מקדש מלך כתב:להבדיל אלף אלפי הבדלות.
איזה ערבי ישראלי יותר מטריד אותך? זה ש'מחרים' את הבחירות, או זה שמצביע לבל"ד?
הוי אומר, המצביע הוא הלוחם הגדול, ולא הנמנע.
הוראה חריגה: הגאון חכם משה צדקה ראש ישיבת 'פורת יוסף' גאולה, שבעצמו אינו מצביע בבחירות כמו אביו חכם יהודה צדקה זצ"ל, נשאל היום בעקבות סחף גדול שקיים אצל חרדים להצביע ליכוד ולמפלגות ימין שאינם חרדים לדבר ה' אחד אברכים שאל היום את ראש הישיבה מה לעשות בעניין.
הגאון רבי משה צדקה חרג ממנהגו ואמר בזה לשונו לשואל: "מי שכבר משתתף בבחירות או מי מבני הישיבה שמצביע, ברור שחובתו להצביע ש"ס".
מדובר באמירה חריגה מאוד של הגר"מ צדקה, אחד מגדולי ישראל, שבמשך שנים נמנע מלהביע בפומבי כל אמירה פוליטית.
נוטר הכרמים כתב:ואגב, אין ספק שהחלום השחור ביותר של הרבה חילוניים הוא שכל החרדים לא יצביעו ולא יקחו כספים וכו', והחיכוך והתלות שלנו בהם יצטמצמו, ועמה יחד יכולת ההשפעה שלהם. כמדוני שכמידת התיחכום של החילוני כך מידת אמונתו ותקוותו בפתרון ה'שילוב'.
לענין כתב:נוטר הכרמים כתב:ואגב, אין ספק שהחלום השחור ביותר של הרבה חילוניים הוא שכל החרדים לא יצביעו ולא יקחו כספים וכו', והחיכוך והתלות שלנו בהם יצטמצמו, ועמה יחד יכולת ההשפעה שלהם. כמדוני שכמידת התיחכום של החילוני כך מידת אמונתו ותקוותו בפתרון ה'שילוב'.
עיבר ניסן בניסן, ולא הודו לו.
דרופתקי דאורייתא כתב:לא ידען כתב:בא נגיד בעדינות שלולי מרן הרב עובדיה, ולולי השתתפותו הפעילה בבחירות, תחילה הקמת מחלקת עדות המזרח באגודת ישראל שעמדה תחת נשיאותו, ולאחר מכן, באופן ישיר, בהקמת ש"ס,
לא היו כמעט בני תורה ספרדיים, והאמת והמציאות תורה דרכה !!
ובושה על התיבות: הם הלכו יותר בשיטת רבם רבי עזרא עטיה ואילו מרן הרב עובדיה פחות.
בפרט כאשר הנידון הוא הבחירות, אשר כפי שהוכח, חכם עזרא עטיה חתם גם חתם, השתתף גם השתתף, בכינוסים ובבחירות.
במחילה מכבודך,
שמך נאה לך (בענין הנידון כאן).
מי דיבר כאן על פעליו הגדולים של הגר"ע יוסף?
שאלו, בצעירותו, לפני ש"ס, מה עשו רוב ציבור בני התורה (שהיה אז, שכן, הוא פחות ממה שיש היום), ועל זה עניתי כאמור.
הגר"ע יוסף היה תלמיד רבי עזרא, וזה ידוע. אבל הוא הלך לפי פסקיו? לפי כללי ומסורת הפסק שלו? התשובה ברורה: לא. הרב עובדיה חידש דרך (ורב גובריה וכו', אני לא מדבר ע"ז בכלל).
הגר"י צדקה הגרב"צ א"ש, הלכו יד ביד אחרי רבי עזרא.
לגבי הבחירות, לע"ע נמצא רק מכתב משנת תש"כ, יש עוד? כו"ע מודו שהצביע פ"א (או אולי יותר למבואר כאן), אבל קיים בעצמו "הדר הוא לכל חסידיו", ותלמידיו המובהקים אינם משתתפים בבחירות.
