברו כבר ביום הוולדם.
זו מנין לך? במדרש איתא, שעד המבול כך היה!
ועוד, לדבריך שהיה בן רביעי ונח נטע את הכרם מיד בצאתו מהתיבה, כיצד הוליד נח ארבעה בנים בזמן כה מועט?
סליחה. שמת לב מה כתבתי?
א. כתבתי נ"ל. אשמח להפניה למדרש. (צריך לבדוק מה בדיוק כתוב שם כי יכול להיות שזה לא בדיוק סותר דבריי ואולי אכן גם בזמן זה דיברו התינוקות).
ב.לדבריי היה בן רביעי? פס' מפורשים. (ואם כוונתך לכך שנטע את הכרם מיד בצאתו הרי כתבתי לעיל "האם כתוב מפורש...?").
ושאלתך "כיצד וכו'" זו בדיוק כוונת שאלתי באות א. ("השאלה גדלה וכו'").
גם זה הבל כתב:ידוע המדרש שהשטן עזר לנח לשתול את הגפן ובו ביום שתה והשתכר. וא"כ קצת קשה מתי נולד כנען שמבואר שהוא זה שהלך לספר לחם שנח התגלה (רש"י ). ויוצא שאם יצאו מהתיבה מי שנכנס אליה ולא יותר שהיה בן יום. ואפשר דמדרשים חלוקים הם.
והדרש שביום שנטעו שתה מיינו, יש לו סוד ואיננו כמשמעו.
מגיב_בעלמא כתב:רש"י עצמו חזר בו מזה וכפי שביארו מפרשי רש"י
ראה רש"י פרק ט פסוק כ"ה ארור כנען אתה גרמת לי שלא אוליד בן רביעי לשמשני ארור בנך רביעי (כנען) ומבואר שנענש כנען אלא בעבור היותו בן רביעי לחם ולא משום שכנען ראה והגיד לאביו.
עט סופר כתב:יתכן שכל הארבעה נולדו מהשימוש בתיבה [בלידה אחת או שנים לכל היותר, אלא אם כן באותם ימים היה גם העיבור קצר יותר].
חוקר כתב:מגיב_בעלמא כתב:רש"י עצמו חזר בו מזה וכפי שביארו מפרשי רש"י
ראה רש"י פרק ט פסוק כ"ה ארור כנען אתה גרמת לי שלא אוליד בן רביעי לשמשני ארור בנך רביעי (כנען) ומבואר שנענש כנען אלא בעבור היותו בן רביעי לחם ולא משום שכנען ראה והגיד לאביו.
זה תלוי במחלוקת במדרש מה בדיוק עשה חם, אם גרם שלא יוליד הרי נתקלל כנען כי היה הבן הרביעי וכנ"ל. אך אם עשה משהו אחר זה בגגל שכנען ראה.
מגיב_בעלמא כתב:חוקר כתב:מגיב_בעלמא כתב:רש"י עצמו חזר בו מזה וכפי שביארו מפרשי רש"י
ראה רש"י פרק ט פסוק כ"ה ארור כנען אתה גרמת לי שלא אוליד בן רביעי לשמשני ארור בנך רביעי (כנען) ומבואר שנענש כנען אלא בעבור היותו בן רביעי לחם ולא משום שכנען ראה והגיד לאביו.
זה תלוי במחלוקת במדרש מה בדיוק עשה חם, אם גרם שלא יוליד הרי נתקלל כנען כי היה הבן הרביעי וכנ"ל. אך אם עשה משהו אחר זה בגגל שכנען ראה.
בסנהדרין ע עמוד א רב ושמואל ח"א סרסו וח"א רבעו, וכו' אלא למ"ד רבעו מאי שנא רביעי דנלטייה. הא והא הואי (גם סרסו וגם רבעו)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 94 אורחים