הודעהעל ידי מבקש חכמה » א' נובמבר 20, 2011 12:48 pm
ראה תוספות עז,ב ד"ה הלכה: הלכה אני אומר - לאו הלכה למשה מסיני קאמר דאם כן אמאי פליג עליה רבי יהודה אלא הכי קאמר הלכה אני אומר כך קבלתי מרבותי.
וערוך לנר: ד"ה הלכה. דא"כ אמאי פליג עליו ר"י. ודאי כל פלוגתות שבש"ס תלי בהלכה למשה מסיני שכל אחד קבל שיטתו מרבותיו בשם הלכה למשה מסיני אבל הכא דייקו מכ"מ שפיר דא"כ אמאי פליג ר"י כיון דאמר אם הלכה נקבל הרי שלא היה לו קבלה מתנגדת לשיטת ר"ש וא"כ למה לא קבל מיני' קבלתו אע"כ שגם ר"ש ל"ק בשם הלכה למשה אלא בשם רבותיו שדנו כן מעצמם מק"ו וכיון דהק"ו לא ס"ל לר"י לכן לא קבל מר"ש קבלתו מרבותיו, אכן לפי מה שכתב המהרש"א דתנא דמתניתן אינו ר' יהודה לכאורה אין ראי' די"ל דחכמים באמת הודו:
וראה בשל"ה כללי התלמוד:
קיג. כל מקום שאומר במשנה: אם הלכה נקבל, הלכה אני אומר, רוצה לומר, הלכה למשה מסיני. וכתב בהליכות עולם (שם): ויש לעיין ביבמות פרק הערל (עו ב) שאומר הלכה אני אומר, ולא משמע שיהיה הלכה למשה [מסיני]. דקתני התם: אמר רבי שמעון, קל וחומר, אמרו ליה אם הלכה נקבל, ואם לדין יש תשובה. אמר להם, לא כי אלא הלכה אני אומר. ולכאורה משמע דאי אפשר שיהיה הלכה למשה מסיני, דאם כן לא הוה פליג עליה רבי יהודה בברייתא. וכן כתבו התוספות ז"ל שם (יבמות עז ב ד"ה הלכה): דלאו הלכה למשה מסיני קאמר, אלא כך שמע מרבו, ועיין שם, עכ"ל. וכתב מהר"י קארו (שם בס' כללי גמרא אות ו'), מה שכתב, דאי אפשר שיהיה הלכה למשה מסיני, דאם כן לא הוה פליג עליה, אין זה הכרע, דאיכא למימר דחכמים דפליגי עליה אמרי דאין זה הלכה למשה מסיני.