וכעת אשאלך,
האם יש עוד מכתבים וכרוזים עליהם חתום הגרע"ע??
הרב "לעשות רצונך" הביא כאן עוד מכתב - נשמח לדעת מקורו.
דרופתקי דאורייתא כתב:קיבלתי במייל (זה נעשה דרך התכנה החדשה של הארכיון העיתונות מבית אוצרות התורה)
ככתוב בסוף הכרוז זה משנת תשכ"ה, וגם עליו חתום מרן הגר"ע עטיה זצ"ל
דרופתקי דאורייתא כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:קיבלתי במייל (זה נעשה דרך התכנה החדשה של הארכיון העיתונות מבית אוצרות התורה)
ככתוב בסוף הכרוז זה משנת תשכ"ה, וגם עליו חתום מרן הגר"ע עטיה זצ"ל
אני לא מצליח להעלות את הקובץ כראוי, שמא יוכל מישהו להעלות זאת בצורה מסודרת?
דרופתקי דאורייתא כתב:האם ידוע היכן פורסם דעת הגרב"צ אבא שאול זצ"ל שלא להשתתף בבחירות?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אתה מתוכח על מה ששמענו אין לי שום נגיעה ובדעת החזו"א אין הדבר ברור.
viewtopic.php?f=51&t=44506&hilit=%D7%94%D7%97%D7%96%D7%95%D7%9F+%D7%90%D7%99%D7%A9+%D7%91%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA&start=40#p525661
לעשות רצונך כתב:לא יאומן כוחה של תעמולה. מעל 15 דפים מסמכים ועובדות המוכיחים חד משמעית את דעתו של החזון איש על החובה להצביע, וגם הציטוט הנבחר מורה שאין שום איסור, אך זה מספיק לאדם נכבד, ת''ח ובקי כמו הרב יוסף חיים לכתוב שהדבר אינו ברור.
אכן, כוחה של תעמולה.
אבני גזית כתב:כבר הבאתי לעיל, מכתב בעצם כתב יד מרן הגרב"צ אבא שאול, בו הוא מסתייג שההימנעות בבחירות, היא בתנאי שלא יגרם פסידא לעולם התורה.
לא תמלול ולא שמועות.
רון כתב:למה לא איסור כרת וסקילה ושאר מיתות בית דין?
הלא הגרב"צ אחז שלכולהו אית להו פירכא חוץ מהחזו"א,
והיה בטל לכל פסקיו אחת לאחת והיה בשבילו כגדול האחרונים,
ופתאום כאן הוא יחשוש שיש כאן "איסור דאורייתא"?
חוששני שכבודו מדברי מהרהורי ליבו שיוצאים ממקום אחר,
ואני ואתה יודעים טוב למה הכונה וד"ל [גהגה"נ].
זה מזכיר לי את בן גביר וחבורתו, או הכל או לא כלום וד"ל.
אבני גזית כתב:כבר הבאתי לעיל, מכתב בעצם כתב יד מרן הגרב"צ אבא שאול, בו הוא מסתייג שההימנעות בבחירות, היא בתנאי שלא יגרם פסידא לעולם התורה.
לא תמלול ולא שמועות.
ישראל אליהו כתב:רון כתב:למה לא איסור כרת וסקילה ושאר מיתות בית דין?
הלא הגרב"צ אחז שלכולהו אית להו פירכא חוץ מהחזו"א,
והיה בטל לכל פסקיו אחת לאחת והיה בשבילו כגדול האחרונים,
ופתאום כאן הוא יחשוש שיש כאן "איסור דאורייתא"?
חוששני שכבודו מדברי מהרהורי ליבו שיוצאים ממקום אחר,
ואני ואתה יודעים טוב למה הכונה וד"ל [גהגה"נ].
