הוה אמינא כתב:בשולי דברי מרן הגרש"כ שליט"א,
בנוגע לסעיפים ג' ד'.
לכאורה יש מקום לומר שכל דבריו [ודברי הפוסקים הקדמונים בענין זה] היינו רק כשהרשות חוצצת אם יש רשות מבדילה בין הבנינים כשביל היחיד או הרבים, אבל אם אדם אחד [לפחות] עומד באותה רשות ביניהם ומצטרף אליהם, הרשות לא חוצצת אלא מצטרפת ג"כ. ושוב אפשר לחשב את אלו שמשתי הרשויות משני הצדדים יחד למנין אחד.
האם זה נכון?
[שו"ר שכתב כך מסברא פשוטה בעל הקונטרס הנאה שבתגובה הקודמת בהערה מס' 2]
צביב כתב:לא הבנתי איך עומד בשביל,
לצורך תפילה מותר לגזול את השכנים מלעבור שם?
שמש כתב:הראש''ל הגר''י יוסף שליט''א (אוסר כמ''ש בשם אביו זצ''ל).
מצ''ב תשובתו בעניין.
שמש כתב:הראש''ל הגר''י יוסף שליט''א (אוסר כמ''ש בשם אביו זצ''ל).
מצ''ב תשובתו בעניין.
ואשר על כן יש להשתדל להצטרף דרך הטלפון בשידור חי, למנין של עשרה הנמצאים ברשות אחת, שמתקיים באישור הרשויות, ורשאי לענות להם לקדיש וקדושה, ברכת כהנים, וברכות של קריאת התורה, ולכל דבר שבקדושה ללא שום חשש. [וי"א שנחשב לתפילה בציבור ממש, ויש חולקים שאינו ממש תפילה בציבור כמו בבית הכנסת. (עי' ילקו"י תפילה ח"א עמ' רפב). אולם לכל הדעות אינו נחשב תפילה ביחיד שמדקדקין עליה בשמים ביותר, אלא נחשב תפילה בשעה שהציבור מתפללין, והיא מתקבלת עם תפילת הציבור].
והדר בשכנות לאחינו האשכנזים המקיימים מנין מהמרפסות, ויש לו אפשרות או להצטרף אליהם, או למנין שמשודר דרך הטלפון, צריך להצטרף למנין שדרך הטלפון. [שלכל הדעות נחשב בשעה שהציבור מתפללים, משא"כ במרפסות, שלרוב הפוסקים נחשב תפילה ביחיד ממש. ולכן גם לאחניו האשכנזים יותר נכון דרך הטלפון].
וכשמצטרף למנין דרך הטלפון, לכתחילה יזהר מלדבר בשעת החזרה וכדו', לחוש לסוברים שנחשב תפילה בציבור ממש. ואם מתאחר מלהצטרף, ידלג להתחיל איתם הלחש, ולא יסמוך להתחיל עם החזרה, שיש לחוש למ"ד שאינו נחשב בציבור ממש.
בעקבות הפולמוס ההלכתי על היתר תפילה בציבור דרך מרפסות, כתב אמש (חמישי) זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך מכתב מפורט לרבני הקהילות, בו פירט הוראות וההנחיות מדויקות להצטרפות בתפילה בציבור בימים אלו דרך המרפסות.
כזכור, לפני מספר שבועות פורסם כי רבני קהילות בארה"ב פנו בשאלה דחופה לזקן הפוסקיםעל השיטה שהומצאה לאחר סגירת בתי הכנסיות בארה"ב, לערוך מניינים על ידי "צירוף ראיה" של שכנים העומדים במרפסות ורואים אלו את אלו.
הגר"מ שטרנבוך השיב לרבני ארה"ב, כי אכן ניתן לסמוך על צירוף הראיה להיחשב כתפילה במנין, וכי אף ניתן לכבד בעליה לתורה שכנים המתגוררים במרפסות הסמוכות, וזאת על אף שאינם יכולים לגשת פיזית לספר התורה.
בעקבות הוראת זקן הפוסקים לרבני ארה"ב שהתפרסמה ברחבי העולם, החלו להיערך בכל רחבי ארה"ב מניינים במרפסות דרך "צירוף ראיה" כאשר גם כמה מגדולי האדמו"רים נהגו כך בשבתות האחרונות בהצטרפות בתפילת מרפסות.
בשבועיים האחרונים, לאחר שההנחיות בארץ הוחמרו, ובהוראת גדולי ישראל נאסר להתפלל בציבור, התפשטה תפילת המרפסות גם לארץ ישראל, ובעקבות כך התעורר פולמוס הלכתי נרחב על הדרכים השונות לצירוף, ושאלות רבות עלו לפתחי רבני הקהילות על פרטי ההלכות בסוגיא החדשה.
