עובדיה חן כתב:תופעה חדשה אשה באה לפתח הבית כנסת והחלה לדרוש שלא נעים לה אבל היא מוכרחה לבקש צדקה כי מצבה קשה מנשוא וכו' רח"ל.
השאלה היא, האם מותר לאפשר את זה, כי בני ישראל רחמנים וכו' או שהגבאי חייב להבהיר לה שזה לא דרכה של תורה והוא יאסוף ןידרוש בשבילה מהציבור.
שמואל דוד כתב:שאלה במי שכואב לו הבטן ... האם הוא יכול להתפלל בלי תפילין או שהוא צריך לחכות עד שהבטן שלו תהיה בסדר כדי שיכול להתפלל עם תפילין?
עושה חדשות כתב:כח עליון כתב:עושה חדשות כתב:בדין קריאת שמו"ת; האם צריך להוציא בפיו, או דסגי בהרהור וכמו לימוד בעלמא.
מחיפוש בבר אילן
תשובות והנהגות כרך ד סימן עג
והנה לכאורה פשוט דתרגום אונקלוס צריך לקרוא בפיו דוקא ולא מספיק בהרהור, ולפ"ז אולי גם כשלומד רש"י לתרגום הדין כן, שיש להוציא בפה לצאת חובת שנים מקרא ואחד תרגום, ולא מצאתי ד"ז בפוסקים, ויש לחלק שרש"י הוה פירוש ומועיל נמי בעל פה, לא כן התרגום הוא כפשוטו, ובמקום מקרא עומד וצריך בפה כמוהו.
תודה. ולעצם הנידון העירני הרב משנ"נ שהפוסקים דנים בשמיעת קה"ת, ומשמע שהנדון מצד שומע כעונה ולא סגי בהרהור גרידא.
עושה חדשות כתב:אשה היוצאת מבעלה ע"י "אפקעינהו רבנן לקידושין", האם יש לה כתובה?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:האם צריך למחות בעו"ד שרוצה להיכנס לב"ד ללא כיפה כיון ששכינה שרויה שם?
עובדיה חן כתב:ישנם ארגונים שבשבת עושים מגבית והו"ק לארגון שלהם האם זה מותר?
משום סכנה - מזיקין, שלא היו בתי כנסיות שלהן בישוב, וכל שאר לילי החול היו עסוקין במלאכתן, ובגמרן מלאכתן מתפללין ערבית בביתן, ולא היו באין בבית הכנסת, אבל לילי שבת באין בבית הכנסת, וחשו שיש שאין ממהרין לבא ושוהין לאחר תפלה, לכך האריכו תפלת הצבור.
עושה חדשות כתב:המשלים פסוד"ז אחרי התפילה, האם יכול להפסיק באמצע, ואם יש לו דיני אמצע הפרק ובין הפרקים וכו'.
עובדיה חן כתב:האיך מותר לומר מודים דרבנן בחזש"צ הרי יש חובת שמיעה של מודים חזרת הש"ץ. וא"א לשמוע בזמן שאומר [אולי אלו שליד החזן אבל בכללי קשה מאוד] וצ"ע
הפשטן כתב:עובדיה חן כתב:האיך מותר לומר מודים דרבנן בחזש"צ הרי יש חובת שמיעה של מודים חזרת הש"ץ. וא"א לשמוע בזמן שאומר [אולי אלו שליד החזן אבל בכללי קשה מאוד] וצ"ע
כמו שמותר להתפלל את תפילת הלחש ביחד עם חזרת הש"ץ. כולל מקרה של אשכנזי שקורא בתפילת הלחש שלו את הנוסח האשכנזי הקצר של ברכת השנים, יחד עם הש"ץ הספרדי שקורא בחזרה את הנוסח הספרדי היותר ארוך שלה (שלא לדבר על הנוסח התימני שהוא יותר קצר מהאשכנזי כמעט בכל ברכה וברכה של תפילת העמידה).
במילים אחרות: מי שקורא בעצמו את הברכה (ולא משנה באיזה נוסח מקובל שלה - כולל נוסח רבנן הקצר של בירכת מודים), פטור מההאזנה לש"ץ, וזה נכון לא רק לבירכת מודים - אלא גם לכל שאר שמונה עשרה הברכות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים