ארי שבחבורה כתב:והיום התפרסמה מהדורה חדשה של המאמר עם הוספה נכבדה ובה מו"מ בעומק מאמרי ההשקפה של 'יתד נאמן'... ואני כבר תוהה שמא כל המאמר המוזר הזה אינו אלא מהתלה אחת גדולה לכבוד פורים...
היא שיחתי כתב:עושה חיל כתב:זה לא מצוות 'קישוט'. ברור שלא. אף אחד לא ציווה על קישוטים...
אלא שבקישוט זה יש מטרות בפני עצמן. זיכרון, תפארת לעם ישראל (וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך)...
(כמו שחג הקציר זה לא פסטיבל קציר אלא חגיגה והודאה לה' אלוקי ישראל על הקציר ועל ארץ ישראל)
האם אתה שואל - איך התורה מצווה פרטים שלכאו' טעמם לא נוגע לכל הדורות? יש הרבה דברים כאלו.
קציר הוא מונח טבעי, זה לא בר השוואה להסתמכות על טקס מצרי כל שהוא.
מה שכן, ברמב"ם במורה כמדומה דן על קעקוע ועוד עבירות שהוא מפני שכן נהגו כומרי העבודה זרה,
ועדיין יש לחלק בין עבירה למצווה, מצוות עשה תמוה שתיקבע על פי טקסים מצריים
דבר נאה כתב:עוד עלי לציין מנסיון אישי, יש צדק רב בהתנגדותו של הגר"ד כפי שהצגתי אותה, היו לי כמה חברים שחשבו שהם חכמים גדולים והשתתפותם במסגרות הנ"ל רק הזיקה להם.
דבר נאה כתב:הגר"ד נדהם ושאל אותי, יש לו קשר עם ר' משה? אחר שהעמדתי לו את טיב הקשר ביניהם הבטיח לי הגר"ד שהוא ידבר עם ר' משה. [דבר שלא קרה מעולם, זמן קצר לאחר מכן נפל הגרמ"ש לחוליו האחרון].
נוטר הכרמים כתב:ממקור שדיבר עם בני משפחת ר' משה זצ"ל שמעתי דברים שונים והרבה פחות מתלהבים,
אני מקבל הכל בערבון מוגבל, כמובן,
[אם כי אכן מסתבר לענ"ד שר' משה גם הסתייג, אחרי הכל, יש הבדלים משמעותיים מאוד ביניהם, לפי התרשמותי ומה ששמעתי מיודעים],
אבל בכל זאת כדאי להדגיש שהדברים האמורים למעלה מתבססים על גירסת הרב פיבלזון,
וישנם גירסאות נוספות.
נוטר הכרמים כתב:ממקור שדיבר עם בני משפחת ר' משה זצ"ל שמעתי דברים שונים והרבה פחות מתלהבים,
אני מקבל הכל בערבון מוגבל, כמובן,
[אם כי אכן מסתבר לענ"ד שר' משה גם הסתייג, אחרי הכל, יש הבדלים משמעותיים מאוד ביניהם, לפי התרשמותי ומה ששמעתי מיודעים],
אבל בכל זאת כדאי להדגיש שהדברים האמורים למעלה מתבססים על גירסת הרב פיבלזון,
וישנם גירסאות נוספות.
דבר נאה כתב:אני למולו החצפתי ושאלתי אם הרב פייבלזון הוא אפיקורס מדוע ר' משה (שפירא) לא מגלגל אותו מכל המדרגות? הגר"ד נדהם ושאל אותי, יש לו קשר עם ר' משה? אחר שהעמדתי לו את טיב הקשר ביניהם הבטיח לי הגר"ד שהוא ידבר עם ר' משה. [דבר שלא קרה מעולם, זמן קצר לאחר מכן נפל הגרמ"ש לחוליו האחרון].
ארי שבחבורה כתב:יתכן שר' דוד לא התקשר לר' משה, אבל שמעתי ממקורות נאמנים שר' משה התקשר לר' דוד מיוזמתו ערב יציאתו לניתוח בחו"ל וביקש ממנו שלא לצאת נגד הרב פייבלזון, ואכן ר' דוד נענה, לפחות עד פטירתו של ר' משה.
ח. רוזנברג כתב:ועוד יש לציין שזה כבר היה הסיבוב השני של רד"כ והרב פייבלזון. למה בסיבוב השני הוא לא התקשר לגר"מ שפירא? כי בסיבוב הראשון שהיה שנה קודם לכן, הוא כן התקשר לגר"מ שפירא, והגר"מ אמר לו שלדעתו (של הגר"מ) הוא היה צריך לתת לרב פייבלזון לדבר בתוך הישיבה ולא רק ליד הישיבה. למחרת שיחה זו רד"כ אמר לא' הבחורים "מה אעשה שאין לי מספיק אמונת חכמים"...
ח. רוזנברג כתב:הגר"מ קצת יותר מ"ביקש ממנו". הוא אמר לו ש"מי שמתחיל עם פייבלזון הוא אויב אישי שלי".
[טו] אשור לא יושיענו על סוס לא נרכב ולא נאמר עוד אלהינו למעשי ידינו וגו' (הושע י"ד, ד'). הפסוק הזה מרמז לכל מיני נפילות שיוכל להיות אצל האדם על ידי השאור שבעיסה שאחר כל אלה יש בכח כל אחד לשוב ולהתקרב להשורש על ידי קדושת שלושת האבות הקדושים. אשור לא יושיענו זה מרמז על מי שנפל בעמקי הקליפות של מינות וכפירה רחמנא ליצלן עם כל זה יש תקוה עוד לשוב כמו שנאמר (ישעיה כ"ז, י"ג) ובאו האובדים בארץ אשור כי אשור היה הראשון שלא היה בעצת דור הפלגה כמו שנאמר (בראשית י', י"א) מן הארץ ההוא יצא אשור כי עצת דור הפלגה היה לשם עבודה זרה להיות לעם אחד זה לעומת זה נגד בחינת קדושת ישראל שהם גוי אחד בארץ. וכן באומרם נבנה לנו עיר ומגדל היה כוונתם נגד בנין בית המקדש זה לעומת זה. אבל אשור מיאן בזה מצד שהיה כופר בכל מיני אלהות.
ואיתא בתנא דבי אליהו (פרק כ') שבשכר שנפרד אשור מהם יצא ממנו סנחריב כי זה היה גם כן כוחו של סנחריב בחינת מינות כמו שאמר מי בכל אלהי הארצות אשר הצילו וגו' כי יציל את ירושלים וגו' וכל האומות קורין ליה אלהא דאלהא. והאובדים בארץ אשור הם עשרת השבטים שנטמעו בין העמים על ידי סנחריב ששלט בהם והכניס בהם בחינת מינות וכמו שאמרו ז"ל (שיר השירים רבה ד', כ') ביקש הקדוש ברוך הוא לעשות סנחריב גוג ומגוג וחזקיה משיח. כי זהו עיקר קליפת גוג ומגוג זה לעומת זה נגד משיח בן דוד כמו שנאמר (תהלים ב', ב') יתיצבו מלכי ארץ על ה' ועל משיחו וגו' והוא בחינת מינות. וכמו ששמענו מרבינו הקדוש מאיזביצא זצלה"ה שמזמן התגלות עסק הבעש"ט הקדוש בעולם זהו התנוצצות בחינת משיח רק בכל דור ודור יש בקליפה זה לעומת זה מבחינת גוג ומגוג ועל ידי זה נתרבה המינות בעולם. וזה פירוש הפסוק אשור לא יושיענו היינו שיש תקוה לחזור להקדושה גם מנפילה זו מבחינת מינות. והוא על ידי כח זכות של אברהם אבינו ע"ה שהשריש בנו הכח האמונה כמו שנאמר (בראשית ט"ו, ו') והאמין בה' וכמו שנאמר (חבקוק ב', ד') וצדיק באמונתו יחיה שעל ידי האמונה שנמצא בנפשות ישראל בפנימיות יוכל כל נפש ישראל להחיות נפשו מני שחת. וכמו שכתב הרמב"ן הקדוש על מה שלא נאמר דיבור הראשון אנכי ה' אלהיך בלשון ציווי מפני שהוא דבר שתלוי באמונת הלב ואם אינו מאמין מה יועיל הציווי רק על ידי דיבור ה' יתברך לישראל אנכי ה' אלהיך הוטבע זאת בטבע בלב בני ישראל שיאמינו להיותם בני מאמינים.
על סוס לא נרכב הוא נגד נפילת האדם בקליפת התאוה וגם מזה יש בכח כל אחד לשוב אל הקדושה. וכמו שנאמר ובאו וגו' והנדחים בארץ מצרים שזה מרמז על תאות זנות כי מצרים נקרא ערות הארץ ונאמר בהם (יחזקאל כ"ג, כ') וזרמת סוסים זרמתם ומוצא הסוסים ממצרים והסוס אוהב את הזנות כמו שאמרו חז"ל (פסחים קי"ג ב). וכן אמרו (שיר השירים רבה ד', כ"ה) שרה ירדה למצרים וכו' וכל הנשים נגדרו בזכותה יוסף ירד למצרים וכו' ונגדרו כל הזכרים בזכותו. וזה שאמר הפסוק על סוס לא נרכב שביכולת נפש ישראל לצאת גם מנפילה זו. והוא על ידי הכח שהשריש בנו יצחק אבינו ע"ה שנאמר בו (בראשית כ"ד, ס"ב) והוא יושב בארץ הנגב שהיה לבו מנוגב מכל תאוה וחמדה שבעולם הזה.
ולא נאמר עוד אלהינו למעשי ידינו הוא נגד מי שנפל לבחינת השכחה והסתר בעסקי עולם הזה עד שנדמה לו שעל ידי כוחו ועוצם ידו יעשה חיל. ועל זה נאמר ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו שיוכל גם מזה לחזור לשורש הקדושה על ידי בחינת יעקב אבינו ע"ה שאמר האלהים הרועה אותי מעודי עד היום הזה שהיתה מדתו בחינת אמת ליעקב שידע בנפשו שאין לו שום כח במעשה ידיו בלתי עזר ה' יתברך. והגם שאמר ללבן את יגיע כפי ראה אלהים וכדאיתא במדרש (בראשית רבה ע"ד, י"ב) גדולה יגיע כפים שעמדה ליעקב להציל נפשות עם כל זאת ידע בטח בנפשו שאין לו שום כח במעשיו גם בעבודה בקדושה רק מה שיסכים ה' יתברך עליו שהוא טוב וכמו שנאמר (בראשית ל"ב, י"א) קטונתי מכל החסדים ומכל האמת אשר עשית את עבדך. וכאשר שמענו מרבינו הקדוש מאיזביצא זצללה"ה על פסוק (מלכים - א י"ט, י"א) לא ברוח ה' זה שיש לו רצון להקדושה אין עוד בירור בזה, ולא ברעש ה' גם מי שנמצא בו בחינת זריזות ותקיפות, ולא באש ה' אף מי שנמצא בו התלהבות לבחינת ועסק עבודה בקדושה גם כן אין עוד בירור בכל אלה. רק אחרי האש קול דממה דקה שלוש תיבות הללו זה חתימת יד ה' יתברך על השלוש בחינות הנמצא בנפשות ישראל רוח רעש אש ואז יוכל לבטוח בשם ה' אבל לא מצידו כלום. וזהו ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו רק אשר בך ירוחם יתום:
קו ירוק כתב:ישנה כאן תגובה ארוכה נלעגת לאדם שמשמש בישיבת חברון בתפקיד של מרביץ תורה ומוסר (לא משנה מה סבור הכותב או אחרים אודותיו).
אין בזיון גדול מזה לכותב ולקוראים, לקרא תיגר נלעג לאדם בתפקיד תורני. האם כאן זה פורום צהוב של אנשי המזרחי?
מה הוא בס"ה כתב בכל המכתב שלו? שזה מריח לא טוב. והוא צודק. מה יש לענות על זה בכלל.
