איש_ספר כתב:
ביקורת תהיה כתב:ומה טעם נוסח החתימות הוא בדרך כלל בלשון נסתר?
לעמל יולד כתב:ביקורת תהיה כתב:ומה טעם נוסח החתימות הוא בדרך כלל בלשון נסתר?
לדוגמא??
וכן 'מקבץ נדחי עמו ישראל'.עזריאל ברגר כתב:רופא חולי עמו ישראל
עזריאל ברגר כתב:מעניין שבברכת "אשר גאלנו" שבסיום ההגדה - התפילה מתחילה בלשון נסתר "יגיענו למועדים ולרגלים" ומסיימת בלשון נוכח "שמחים בבנין עירך וששים בעבודתך ... על קיר מזבחך ... ונודה לך שיר חדש".
(כך הוא לנוסח חב"ד, ולא בדקתי בכל הנוסחאות)
וצ"ע.
לעמל יולד כתב:עזריאל ברגר כתב:מעניין שבברכת "אשר גאלנו" שבסיום ההגדה - התפילה מתחילה בלשון נסתר "יגיענו למועדים ולרגלים" ומסיימת בלשון נוכח "שמחים בבנין עירך וששים בעבודתך ... על קיר מזבחך ... ונודה לך שיר חדש".
(כך הוא לנוסח חב"ד, ולא בדקתי בכל הנוסחאות)
וצ"ע.
משום מה שמתי לב לזה רק עכשיו.
נ"ל העניין ע"פ תוס' פסחים קד: שיש בברכת אשר גאל שתי עניינים הודאה ובקשה ע"ש, והודאה נאמר בנסתר ובקשה בנכח.
ביקורת תהיה כתב:דוגמא: אוהב עמו ישראל, גאל ישראל, שומר עמו ישראל, המלך בכבודו תמיד ימלוך עלינו, המאיר לעולם כולו בכבודו, המקדש שמו ברבים; ואינך זיל גמור.
יוצאים מן הכלל: שאותך לבדך ביראה נעבוד, הטוב שמך ולך נאה להודות; ואינך איזיל אגמור.
עזריאל ברגר כתב:לעמל יולד כתב:עזריאל ברגר כתב:מעניין שבברכת "אשר גאלנו" שבסיום ההגדה - התפילה מתחילה בלשון נסתר "יגיענו למועדים ולרגלים" ומסיימת בלשון נוכח "שמחים בבנין עירך וששים בעבודתך ... על קיר מזבחך ... ונודה לך שיר חדש".
(כך הוא לנוסח חב"ד, ולא בדקתי בכל הנוסחאות)
וצ"ע.
משום מה שמתי לב לזה רק עכשיו.
נ"ל העניין ע"פ תוס' פסחים קד: שיש בברכת אשר גאל שתי עניינים הודאה ובקשה ע"ש, והודאה נאמר בנסתר ובקשה בנכח.
נתתי אל לבי את חלוקת ברכה זו לשני חלקים, וכל מה שציטטתי - היה מהחלק השני(!).
וְלָא גָרְסִינַן 'יַגִּיעֵנוּ לְמוֹעֲדִים', אֶלָּא 'הַגִּיעֵנוּ לְמוֹעֲדִים', שֶׁכָּל הָעִנְיָן עַד לְמַטָּה הוּא מְדַבֵּר לְנוֹכֵחַ, שֶׁכֵּן הוּא אוֹמֵר 'שְׂמֵחִים בְּצִיּוֹן עִירָךְ' וְכוּ', וְכֵן הוּא בְּסֵדֶר רַבֵּנוּ סְעַדְיָה.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים