לשון הרמב"ם ריש הלכ' חנוכה,
"ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות" צריך עיון,
הלא קיי"ל שפרצו פרצות בסורג הסובב את הר הבית ומדוע כותב הרמב"ם את הפרצות לאחר כניסתם להיכל, וצ"ע.
שייף נפיק כתב:הכונה שבשביל להכנס להיכל פרצו את הפרצות,
וייחוס הפרצה אל ההיכל נראה בס"ד, דהנה היכולת של היונים לכבוש את ביהמ"ק משום שנתרשלו בעבודה,
וזה היה על ידי הקרבה ליוון, ולכן פגעו בחומת החיל, לטשטש ההבדל ביניהם לישראל, ולכן מובן מה שתקנו השתחויות נגד הפרצות ולא רק הודאה בעלמא, כי היה ענין לתקן את הזלזול בכבוד בית המקדש, ודוקא שם במקום שניכר ההבדל בין ישראל לגויים, ולכן מייחסים הפרצה אל ההיכל ללמד שזה תלוי בזה. שהפרצה היתה מכח המקדש וההיכל. ודו"ק.
טברייני כתב:ואמנם ראיתי בספר ברכת אברהם (אלברט) שכתב שקורא לכל הלשכות היכל אך נראה לי שהוא דוחק.
והדבר תמוה, שהרי במידות נתבאר שהפרצות היו בסורג.שלוש עשרה פרצות שפרצום מלכי יוון בעזרה, וחזרו מלכי בני חשמונאי וגדרום, כמו שיתבאר במדות. וכשהיה אדם מגיע למקום פרצה מהן משתחוה דרך הודאה.
שני שלטים כאלו נשמרו עד היום, האחד בירושלים במוזיאון ישראל, והשני בטורקיה במוזיאון איסטנבול.קו ירוק כתב:ואפשר ששברוהו בכ"מ שהיה האבן המכריזה שנכרי לא יכנס וא"כ פרצו בו בהרבה מקומות (שכל כמה אמות היה כזה שלט, כידוע מיוספוס, ויש שלט כזה שנשאר עד היום).
שייף נפיק כתב:תמיד ידעתי שהכוונה לחומת העזרה
והנה תוס' בראש השנה כג ב' כותב שקאי על חומת העיר.
ועיין שם שמפרש כן הגמ' בערובין קא א'.
קומי רוני כתב:הנה בתוס' במס' ר"ה כג: ד"ה לא היו זזים משם כ' דהא דאיתא בעירובין דירושלים היתה רה"ר לאחר שנפרצו בה פרצות היינו לאחר שפרצו בה יונים פרצות
הרי שפרצו חומת בירושלים.
במשנה במדות מבואר שתקנו י"ג השתחויות נגד י"ג הפירצות שפרצו היונים,
חסר לי הבנה ברורה בענין, אם נאמר שהפירצות היו בסורג, והרי ההשתחויות תיקנו נגד השערים כדאיתא במשנה שם, האם הכוונה לפי שהפירצות היו במקום השערים, ותיקנו הפירצות אח"כ ע"י שעשו שם שער ליכנס במקום הפירצה?, ולפי"ז קודם שנכנסו היונים היה הסורג סגור בכל צד??
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים