הכהן כתב:ב"ק נה.
האם יש מקורות נוספים בדברי חז"ל להנחה זו, שהאמור בפ' יתרו זה לוחות ראשונות, ואילו פ' ואתחנן אלו השניות?הכהן כתב:ב"ק נה.
ופשט דברי הגמרא בשלהי הפרה הוא: מה טעם נמנע הקב"ה בסיני מלומר 'למען ייטב לך'? לפי שהדברים שנאמרו בסיני נחקקו על הלוחות, והלוחות סופן להשתבר, ומשום כך לא אמרו הקב"ה בסיני, אלא משה הוא שהשלימו כשחזר על עשרת הדברים שנית; אך אין הכוונה לומר כי 'למען ייטב לך' נכתב בלוחות השניות ולא בראשונות.עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים הַכְּתוּבִים בַּפָּרָשָׁה הַזֹּאת - דִּבְרֵי הַשֵּׁם בְּלִי תּוֹסֶפֶת וּמִגְרַעַת, וְהֵם לְבַדָּם הַכְּתוּבִים עַל לוּחוֹת הַבְּרִית, לֹא כַּאֲשֶׁר אָמַר הַגָּאוֹן כִּי 'זָכוֹר' הוּא בַּלּוּחַ הָאֶחָד, וְ'שָׁמוֹר' בַּלּוּחַ הַשֵּׁנִי, וַעֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים הַכְּתוּבִים בְּפָרָשַׁת וָאֶתְחַנַּן הֵם דִּבְרֵי משֶׁה, וְהָרְאָיָה הַגְּמוּרָה, שֶׁשָּׁם כָּתוּב פַּעֲמַיִם 'כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְיָ אֱלֹהֶיךָ'.
עושה חדשות כתב:לכאו' זה יכול לתת מבט חדש על השינויים בין הפרשיות.
אולי לנסות לבאר למה בלוחות ראשונות יש דגש על זכור ובשניות על שמור
ולמה בראשונות השבת היא בגלל מעשה בראשית ובשניות בגלל יציאת מצרים
וכן שאר חילוקים.
עושה חדשות כתב:פסיקתא רבתי -
"זכור את יום השבת לקדשו", הכא כתב "זכור" ולהלן "שמור". רבי יודן רבי אייבו בשם ר' שמעון בן לקיש: למלך ששלח את בנו אצל החנוני ומסר לו איסר ונתן לו צלוחית. שיבר את הצלוחית ואיבד את האיסר. תלש באזנו ותלש בשערו, ונתן לו פעם שנייה ואמר לו: היזהר שלא תאבד את אילו, כשם שאיבדת את הראשונות. כך, על ידי שאבדו ישראל "זכור" במדבר, נתן להם "שמור". לכך נאמר: זכור ושמור.
(צ"ע אם 'במדבר' הכוונה לחטא העגל).
זיז שדי כתב:מי דן באריכות מי כתב את הלוחות השניות? בפרשת כי תשא נאמר וכתבתי על הלוחות, ומאידך גיסא נאמר על משה ויכתוב על הלוחות.
זיז שדי כתב:ולסיום גמרא מפורשת בב"ב מלמד שה' וכל כנוייו מונחים בארון, ולא נתבאר היכן ולפי דברינו א"ש שנכתב ע"י משה על הלוחות.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 195 אורחים