חכם באשי כתב:היא שיחתי,
תודה רבה לך על המאמץ. יישר כוח!!
אצעד עמך, אפוא, פסיעה נוספת...
בפיוט קדום נאמר, ששתי חומות יקיפו את ירושלים העתידית: חומת אש וחומת כבוד.
כנראה, הפיוט (ויותר נכון, מקורו המדרשי, האבוד ככל הנראה), מיוסד על המקרא "וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ, נְאֻם יְיָ, חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב, וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ" (זכריה ב ט). שכנראה, תיבת 'סביב' נדרשה לפניה ולאחריה, כאילו נאמר במקרא: 'חומת אש סביב, סביב ולכבוד', היינו, סביב ירושלים יקיפו 'חומת אש' ו'כבוד'.
ואני עמדתי ותמהתי מהו בדיוק משמעותה של אותה 'חומת כבוד'. הרי כבוד זה משהו רוחני ובלתי נתפס בכלל, כמו המידות (תחשוב, כאילו, שירושלים תהיה מוקפת 'חומת ענווה'... הרי ענווה זה לא משהו מוחשי). נכון שגם חומת האש לא מדובר באש פשוטה אלא רוחנית, אך זה מובן יותר.
בקיצור, משום תמיהתי הנזכרת יצאתי לשער ש'חומת כבוד' = 'חומת ענני הכבוד'.
מה אתה אומר על הרעיון?
גם בענני כבוד אתה יכול לשאול כך מה המשמעות שהכבוד מקיף וכמובן שכשהמדובר בשכינה קשה לנו להבין העניין
ופשוט שהיה ענן והוא הקיף רק שגילוי השכינה הוא דווקא באמצעות/כשיש ענן וכמבואר בכ"ד כגון במתן תורה שהיה ענן וכגון בהתגלות במשכן שהיה עליו ענן
ולכן אתה מפרש שאף כאן הכוונה שיהיה ענן סביב ירושלים
ראשית צריך לבדוק אם יש לזה אסמכתא
שנית יש לדון שהרי ענן הוא רמז לכבוד כיון שהכבוד מתגלה באמצעות ענן
אבל כבוד אינו רמז לענן שכן לא בהכרח שהתגלות השכינה תיעשה דוקא באמצעות ענן
והיה לפייט לפרש דבריו
מאידך תימוכין לדבריך
הוא ממה שאף במדבר היו ב' עניינים
היה עמוד האש והיה עמוד הענן
ומסתבר שכמו"כ כאן שאם יש עמוד/חומת אש יהיה אף עמוד הענן, רק שכמדומני כבר דן בעניין זה בספר הנזכר אם עמוד הענן הוא מענני הכבוד אם לאו
וכן יש לבדוק האם במקורות נקרא עמוד האש שבמדבר בשם חומה (משום מה נראה לי שכן)