כיצד לוט ויתר בקלות כזו על בנותיו לען האורחים, וכי איזו הו"א יש לומר שהאורחים יותר חשובים מבנותיו עד כדי מסירתן לעשות כטוב בעינהם?!
אשמח לקבל גם בזה תשובה. (ידוע שההכנסת אורחים אצל לוט היתה תבועה בו מכח מה שלמד מאאע"ה אך עדיין לא מובן כלל איך הסכים עד כדי כך).
]פרשנות זו של חז"ל מעוררת תמיהה עצומה על יומרנותו של לוט להתווכח עם המלאך על ענין זה. הבה נשים לב למה שקורה כאן: מלאך ה' – השלוח מאת הקב"ה לשליחות שכל ענינה הוא הצלת לוט – אומר ללוט מה בדיוק עליו לעשות כדי להנצל: "אצל אברהם ברח", אך לוט מתווכח איתו וטוען לו שזה יגרום בדיוק את ההיפך – רבש"ע, וכי לוט חשב שהוא יותר חכם מן השליח ומשלחו? מה קורה כאן?[/quoteדוגמא נוספת ולדעתי אף יותר מעוררת פליאה היא בקשת אברהם מה' (שנראית מעין "ויכוח") לבטל את גזירת סדום.
וכי איך אברהם אבינו ע"ה עמד בתעוזה כזו פעם אחר פעם נוכח ה' וביקשו שוב ושוב לשוב בו מגזרתו?!
וכי לא מצינו מס' פעמים במקרא שבקשו מהקב"ה בעצמו לשנות דעתו כביכול? וכי משה רבינו לא התנפל 40 יום וכו'?
הדברים עמוקים מאיתנו ונגבים מהבנתנו...
יאיר כתב:במחילה אם אני כותב דברים שלא יתקבלו על ליבך.
אנו מדברים כאן על אנשים שאין לנו מושגים קלושים בהם.
דוגמא נוספת ולדעתי אף יותר מעוררת פליאה היא בקשת אברהם מה' (שנראית מעין "ויכוח") לבטל את גזירת סדום.
וכי איך אברהם אבינו ע"ה עמד בתעוזה כזו פעם אחר פעם נוכח ה' וביקשו שוב ושוב לשוב בו מגזרתו?!
וכי לא מצינו מס' פעמים במקרא שבקשו מהקב"ה בעצמו לשנות דעתו כביכול? וכי משה רבינו לא התנפל 40 יום וכו'?
הדברים עמוקים מאיתנו ונגבים מהבנתנו...
אך אשמח גם אני לשמוע דעות נוספות בענין.
גם זה הבל כתב:התנהגות זו אינה ענין של יעוץ לקב"ה ח"ו אלא של תפילה.
ולכאו' על כל תפילה קשה קושיתכם מה אנו מתפללים וכי אנו מיעצים לקב"ה מה יותר טוב בשבילינו ולעולם, הרי הקב"ה הוא טוב ותכלית הטוב להטיב וא"כ בוודאי שהקב"ה עושה את הטוב יותר.
אלא דכך טבע הקב"ה בעולם שהכל עובד רק ע"י תפילה וכידוע דברי חז"ל על הפסוק "ואד יעלה מן הארץ".
יאיר כתב:נ"ל לתרץ באופן זה, שאכן רצה ה' שתהיה הצלתו של לוט שלמה גם בגשמיות וגם ברוחניות ולכן א"ל לנוס לאברהם כדי שיחזור ללמוד ממעשיו וישוב להיות צדיק אך לוט שרצה להשאר במצבו הנוכחי העדיף לנוס צערה (ולפי"ז מה שאמר שאם ינוס לאברהם ייחשב כרשע הוא נכון, אבל זהו רק בגלל שלא רצה לשנות מעשיו אך אם היה משנה מעשיו לטובה לא היה נחשב רשע) וכיוון ש"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" נתן לו לנוס לצער.
כנלע"ד.
יאיר כתב:אך תמיה אחרת לי:
כיצד יתכן שמה שלא עשה אברהם בתפילתו (כדברי 'גם זה הבל' ותודה על התיקון) הצליח לוט בבקשתו/תפילתו הקצרה?