קו ירוק כתב:א. בהקשר לשמועות שבתגובות האחרונות, אודות התבטאותו של רמ"ש לרד"כ שהוא צריך לקחת את פלוני - אליו הוא מתנגד- לראש ישיבה..
מותר לי להניח, כמו לכל בן דעת, שמשפט אוילי זה הופרח ע"י אנשים מקבוצת ביתמדרשהגרא, ולא נאמר ע"י ר' משה.
ב. לדעתי אין חוצפה ויוהרה גדולה מאשר לומר 'ועדים' לבני ישיבה ספציפית, בקרית הישיבה גופה (לא משנה מה מספר הבנין ומהו הרחוב..), מבלי לשאול במפורש רשותם של ראשי הישיבה.
ג. ישנה כאן תגובה (כמה לפני), ארוכה ונלעגת, לאדם שמשמש בישיבת חברון בתפקיד של מרביץ תורה ומוסר (לא משנה מה סבור הכותב או אחרים אודותיו).
אין בזיון גדול מזה לכותב ולקוראים, לקרא תיגר נלעג לאדם בתפקיד תורני. האם כאן זה פורום צהוב של אנשי המזרחי?
מה הוא בס"ה כתב בכל המכתב שלו? שזה מריח לא טוב. והוא צודק. מה יש לענות על זה בכלל.
קו ירוק כתב:הציבור החרדי מונה לפי מספר המנדטים המשוקללים של אזרחי המדינה 21.6%.
קו ירוק כתב:בהקשר לשמועות שבתגובות האחרונות, אודות התבטאותו של רמ"ש לרד"כ שהוא צריך לקחת את פלוני - אליו הוא מתנגד- לראש ישיבה..
מותר לי להניח, כמו לכל בן דעת, שמשפט אוילי זה הופרח ע"י אנשים מקבוצת ביתמדרשהגרא, ולא נאמר ע"י ר' משה.
לדעתי אין חוצפה ויוהרה גדולה מאשר לומר 'ועדים' לבני ישיבה ספציפית, בקרית הישיבה גופה (לא משנה מה מספר הבנין ומהו הרחוב..), מבלי לשאול במפורש רשותם של ראשי הישיבה.
ישנה כאן תגובה (כמה לפני), ארוכה ונלעגת, לאדם שמשמש בישיבת חברון בתפקיד של מרביץ תורה ומוסר (לא משנה מה סבור הכותב או אחרים אודותיו).
אין בזיון גדול מזה לכותב ולקוראים, לקרא תיגר נלעג לאדם בתפקיד תורני. האם כאן זה פורום צהוב של אנשי המזרחי?
מה הוא בס"ה כתב בכל המכתב שלו? שזה מריח לא טוב. והוא צודק. מה יש לענות על זה בכלל.
לגבי הטענות שיש מי שצריך את זה.. אולי נאמר כך: הציבור החרדי מונה לפי מספר המנדטים המשוקללים של אזרחי המדינה 21.6%.
האם כולם באמת מרגישים עצמם בני ישיבות כהמסורה? בודאי שלא.
ראשי הישיבות הם המופקדים על העידית שבעידית. תמיד יש שנושרים החוצה מהמסלול האיכותי. ולכן מה? לכן רבני הישיבות אינם צודקים שישיבה תישאר ישיבה, ומהותו של בן ישיבה יישאר כזה עד בוא ינון?
ויותר מכך, ניכרת מגמה פטרונית, ברורה ומפורשת, של אותם יזמים, שצריך לשנות את התפיסה ולצקת תוכן חדש, איכותי יותר (לא מהשערות אני מדבר, אלא מדברים מפורשים! אלא שהצנעה יפה).
שלא תבא על כך מחאה והצבת המיזם הזה - למימד המגיע לו?
כבוד גדול אני לא רואה בהודעות האחרונות. וגם לפורום לא..
איש קריות כתב:בחור שמתקשה באמירת " המשלם גמול לכל אויבי נפשנו", הוא לחלוטין לא בחור נושר. הוא בחור אמיתי וכנה שמעונין שלא לומר שקרים לפני המקום.
