מלבב כתב:נו על זה אני אומר כל הזמן שהראשונים לפי המפה שהיה להם זה מסתבר, אבל לפי המפה שיש לנו אין שום מקום ששם מסתבר לקבוע קו.
אוצר החכמה כתב:מה הכוונה אין דרך הראשונים אמרו איפה זה עובר.
מה שחשבתי עוד בעניין הואט שאם יש משהו שאפשר ללמוד מעניין רבנו תם לעניין קו התאריך הוא בדיוק להיפך. שאף על פי שנראה לנו שהמציאות שונה מהסיבה שנתנו הראשונים אנחנו מקבלים אותה.
שהרי רבנו תם נימק את טעמו בזה שהשמש נכנסת בעובי השמים. ולדידן אין דבר כזה ואין בכלל משמעות לכל הזמן בין שקיעה ראשונה לשניה אלא שהולך ומחשיך אבל אין שום דבר שנראה שקיעה שניה. ואפילו הכי אין זה הסיבה שלא לקבל את דברעי רבנו תם ואנחנו ממכנין נפשין לומר שזה סוג של החשכה או טעמים אחרים. ורק בגלל שזה סותר ממש את המציאות הכריעו בסופושל דבר הגר"א והגר"ז שלא כדבריו. ה"ה כאן זה שאנו מסבירים שס"ל לבעל המאור כסיבה לקו ה90 את סוף היישוב וזה אינו נכון. אי קבלת הסיבה אינה צריכה לשנות את קבלת הדין וצריך לתרץ.
שומע ומשמיע כתב:מלבב כתב:נו על זה אני אומר כל הזמן שהראשונים לפי המפה שהיה להם זה מסתבר, אבל לפי המפה שיש לנו אין שום מקום ששם מסתבר לקבוע קו.
הוכחתי לפני 2 הודעות, שגם היום מסתבר מאד.
סגי נהור כתב:בן ראובן כתב:אדרבה, מנקודת המבט המציאותית יש בהחלט מזרח ומערב מובחנים שמפריד ביניהם האוקיינוס השקט.
ולכן, לולא היתה מסורת אחרת, הדעת נותנת שהמזרח נמשך עד מזרח סיביר, המערב עד מערב אלסקה...
למה הדעת נותנת כן? הרי כפי שציינו אלסקה וסיביר כמעט מחוברות (וראה בתמונה שהעליתי לעיל).
האוקיינוס האטלנטי יוצר לכאורה נתק יותר משמעותי.
בן ראובן כתב:סגי נהור כתב:בן ראובן כתב:אדרבה, מנקודת המבט המציאותית יש בהחלט מזרח ומערב מובחנים שמפריד ביניהם האוקיינוס השקט.
ולכן, לולא היתה מסורת אחרת, הדעת נותנת שהמזרח נמשך עד מזרח סיביר, המערב עד מערב אלסקה...
למה הדעת נותנת כן? הרי כפי שציינו אלסקה וסיביר כמעט מחוברות (וראה בתמונה שהעליתי לעיל).
האוקיינוס האטלנטי יוצר לכאורה נתק יותר משמעותי.
כי הקרבה היא רק בנקודה אחת, קרוב לקוטב הצפוני (שכמעט אינו מקום יישוב בני אדם). גם באוקיינוס האטלנטי המרחק שם בין אירופה לגרינלנד ולצפון אמריקה אינו גדול. בכל שאר קווי הרוחב ההפרדה של האוקיינוס השקט גדולה פי כמה מזו של האוקיינוס האטלנטי.
אח"כ ראיתי שכבר כתב כן הרב מקדש מלך. ומשנה אינה זזה ממקומה.
מלבב כתב:בן ראובן כתב:סגי נהור כתב:בן ראובן כתב:אדרבה, מנקודת המבט המציאותית יש בהחלט מזרח ומערב מובחנים שמפריד ביניהם האוקיינוס השקט.
ולכן, לולא היתה מסורת אחרת, הדעת נותנת שהמזרח נמשך עד מזרח סיביר, המערב עד מערב אלסקה...
למה הדעת נותנת כן? הרי כפי שציינו אלסקה וסיביר כמעט מחוברות (וראה בתמונה שהעליתי לעיל).
האוקיינוס האטלנטי יוצר לכאורה נתק יותר משמעותי.
כי הקרבה היא רק בנקודה אחת, קרוב לקוטב הצפוני (שכמעט אינו מקום יישוב בני אדם). גם באוקיינוס האטלנטי המרחק שם בין אירופה לגרינלנד ולצפון אמריקה אינו גדול. בכל שאר קווי הרוחב ההפרדה של האוקיינוס השקט גדולה פי כמה מזו של האוקיינוס האטלנטי.
אח"כ ראיתי שכבר כתב כן הרב מקדש מלך. ומשנה אינה זזה ממקומה.