ארי שבחבורה כתב:יאיר כתב:נ"ל לתרץ באופן זה, שאכן רצה ה' שתהיה הצלתו של לוט שלמה גם בגשמיות וגם ברוחניות ולכן א"ל לנוס לאברהם כדי שיחזור ללמוד ממעשיו וישוב להיות צדיק אך לוט שרצה להשאר במצבו הנוכחי העדיף לנוס צערה (ולפי"ז מה שאמר שאם ינוס לאברהם ייחשב כרשע הוא נכון, אבל זהו רק בגלל שלא רצה לשנות מעשיו אך אם היה משנה מעשיו לטובה לא היה נחשב רשע) וכיוון ש"בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו" נתן לו לנוס לצער.
כנלע"ד.
לא הבנתי - אם מאורע כה מופלא ונורא כהפיכת סדום ועמורה איננו עושה כל רושם בנפשו של לוט אזי מה שיחזיר אותו בתשובה תהיה השפעתו של אברהם אבינו שלא הועילה עד לא מכבר? אתמהה.
ובכלל, נראה לי דחוק מאוד לפרש שכל מה שאמר הקב"ה ללוט "ההרה המלט" זה רק בשביל שהוא יחזור בתשובה ואין לכך קשר עם עצם הצלתו שזהו כל הנושא כאן.
יאיר כתב:מהו אותו הר? (האם זה לא המקום שבקשו ממנו לברוח לכתחילה? "ההרה המלט").
יאיר כתב:שלחו לי בפרטי:
לוט נושא בתוכו את מלך המשיח וזה כל ענין הצלתו.
מה שהוא מבקש אין ברירה.
זו הנהגת היחוד ולא הנהגת המשפט.
(בתקוה שהובנתי).
לייטנר כתב:יאיר כתב:מהו אותו הר? (האם זה לא המקום שבקשו ממנו לברוח לכתחילה? "ההרה המלט").
ועיין מס' פס' אח"כ "וַיִּסַּע מִשָּׁם אַבְרָהָם אַרְצָה הַנֶּגֶב וַיֵּשֶׁב בֵּין קָדֵשׁ וּבֵין שׁוּר וַיָּגָר בִּגְרָר" האם אני טועה בקישור הדברים?
אף כי לא ברור היכן היו סדום ועמורה, בהחלט ניתן לומר שההר אליו נמלט לוט היו ההרים המזרחיים לירדן, קרי במקום שבו נוצרו מואב ובני עמון שם נחלו.
ארי שבחבורה כתב:יאיר כתב:שלחו לי בפרטי:
לוט נושא בתוכו את מלך המשיח וזה כל ענין הצלתו.
מה שהוא מבקש אין ברירה.
זו הנהגת היחוד ולא הנהגת המשפט.
(בתקוה שהובנתי).
לחלוטין לא.
לא הבנתי כלום.
אבל אולי בגלל זה שלחו לך את זה בפרטי כי אין זה ענין לאנשים פשוטים כמוני...
יאיר כתב:ארי שבחבורה כתב:יאיר כתב:שלחו לי בפרטי:
לוט נושא בתוכו את מלך המשיח וזה כל ענין הצלתו.
מה שהוא מבקש אין ברירה.
זו הנהגת היחוד ולא הנהגת המשפט.
(בתקוה שהובנתי).
לחלוטין לא.
לא הבנתי כלום.
אבל אולי בגלל זה שלחו לך את זה בפרטי כי אין זה ענין לאנשים פשוטים כמוני...
שכחת שהמשיח בא מרות המואביה (דרך דוד המלך)?...
אגב אם כבר הוזכר. ידוע שהקב"ה עשה את כל הענין בהסתר בשביל "לבלבל" ולהסתיר מהשטן את הדרך הסלולה ללידת המשיח.
כך היה כאן וכך גם היה עם לידת (זרח ו)פרץ מיהודה ותמר.
יאיר כתב:צודק...אבל זה בגלל שכתבת לא הבנתי כלום.
אבקש הרחבה מהשולח למען לא אכשל בכוונתו.
ארי שבחבורה כתב:יאיר כתב:צודק...אבל זה בגלל שכתבת לא הבנתי כלום.
אבקש הרחבה מהשולח למען לא אכשל בכוונתו.
א. אנא בקש ממנו גם מקורות לדבריו.
ב. מדבריך נשמע שהשולח הוא אדם גדול או אולי אפילו מקובל דגול - האם זה כך?
ג. ובמחילה, מדוע לא יואיל הרב הנ"ל בטובו לשלוח את ההסבר ישירות לאשכול זה? האם בנוסף לכל הוא גם צדיק נסתר?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 385 אורחים