מתוך: viewtopic.php?f=24&t=37828ליקטתי קצת הסברים מאחרונים מדוע נשים אינן מוציאות עצמן יד"ח;
החתם סופר (שבת כ"א:) כותב כמה שנאמר למעלה שמנהג בני ספרד היה רק לגבי גברים ולא לגבי נשים.
ומבאר וז"ל "כי אין כבודה לצאת בחוץ ברשות הרבים לעתותי ערב ולהדליק בין אנשים [...] והשתא, אע"ג שכולם מדליקים בפנים, מכל מקום מנהג הראשון לא זז ממקומו".
הסבר נוסף מובא בספר משמרת השלום (לרבי שלום מקוידנוב) שכתב "ונ"ל שבבית שאין שם רק אשה ובנותיה, האשה מדלקת וגם בנותיה ידליקו [תדלקנה]. אלא שלא ראיתי נוהגין כן ולא ידעתי למה. ואפשר כיון שאמם אין מדלקת אינו מהנכון שהם ידליקו [...] וגם יש הרבה שאינן יודעות לברך".
רוצה לומר שאין זה דרך ארץ שבנות פנויות תדלקנה נ"ח ואמם לא תדליק (משום שיוצאת בהדלקת בעלה).
ועוד הוסיף שישנן בנות שאינן יודעות לקרוא ולברך ומטעם זה אמרו שתצאנה כל הנשים בהדלקת האנשים.
(הסבר נוסף מובא בתשובות והנהגות (לר"מ שטרנבוך. ח"ב סימן שמ"ב) שפלפל שם באריכות בעניין ולא ירדתי לסוף דעתו).
אם יורשה לי להוסיף מדעתי, מנהג זה שנשים אינן מדליקות אתי לידי קלקול, שהנה ישנן נשים היושבות לבדנה בביתן רח"ל ומכמה סיבות אין להן קרבות איש בגבולן ורק יודעות מבית אבא אשר אין להן להדליק נ"ח. ועי"ז באים לידי קלקול שנשות ישראל אינן מקיימות מצוה דרבנן שאף להן יש חלק בה.
ובדור זה אשר כל הנשים ידעניות הן וודאי שיודעות לקרוא ולברך (ושמעתי מעשה נורא ברב אחד שנכנסו אצלו כמה אברכים בליל שבת לשאול באיזה עניין דחוף בהלכות שבת. והרב פתח את הספרים ודן בשמעתתא בעיון ודיבוק חברים עד שבאה שם אשתו ופתרה להם ההלכה. שאותה אשה היתה מלמדת לבנות ישראל הלכות שבת בסמינ"ר) וכן כהיום הזה שיכולות להדליק בתוך הבית וכו' אין ממש סיבה שלא תדלקנה. וכן מצאנו עדות מבית ר"מ פיינשטיין שהיו בנותיו מדליקות נ"ח.