הודעהעל ידי תורה תמימה » ו' נובמבר 04, 2011 10:35 am
להלן ציטוט מדברי הנטעי גבריאל חנוכה פרק יד עמוד צג בהערה:
כבר האריכו הראשונים למה בגלות כאופן דליכא סכנה אין מדליקין
בחוץ. עי׳ באו״ז הל׳ חנוכה סי׳ שכ״ג, אורחות חיים אות ג׳, רביגו ירוחם
הובא בב״ח ד״ה ונראה, ד״מ סי׳ תרע״א סק״ט וערוה״ש סכ׳׳ד שנהגו
להדליק כפנים משום דשכיחי גויס גנבים, ועוד שמתיירא מן הילדים, ועוד
שמא יכבוהו גויס שאנו דרין ביניהם, ומסקנת רוב הראשונים שעתה בגלות
לא התקינו להדליק כחוץ, וכ׳׳כ בספר נר ישראל להמגיר הק׳ מקאזניץ טעם
עפ׳׳י הנסתר וז״ל ולכן קדמאין הוצרכו להדליק בפתח החצר לפרסם הנס,
אבל עתה בעולמות התחתונים אז אין צריך לפתח החצר, כי מבתינו יכולים
ל ה א י ר כי הכל כמו שוק, ועכ״ז צריכים ליתן כשיעור שתכלה רגל מן השוק
מפני שיש שיעור ששיערו רבותינו ז״ל שבשיעור זה יכולים העולמות
להאיר עכ״ל, וכ״כ בבני׳יש חורש כסלו מאמר ג׳ נר מצוה אות ל׳׳ט טעמים
עפ׳׳י חסידות למה מדליקין בפנים.
וכ״כ בצפנת פענח על הרמב״ם פ״א מהל׳ מגילה ה״ג, שאתר שבטלה מגילת
תענית פרסומי גיסא בטלה ולכן לא נהגו לפרסם, וגם ברכת הרואה עיי״ש,
וכ״כ שו׳׳ת אמרי נועם ח״ב סי׳ כ״ט, נמוקי או״ח סי׳ תרע׳׳א ושו״ת משנה
שכיר ח״ב סי׳ ר׳, וכן הוכיח בספר דברי מנחם ח״ד סימן ל״ו ושו״ת דבר
יהושע ח״א סי׳ מ׳ שכ״ז שישראל כגלות אין מדליקין בחוץ.