זה מזכיר לי את בן גביר וחבורתו, או הכל או לא כלום וד"ל.
נכון שהיה בעיניו כגדול האחרונים, אבל חלק עליו בזה [ולא רק בזה, ישנם עוד מקומות בספריו שחולק על מרן החזו"א].
וזה שהתבטל אליו, זה "חסידות".
זה מזכיר לי את אלו שמקשים על הבא"ח [למשל] והרי הוא בעצמו אומר שקבלנו הוראות מרן, ואיך חולק עליו בכמה וכמה מקומות. ולק"מ.
אתה יכול לחלוק עליו [אם אתה בר הכי] או לומר שהנך הולך כגדולים אחרים. אך אין מה להתווכח בדעת מרן הגרב"צ א"ש, הוא אמר שזה איסור דאורייתא. ויש הקלטה.
רון כתב:היה ממקימי מעיין החינוך התורני שכידוע הגיע מכוחה של מפלגה ממש,
ואיך הסכים להיות שותף לדבר עבירה? מעניין לא?
רון כתב:מעניין איך הניח לאחרים לעבור על איסור חמור, ולא קים בעצמו "הוכיח תוכיח",
ויותר חמור מזה,
היה ממקימי מעיין החינוך התורני שכידוע הגיע מכוחה של מפלגה ממש,
ואיך הסכים להיות שותף לדבר עבירה? מעניין לא?
ישראל אליהו כתב:לא שייך להתווכח עם הקלטה.
דרופתקי דאורייתא כתב:ישראל אליהו כתב:לא שייך להתווכח עם הקלטה.
אכן לא שייך (אתה לעצמך ששמעת). אבל כל עוד שלא הבאת את ההקלטה שנשמע גם אנו, ודאי ששייך עוד לדון.
פרנקל תאומים כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:ישראל אליהו כתב:לא שייך להתווכח עם הקלטה.
אכן לא שייך (אתה לעצמך ששמעת). אבל כל עוד שלא הבאת את ההקלטה שנשמע גם אנו, ודאי ששייך עוד לדון.
ועוד יש להוסיף, שבהחלט שייך להתווכח עם הקלטות, והרבה זיופים מן הסוג הזה נעשים בהקלטות, בטכנולוגיה של ימינו אין קל מזה. וגם בעבר, תמיד היה אפשר לחתוך או להוציא דברים מהקשרם וכיו''ב. אם אין דברים ברורים וידועים שנאמרו בפרהסיא בקהל רב, אזי הנאמנות בדברים כאלה שייכת אך ורק לתלמידים מוכרים ולבני משפחה ישרי דרך, ואם גם ביניהם יש חילוקי דעות אזי צ''ל שדעת הרב אכן היתה עמומה בעניין ותיק''ו.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:פרנקל תאומים כתב:דרופתקי דאורייתא כתב:ישראל אליהו כתב:לא שייך להתווכח עם הקלטה.
אכן לא שייך (אתה לעצמך ששמעת). אבל כל עוד שלא הבאת את ההקלטה שנשמע גם אנו, ודאי ששייך עוד לדון.
ועוד יש להוסיף, שבהחלט שייך להתווכח עם הקלטות, והרבה זיופים מן הסוג הזה נעשים בהקלטות, בטכנולוגיה של ימינו אין קל מזה. וגם בעבר, תמיד היה אפשר לחתוך או להוציא דברים מהקשרם וכיו''ב. אם אין דברים ברורים וידועים שנאמרו בפרהסיא בקהל רב, אזי הנאמנות בדברים כאלה שייכת אך ורק לתלמידים מוכרים ולבני משפחה ישרי דרך, ואם גם ביניהם יש חילוקי דעות אזי צ''ל שדעת הרב אכן היתה עמומה בעניין ותיק''ו.
שום זיוף ידוע שיעור זה בפי כל תלמידיו וכשהחלו להתוכח עימו אמר מי שרוצה להתווכח שיצא החוצה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 291 אורחים