לאחר שבימים האחרונים פנו רבני קהילות בארץ ובעולם לזקן הפוסקים לברר ולשאול על כללי ההצטרפות למניין דרך המרפסות, נכנס זקן הפוסקים לעובי הקורה וערך תשובה מפורטת המתפרסת על פני כמה עמודים, בהם הרחיב לבאר את כללי ההצטרפות במניין בימים אלו.
את מכתבו פותח בדברי התעוררות נוכח המצב הקשה בארץ ובחו"ל: "הן כל לבב דוי וכל ראש לחלי בהגיע הידיעות הקשות על התפשטות מחלת הקורונה בארץ הקודש וברחבי העולם, כשרבים מאחב"י ובהם גדולי ישראל ומרביצי תורה ומנהיגי קהילות שוכבים על ערש דוי ומצפים לישועה, ישלח ה' דברו וירפאם במהרה, ובעוה"ר רבים נסתלקו לבית עולמם לאחר שנחלו במחלה זו, וחלקם אף הותירו יתומים ואלמנות ה"י, והשבר בבית ישראל גדול מאוד.
"אוי לנו כי חטאנו, והחובה מוטלת עלינו לפשפש במעשינו ולחשוב על מה עשה ה' לנו ככה, ולתלות עינינו לקב"ה בתפילה ובתחנונים שיסיר מעלינו את המכה הזאת".
בהמשך מכתבו קובע הגר"מ שטרנבוך כי המתפללים ביחידות בעקבות המצב, מקבלים שכר כאילו התפללו בציבור: "בוודאי הקב"ה נותן שכר לאותם הנמנעים בעת הזאת מלהתפלל בציבור, כאילו התפללו בציבור, וכמו שאמרו חז"ל (קידושין מ' ע"א) "חשב אדם לעשות מצוה ונאנס ולא עשאה מעלה עליו הכתוב כאילו עשאה".
בדבריו ממשיך: "אכן באתי בזה לעורר בדבר כמה הלכות הנוהגים למתפללים בתוך ביתם", ובשלב זה עובר זקן הפוסקים למקורות ההלכה בנושא צירוף דרך המרפסות, כשמסקנת הדברים מכריע במכתבו שישה כללים בסיסים לצירוף דרך המרפסות:
א] עשרה שכנים הרואים אלו את אלו דרך החלון או מרפסת ביתם, וכולם שומעים את הש"ץ, מצטרפים למניין, וראוי שהש"ץ יוסיף תנאי שאם אין מצטרפין תהא תפילתו נדבה.
ב] באופן שיש שביל המפסיק בין הבתים, אותם העומדים במרפסות הגבוהות למעלה מעשרה טפחים יש להקל עכשיו שמצטרפים, אבל אותם העומדים מתחת עשרה טפחים אינם מצרפים למניין כשיש שביל המפסיק ביניהם.
ג] אם הש"ץ רואה את כולם די בזה, וחשיב רואין אלו את אלו, אבל אם אין הש"ץ רואה את כולם, לא מהני מה שיש אחד מתוך המניין הרואה את כולם.
ד] בקריאת התורה כשמצטרפים באופן הנ"ל על ידי מרפסות, יעלה לתורה תחילה הבעל קורא או אחרים הנמצאים בבית זה, ולאחריהם אפשר לכבד בעליות את השכנים הנמצאים בשאר המרפסות ששומעים את קריאת התורה.
ה] לדעת הרבה פוסקים מצוות קריאת התורה היא חובת ציבור ולא חובת יחיד, ולדעתם המתפלל בביתו ביחידות אינו חייב מעיקר הדין לשמוע בקריאת התורה.
ו] במניינים אלו הנערכים במרפסות, מוטב לעת עתה שיסלקו הכהנים עצמם מהמניין לפני "רצה", ולא יקראו להם לעלות לישא כפיהם.
את מכתבו חותם הגר"מ שטרנבוך בדברי התעוררות על חובת התפילה בימים אלו: "העיקר יש לזכור שמקור הישועה תלוי בתשובה והתפילה והצדקה שהם מעבירים את רוע הגזירה, וכמה שמוטל עלינו חיוב השתדלות לקיים תקנות הרופאים וכמו שנאמר "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", הרי ביותר מוטל עלינו חיוב להרבות בתפילות ותחנונים, ועל כן בימים אלו יש להרבות בצדקה לעניים ובני תורה שמגן ומציל כתריס מפני הפורענות, וכמו כן ראוי לכל אחד להוסיף בכל יום תפילת "אבינו מלכנו" בשחרית סמוך לתפילה, שתפילת "אבינו מלכנו" כלול בה כל התפילות המועילות לביטול הגזירה, וכמו כן יש לומר תהלים לאחר כל תפילה, להחדיר אמונתינו כי הכל מיד ה' ואין כאן מכה טבעית בעלמא ח"ו.