בכל זאת ברוב השטח המרחק בין אירופה לאמריקה הוא רב מאוד אם כי פחות מאסיה לאמריקה, איך נחליט איפה הקו.
אבל הם אומרים פירוש שהכל יודעים, אף סכל שבכסילים לפרש המקרא בהבנה הראשונה, אשר אי אפשר לומר כי זה הפירוש נעלם משום אדם בעולם אשר יודע לקרות. רק שאינם רוצים לשמוע דברי חכמים, שבשביל חכמתם וקבלתם מפרשים כך, והוא אינו רוצה לשמוע אל החכם, כדרך הכסילים אשר סכלותו חכמה בעיניו. וכי לא ידעו חכמים לפרש "ממחרת השבת" ממחרת שבת בראשית, אם לא שקבלתם וחכמתם אינו נותן זה.
מקדש מלך כתב:יכול להיות שיש כאן ענינים מתמטיים עמוקים. אבל לא הטענות שנידונות כאן באשכול, שהם פשוטות מאוד.
אתה צודק שלא יפה לדבר כך על אנשים גדולים, שנלחמו למען רבם. אבל מבחינה ענינית, לטעון שהרבנים הנזכרים לא דנו בענין, או שבכלל לא הבינו במה מדובר, וכדומה, פשוט אין לזה ידיים ורגליים מבחינה ענינית (ואלו היו הטענות שהם טענו אז!) וזה מה שהתכוונתי. וכל כוונה אחרת הרי זו פליטת קולמוס ולא כיונתי לה.
בדור הזה כבר אומרים את האמת (מנקודת מבטם), שהחזון איש היה כל כך גדול, וכולם גמדים לידו. וזה כבר טענה שאפשר לשמוע...
אוצר החכמה כתב:בכל מקרה כנראה אתה עברת לנושא מה קו התאריך.
הדיון שלי לפחות היה על השאלה האם יש קו תאריך.
הגריש"א סבר שאין קו תאריך? הגרמ"פ סבר שאין קו תאריך?
האם יש אדם אחד בעולם היום שסבור שבאופן מעשי אין קו תאריך??
כלומר האם יש פוסק אחד שיגיד לאנשים שהגיעו לאיזה פינה נידחת בהודו או בנפאל או בסיביר ממזרח שהם צריכים למנות את הימים אחרת מאשר אם היו מגיעים מממערב?
חרסון כתב:בקישור שהבאתי לעיל טען הכותב ש'קו התאריך' נקבע על-ידי נדידת בני ישראל מטבור העולם לקצוות, מדינה ומדינה כפי שקיבלה על עצמה. וזה די מיושב עם הנוהג ההלכתי הרווח היום, כמובן. (ואדרבא מכך שגדולי הפוסקים לא נדרשו לעובי הסוגייה אלא השאירו מנהג המדינות על מכונו, עושה רושם שבמובלע או בגלוי הייתה אצלם הנחת יסוד דומה).
(ולפי דבריו, הרי ש'קו התאריך' נקבע סופית רק בשנת תש"ג ואילך, כאשר הפוסקים החלו לקבוע לו מקום מוחלט..)
בברכה המשולשת כתב:בהשגח"פ מופלאה ראיתי כרגע את התשובה הזו...
אוצר החכמה כתב:איני יודע מי הם כל רבני הדור שאחריו שפסקו היפך החזון איש.
סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:בהשגח"פ מופלאה ראיתי כרגע את התשובה הזו...
אלא שאין שום קשר בין השאלה לתשובה, ונראה שהמשיב לא הבין מה שאלו.
בברכה המשולשת כתב:סגי נהור כתב:בברכה המשולשת כתב:בהשגח"פ מופלאה ראיתי כרגע את התשובה הזו...
אלא שאין שום קשר בין השאלה לתשובה, ונראה שהמשיב לא הבין מה שאלו.
למה?
(או שגם אני לא הבנתי...)
אוצר החכמה כתב:מה הם בעצם רצו לדעת האם להתחיל או להפסיק לשמור שבת באויר או רק כשיורדים על הקרקע?
סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מה הם בעצם רצו לדעת האם להתחיל או להפסיק לשמור שבת באויר או רק כשיורדים על הקרקע?
אם הבנתי נכון, יוצאים ביום ראשון מבעוד יום ונוחתים במוצש"ק, והבעיה היא שנכנסים לשבת במהלך הטיסה.
יהודי ירושלמי כתב:במחילה אבל א"א להתעלם מדברים כ"כ גלויים לעין וכמה שקשה להשלים עם זה כנראה חז"ל (לפחות המשנה והגמרא) לא ידעו על שהעולם עגול וממילא נופל היסוד להוכיח מדבריהם היכן הוא קו התאריך הנה מאמר.
עוד זכור לי שראיתי בכתב העת המעין שהוכיח שם שא"א על פי המקורות התלמודיים שבידינו לקבוע קו תאריך. אך לפי שעה איני זוכר היכן בהמעיין
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 82 אורחים