תוכן כתב:איש קריות כתב:בחור שמתקשה באמירת " המשלם גמול לכל אויבי נפשנו", הוא לחלוטין לא בחור נושר. הוא בחור אמיתי וכנה שמעונין שלא לומר שקרים לפני המקום.
או שהוא בחור אמיתי וכנה, או שהוא לא למד היסטוריה. מעל לשבעה מיליון גרמנים מתו במלחמת עולם השניה, אכן מספר זה מתגמד לעומת מספר האנשים בסך הכל שמתו, אבל עדיין מדובר במספר משמעותי מאד. חלקם מתו תוך מיתות משונות ביותר, אלו למשל שנפלו לידי הרוסים, או שמתו בהפצצה של דרזדן. הקב"ה שילם גמול, אולי לא כמה שהיינו רוצים, אבל תשלום גמול יש כאן. וכנ"ל לגבי הקוזקים של ת"ח ת"ט שרבים מאד מהם נהרגו בכל מיני מיתות משונות ואכזריות. להעלות שאלה שכזו מבלי לקחת בחשבון נתונים אלו, הוא צעד חסר אחריות וחסר כבוד להקב"ה ולמסדרי התפילה.
איש קריות כתב:בחור שמתקשה באמירת " המשלם גמול לכל אויבי נפשנו", הוא לחלוטין לא בחור נושר. הוא בחור אמיתי וכנה שמעונין שלא לומר שקרים לפני המקום.
הוא בחור שרוצה להיות שלם את מה שיוצא משפתיו ולא לומר את מילות התפילה כציפצוף הזרזיר
תוכן כתב:או שהוא בחור אמיתי וכנה, או שהוא לא למד היסטוריה. מעל לשבעה מיליון גרמנים מתו במלחמת עולם השניה, אכן מספר זה מתגמד לעומת מספר האנשים בסך הכל שמתו, אבל עדיין מדובר במספר משמעותי מאד. חלקם מתו תוך מיתות משונות ביותר, אלו למשל שנפלו לידי הרוסים, או שמתו בהפצצה של דרזדן. הקב"ה שילם גמול, אולי לא כמה שהיינו רוצים, אבל תשלום גמול יש כאן. וכנ"ל לגבי הקוזקים של ת"ח ת"ט שרבים מאד מהם נהרגו בכל מיני מיתות משונות ואכזריות. להעלות שאלה שכזו מבלי לקחת בחשבון נתונים אלו, הוא צעד חסר אחריות וחסר כבוד להקב"ה ולמסדרי התפילה.
תוכן כתב:איש קריות כתב:בחור שמתקשה באמירת " המשלם גמול לכל אויבי נפשנו", הוא לחלוטין לא בחור נושר. הוא בחור אמיתי וכנה שמעונין שלא לומר שקרים לפני המקום.
או שהוא בחור אמיתי וכנה, או שהוא לא למד היסטוריה. מעל לשבעה מיליון גרמנים מתו במלחמת עולם השניה, אכן מספר זה מתגמד לעומת מספר האנשים בסך הכל שמתו, אבל עדיין מדובר במספר משמעותי מאד. חלקם מתו תוך מיתות משונות ביותר, אלו למשל שנפלו לידי הרוסים, או שמתו בהפצצה של דרזדן. הקב"ה שילם גמול, אולי לא כמה שהיינו רוצים, אבל תשלום גמול יש כאן. וכנ"ל לגבי הקוזקים של ת"ח ת"ט שרבים מאד מהם נהרגו בכל מיני מיתות משונות ואכזריות. להעלות שאלה שכזו מבלי לקחת בחשבון נתונים אלו, הוא צעד חסר אחריות וחסר כבוד להקב"ה ולמסדרי התפילה.
נוטר הכרמים כתב:אבל אין מצוה להכניס לבחורים כאלו שאלות לראש, והתארגנות של כאלו 'בתי מדרש' בהכרח מציפה שאלות כאלו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 330 אורחים