במכתבו הוסיף לעורר על נתינת הצדקה בימים אלו: "הקב”ה שלח לנו מכה כזאת שאין לה תרופה להראות שאנו תלויים אך ורק בהקב”ה ואין מקרה בעולם כלל, ובפרט לעמו ישראל שתלויין בהשגחה פרטית אין דרך להינצל אלא על ידי רחמי שמים, ועלינו להרבות בצדקה וחסד, שכל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים, ובזה נזכה להימלט ממידת הדין ולהיות ניצולים במידת הרחמים, וכבר נפסק בשו"ע (סי' תכ"ט ס"א) שחוב גמור מן הדין לתת מעות חיטין לנזקקים שיהא להם כל צרכיהם לחוג את הפסח בשמחה, ובפרט בימים אלו שרבים מטה ידם ואין ידם משגת להביא לחם לפי הטף לכלכל את בני ביתם דבר יום ביומו, ועל אחת כמה וכמה שאין בידם לקנות את צרכי החג, הרי בוודאי החובה מוטלת עלינו לדאוג לעניים, ועי"ז הקב"ה ישמור אותנו.
יצויין כי בימים האחרונים נשאל זקן הפוסקים שאלה מעניינת על ההתייחסות לסגירת בתי הכנסיות בארץ ובעולם: "כיצד יש להסתכל על המציאות הזאת שסגר הקב"ה בעדנו דלתי בתי הכנסיות, האם יש לראות בזה בחינת "עבד שבא למזוג כוס לרבו ושפך לו קיתון על פניו" – וכביכול אומר לנו הקב"ה אינני חפץ בתפילות שלכם בבתי הכנסיות, ועל מה עשה לנו ה' ככה".
בתשובתו השיב: להפך, הקב"ה הביא עלינו צרות אלו כיון שהוא מתאווה לתפילתנו, וכדי שנצעק אליו מעומק הלב הכביד הצרה באופן שלא היה לעולמים, אמנם בד בבד, עלינו לקבל על עצמינו החלטה כי נתחזק בשמירת כבוד בתי הכנסיות כשייפתחו בקרוב, ואולי בזכות זה נזכה שהקב"ה יפתח בעדינו דלתות בתי הכנסיות ובתי המדרשות".
ונתנו ידידים כתב:עזריאל ברגר כתב:ונתנו ידידים כתב:ולכאורה גם במפסיק רה"ר או שביל הרבים איתא שם דהוא מחלוקת וא"כ בשעת הדחק אפשר להקל.
איפה איתא שזה מחלוקת?
עכ"פ בשו"ע הרב (קצה,א) פסק שדרך הרבים מפסקת לזימון, ללא דעה חולקת.
נכון טעיתי כי ראיתי במחבר שכתב י"א וחשבתי שיש בזה דיעה החולקת.
וראה את כל דברי הרב הניק יוסף משה מה שהביא מר' אשר וויס להתיר.
וחשבתי להוסיף סברא להתיר, כי ראיתי בט"ז שם דבסעודת חופה שמשני צידי הכביש אוכלים מאותו סעודה דהיינו סעודת החתונה מצטרפין אפי' כשיש הפסק דרך הרבים, ולכאורה הכונה משום דבאמת הצירוף בזימון ברואין זא"ז הוא קשה ביותר כי הרי לא אכלו יחד אלא שרוצין לברך יחד וסומכין על רואין, ולכן כל שיש דרך הרבים ביניהם אינן יכולין לזמן, וע"ז כתב הט"ז דכל שבאמת אכלו יחד אפי' משני צידי הרחוב מצטרפין, ויש להוסיף דהרי אין כונת הט"ז דאכלו יחד בפועל דהרי בב' בתים היו בב' צידי הרחוב אלא דכיון דמטרת הסעודה א' דהוא אותו חופה יש ביניהם צירוף.
ונראה דבתפילה שונה מזימון דכל שקבעו להתפלל יחד הרי זה כאכלו יחד ומצטרפין גם בשני צידי הרחוב, ואיני מן הראויין לפסוק אבל אולי זהו ההסבר בהני פוסקים שהביא הגר"א ווייס שלא חילקו בענין תפילה בכי האי גונא.
אמנם ברצוני לשאול אם נחמיר ולא נצרפם מה הדין כשהרחוב הוא קצת מעוקם והמרפסות הם על צד א' של הרחוב וא"כ דרך הבנינים ליכא דרך הרבים מפסיק אבל בקו אוירי יש דרך הרבים מפסיק?
עוד יש לי לשאול אם יש בין הבנינים דרך הרבים שסגרו אותו כגון גינה שסגרו לרגל המצב האם זה מפרידם?
איש קריות כתב:בנוגע לשביל המפסיק שהביא השו"ע בסימן קצ"ה לענין זימון, ולמד מזה הפמ"ג לגבי צירוף למנין.
הנה ביסוד הדברים נראה שיש חילוק עקרוני.
דלגבי זימון ברצוננו לחבר בין שתי הקבוצות האוכלות בב' בתים, ועד כמה שיש ביניהם רשות שלא שייך לאכול שם הרי שא"א לדון אותם כאוכלים יחד כיון שיש ביניהם רשות שלא שייך לאכול שם.
אמנם לגבי תפילה הרי שאין להחליט שאין רה"ר מקום הראוי לתפילה, ואדרבה מצינו פעמים שמתפללים דווקא ברה"ר כגון בתעניות ומעמדות שמוציאין התיבה לרחובה של עיר, ואם כן עד כמה שאין רה"ר מקום שאינו ראוי לתפילה א"כ מדוע שנחשיב אותו כמקום החוצץ ביניהם?
וביותר שפעמים שחלק מהעשרה עומד במרפסות וחלק ברה"ר עצמה (מצוי יותר בשבת) א"כ כיצד שייך לומר שהרשות שבה גופא מתאספים חלק מהמנין היא עצמה תהיה חציצה בין חלקים אחרים במנין?
(אפשר שדנו בזה קודם אך לא ראיתי ביאור מספיק בזה)
עושה חדשות כתב:איש קריות כתב:בנוגע לשביל המפסיק שהביא השו"ע בסימן קצ"ה לענין זימון, ולמד מזה הפמ"ג לגבי צירוף למנין.
הנה ביסוד הדברים נראה שיש חילוק עקרוני.
דלגבי זימון ברצוננו לחבר בין שתי הקבוצות האוכלות בב' בתים, ועד כמה שיש ביניהם רשות שלא שייך לאכול שם הרי שא"א לדון אותם כאוכלים יחד כיון שיש ביניהם רשות שלא שייך לאכול שם.
אמנם לגבי תפילה הרי שאין להחליט שאין רה"ר מקום הראוי לתפילה, ואדרבה מצינו פעמים שמתפללים דווקא ברה"ר כגון בתעניות ומעמדות שמוציאין התיבה לרחובה של עיר, ואם כן עד כמה שאין רה"ר מקום שאינו ראוי לתפילה א"כ מדוע שנחשיב אותו כמקום החוצץ ביניהם?
וביותר שפעמים שחלק מהעשרה עומד במרפסות וחלק ברה"ר עצמה (מצוי יותר בשבת) א"כ כיצד שייך לומר שהרשות שבה גופא מתאספים חלק מהמנין היא עצמה תהיה חציצה בין חלקים אחרים במנין?
(אפשר שדנו בזה קודם אך לא ראיתי ביאור מספיק בזה)
ראה סברא נוספת לחלק בין תפילה לזימון לענין הפסק רה"ר במצורף אות ג
לענין כתב:ראיתי הנהגה מעניינת.
בשחרית של שבת הצטרפו בחצר הסמוכה לי עשרה אנשים דרך המרפסות, וכאשר העידו כבר מרנן חברי הבד"ץ במכתבם כי בצוק העתים הנוכחי נהגו ישראל להצטרף מהחצרות והגזוזטראות.
ובכן, כנראה הם חששו לברכה לבטלה, אז בימות החול הש"ץ מתנה על דעת נדבה, אבל בשבת דליכא למיעבד הכי, מה עשו?
כאשר הגיעו לברכת גאל ישראל, התחיל הש"ץ לומר את תפילת הלחש בקול רם, והציבור התפלל עמו בלחש, קדושה אמרו כולם ביחד, ואז אחרי שאמר הש"ת בקול רם ברכת האל הקדוש (וכולם עמו בלחישה) המשיכו כולם -כולל השץ- להתפלל בלחש.
האם מצאנו לכך מקור, שאפשר לעשות כן בתפילת שחרית?
לענין כתב:מה דעתכם?
יש לי שתי אפשרויות. א' להתפלל עם השכנים מהבנין ממול. איני רואה את החזן אך אני רואה עשרה אנשים או רוב מנין עומדים בחלונותיהם. אך החסרון הוא שיש בינינו כביש גדול מפסיק.
ב' מאידך אני יכול להתפלל עם השכנים בבנין שלי (שאז אני מרויח שאין את הכביש), אבל בשעת התפילה איני רואה אפילו אחד מהם, ורק אם אשרבב ראשי למטה מן הגג אראה מיעוט מהם.
מה עדיף מבין השנים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים