מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יש סדר למשנה ברכות פרקים ד ה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
דורשי יחודך
הודעות: 1548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

יש סדר למשנה ברכות פרקים ד ה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' פברואר 03, 2020 12:49 am

באשכולות אחרים דיברו לאחרונה על סדר המשנה והתלמוד וחשיבות העיון בזה. ואמרתי לפתוח אשכול המיוחד לענין זה.
אבקש מחו"ר אתרא הדין לעיר ולהאיר כיד ה' הטובה עליהם.
בדף היומי הנלמד עתה החלו היום פרק חמישי.
פרקים ד' וה' דנים בדיני תפילה, ויש מקום לעיין בחלוקתם לשני פרקים ומהו המייחד את כל אחד מהם.

פרק ד'
א תפילת השחר, עד חצות; רבי יהודה אומר, עד ארבע שעות. תפילת המנחה, עד הערב; רבי יהודה אומר, עד פלג המנחה. תפילת הערב, אין לה קבע. ושל מוספין, כל היום.
ב רבי נחוניה בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו, תפילה קצרה. אמרו לו, מה מקום לתפילה זו. אמר להם, בכניסתי אני מתפלל שלא תארע תקלה על ידי, וביציאתי אני נותן הודיה על חלקי.

ג רבן גמליאל אומר, בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה; רבי יהושוע אומר, ומעין שמונה עשרה. רבי עקיבה אומר, אם שגרה תפילתו בפיו, מתפלל שמונה עשרה; ואם לאו, מעין שמונה עשרה.

ד רבי אליעזר אומר, העושה תפילתו קבע, אין תפילתו תחנונים. רבי יהושוע אומר, המהלך במקום סכנה, מתפלל תפילה קצרה ואומר, הושע ה' את עמך את שארית ישראל, כל פרשת העיבור יהיו צורכיהם לפניך; ברוך אתה ה', שומע תפילה.

ה היה רוכב על החמור, יירד; אם אינו יכול לירד, יחזיר את פניו. אם אינו יכול להחזיר את פניו, יכוון את ליבו כנגד בית קודש הקודשים.

ו היה יושב בספינה או בקרון או באסדה, יכוון את ליבו כנגד בית קודש הקודשים.

ז רבי אלעזר בן עזריה אומר, אין תפילת המוספין אלא בחבר עיר; וחכמים אומרין, בחבר עיר ושלא בחבר עיר. רבי יהודה אומר משמו, כל מקום שיש חבר עיר, היחיד פטור מתפילת המוספין.


] פרק ה
א אין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש. חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת ומתפללים, כדי שיכוונו את ליבם למקום. אפילו המלך שואל בשלומו, לא ישיבנו; ואפילו נחש כרוך על עקבו, לא יפסיק.
ב מזכירין גבורת גשמים בתחיית המתים, ושואלין גשמים בברכת השנים. והבדלה בחונן הדעת. רבי עקיבה אומר, אומרה ברכה רביעית בפני עצמה; רבי אליעזר אומר, בהודיה.
ג האומר על קן ציפור יגיעו רחמיך, ועל טוב ייזכר שמך, מודים מודים--משתקין אותו. העובר לפני התיבה וטעה, יעבור אחר תחתיו; לא יהא סרבן באותה שעה. מניין הוא מתחיל, מתחילת הברכה שטעה זה.
ד העובר לפני התיבה--לא יענה אחר הכוהנים אמן, מפני הטירוף. אם אין שם כוהן אלא הוא, לא יישא את כפיו; ואם הבטחתו היא שהוא נושא את כפיו וחוזר לתפילתו, רשאי.
ה המתפלל וטעה, סימן רע לו; אם שליח ציבור הוא, סימן רע לשולחיו, ששלוחו של אדם כמותו. אמרו עליו על רבי חנינה בן דוסא, שהיה מתפלל על החולין ואומר, זה חיה וזה מת. אמרו לו, מניין אתה יודע. אמר להם, אם שגרה תפילתו בפי, יודע אני שהוא מקובל; ואם לאו, יודע אני שהוא מטורף.
[/b]


ונראה לכאורה שפרק ד' דן בחיובים הכלליים של התפילה, דהיינו כמה תפילות, מה מתפללים, כיצד יתפלל ההולך בדרך, גדר חובת תפלת המוספין. הדינים הכלליים.
אולם פרק ה' מתמקד בתיאור התפילה עצמה. יש כאן תיאור של תפילת י"ח.
החל בצורה הנכונה לעמוד בתפילה, אח"כ עובר בברכות השונות של התפלה ודיניהם, הזכרות, מודים מודים כו'. ולאחר מכן חזרת הש"ץ.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ב' פברואר 03, 2020 9:54 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: יש סדר למשנה ברכות פרקים ד ה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' פברואר 03, 2020 12:54 am

ויש לעיין בסדר המשניות בפרק ד'.
התנא פותח בחובת שלשת תפלות היום, ובמשנה ג' עובר לשאילה של כמה ברכות צריך להתפלל. אולם למרבה הפלא בין משנה א' למשנה ג' נמצא, לכאורה בלי שום קשר, תפלת ר' נחוניא בן הקנה בכניסתו לביהמ"ד.
א תפילת השחר, עד חצות; רבי יהודה אומר, עד ארבע שעות. תפילת המנחה, עד הערב; רבי יהודה אומר, עד פלג המנחה. תפילת הערב, אין לה קבע. ושל מוספין, כל היום.
ב רבי נחוניה בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו, תפילה קצרה. אמרו לו, מה מקום לתפילה זו. אמר להם, בכניסתי אני מתפלל שלא תארע תקלה על ידי, וביציאתי אני נותן הודיה על חלקי.
ג רבן גמליאל אומר, בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה; רבי יהושוע אומר, ומעין שמונה עשרה. רבי עקיבה אומר, אם שגרה תפילתו בפיו, מתפלל שמונה עשרה; ואם לאו, מעין שמונה עשרה.

ובתפא"י כ' משום דינא דילכו מחיל אל חיל, שצריך לילך מבית הכנסת לבית המדרש. ולא נתיישבה דעתי בזה כ"כ, עי'.
ומצאתי זה עתה להרב יהודי טבעי דברים עמוקים בזה באשכול המיוחד למשנה זו, יעוש"ה.
וחשבתי לפרש - ואולי הוא בדרך דרוש קצת - דבא התנא להשמיענו שאע"פ שתיקנו תפלות קבועות, מ"מ עיקר ענין התפילה שהיא עבודה שבלב איננה מוגבלת לתפלות הקבועות לכל ישראל, אלא מוטל על כל אחד להתפלל לפי צרכו בכל דבר ודבר, ואצל ר' נחוניא בן הקנה היה הצורך הגדול שלו שלא יכשל כו', ומזה ילמד כל אחד להתפלל לפי צרכיו ולא להסתפק בתפלות הקבועות בלבד.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ב' פברואר 03, 2020 9:56 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: יש סדר למשנה ברכות פרקים ד ה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' פברואר 03, 2020 12:59 am

במשנה השלישית נח' תנאי אם בכל יום מתפלל י"ח או כעין י"ח כו', והיינו דיון בצורת תפלה הקבועה ג"פ בכל יום, ובהמשך המשנה שם ר' יהושע אומר המהלך במקום סכנה כו'. והיינו ג"כ צורת התפילה כשאינו יכול להתפלל אפילו מעין י"ח, ולכן הוא המשך ישיר של הרישא.
אולם באמצע מפסיק התנא עם דברי ר"א העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים, והוא פלא מאי שייטיה הכא.
ג רבן גמליאל אומר, בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה; רבי יהושוע אומר, ומעין שמונה עשרה. רבי עקיבה אומר, אם שגרה תפילתו בפיו, מתפלל שמונה עשרה; ואם לאו, מעין שמונה עשרה.
ד רבי אליעזר אומר, העושה תפילתו קבע, אין תפילתו תחנונים. רבי יהושוע אומר, המהלך במקום סכנה, מתפלל תפילה קצרה ואומר, הושע ה' את עמך את שארית ישראל, כל פרשת העיבור יהיו צורכיהם לפניך; ברוך אתה ה', שומע תפילה.

וחשבתי לומר אגב שאמר ר"ע לפני זה "אם שגורה תפלתו בפיו" כו', משמעינו התנא שמכל מקום צריך להזהר מענין שגירת התפילה יותר מדאי, משום שאז נכנס לגדר העושה תפלתו קבע (וזהו לכל הפירושים בגמרא, דסו"ס יסוד כולם שהתפלה עליו כמשוי וכמצות אנשים מלומדה.)

בברכה המשולשת
הודעות: 14406
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יש סדר למשנה ברכות פרקים ד ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 03, 2020 8:31 pm

דורשי יחודך כתב:במשנה השלישית נח' תנאי אם בכל יום מתפלל י"ח או כעין י"ח כו', והיינו דיון בצורת תפלה הקבועה ג"פ בכל יום, ובהמשך המשנה שם ר' יהושע אומר המהלך במקום סכנה כו'. והיינו ג"כ צורת התפילה כשאינו יכול להתפלל אפילו מעין י"ח, ולכן הוא המשך ישיר של הרישא.
אולם באמצע מפסיק התנא עם דברי ר"א העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים, והוא פלא מאי שייטיה הכא.
ג רבן גמליאל אומר, בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה; רבי יהושוע אומר, ומעין שמונה עשרה. רבי עקיבה אומר, אם שגרה תפילתו בפיו, מתפלל שמונה עשרה; ואם לאו, מעין שמונה עשרה.
ד רבי אליעזר אומר, העושה תפילתו קבע, אין תפילתו תחנונים. רבי יהושוע אומר, המהלך במקום סכנה, מתפלל תפילה קצרה ואומר, הושע ה' את עמך את שארית ישראל, כל פרשת העיבור יהיו צורכיהם לפניך; ברוך אתה ה', שומע תפילה.

וחשבתי לומר אגב שאמר ר"ע לפני זה "אם שגורה תפלתו בפיו" כו', משמעינו התנא שמכל מקום צריך להזהר מענין שגירת התפילה יותר מדאי, משום שאז נכנס לגדר העושה תפלתו קבע (וזהו לכל הפירושים בגמרא, דסו"ס יסוד כולם שהתפלה עליו כמשוי וכמצות אנשים מלומדה.)


מעין זה הסברתי אני הקטן בשיעור, שרבי אליעזר בא לומר שלכל השיטות צריכה התפילה להיות בדרך תחנונים.

דורשי יחודך
הודעות: 1548
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: יש סדר למשנה ברכות פרקים ד ה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ב' פברואר 03, 2020 11:45 pm

בברכה המשולשת כתב:
דורשי יחודך כתב:במשנה השלישית נח' תנאי אם בכל יום מתפלל י"ח או כעין י"ח כו', והיינו דיון בצורת תפלה הקבועה ג"פ בכל יום, ובהמשך המשנה שם ר' יהושע אומר המהלך במקום סכנה כו'. והיינו ג"כ צורת התפילה כשאינו יכול להתפלל אפילו מעין י"ח, ולכן הוא המשך ישיר של הרישא.
אולם באמצע מפסיק התנא עם דברי ר"א העושה תפלתו קבע אין תפלתו תחנונים, והוא פלא מאי שייטיה הכא.
ג רבן גמליאל אומר, בכל יום מתפלל אדם שמונה עשרה; רבי יהושוע אומר, ומעין שמונה עשרה. רבי עקיבה אומר, אם שגרה תפילתו בפיו, מתפלל שמונה עשרה; ואם לאו, מעין שמונה עשרה.
ד רבי אליעזר אומר, העושה תפילתו קבע, אין תפילתו תחנונים. רבי יהושוע אומר, המהלך במקום סכנה, מתפלל תפילה קצרה ואומר, הושע ה' את עמך את שארית ישראל, כל פרשת העיבור יהיו צורכיהם לפניך; ברוך אתה ה', שומע תפילה.

וחשבתי לומר אגב שאמר ר"ע לפני זה "אם שגורה תפלתו בפיו" כו', משמעינו התנא שמכל מקום צריך להזהר מענין שגירת התפילה יותר מדאי, משום שאז נכנס לגדר העושה תפלתו קבע (וזהו לכל הפירושים בגמרא, דסו"ס יסוד כולם שהתפלה עליו כמשוי וכמצות אנשים מלומדה.)


מעין זה הסברתי אני הקטן בשיעור, שרבי אליעזר בא לומר שלכל השיטות צריכה התפילה להיות בדרך תחנונים.


יישר כוח.
מתוך דבריכם נתעוררתי לפרש כך: מתוך שר"ג ור"י דיברו על מה אדם מתפלל ב"כל יום", כאילו שכל אדם מתפלל בדיוק אותו דבר כל יום, שזה יכול כביכול לתת פתח להיות תפלתו קבע, בא ר"א ואומר שצריך להזהר מתפלתו קבע.
וזה יותר מסתבר ממה שכתבתי אני שזה קאי רק על "אם שגורה תפלתו בפיו."
ואולי זה בכלל דבריכם?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים