הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אפריל 10, 2020 12:51 am
ספר באר שבע על סנהדרין דף צא/א
ומקרא מסייעו לפתח חטאת רובץ. וא"ת הלא אמרו בב"ר (סג, ו) ויתרוצצו הבנים בקרבה (בראשית כה, כב) א"ר ברכיה בשם רבי לוי שלא תאמר משיצא ממעי אמו נזדווג לו אלא עד שהוא במעי אמו זירתי מתוחה לקבליה, הדא הוא דכתיב (תהלים נח, ד) זורו רשעים מרחם, כשהיתה עוברת על בתי מדרשות יעקב מפרכס לצאת, הדא הוא דכתיב (ירמיה א, ה) בטרם אצרך בבטן ידעתיך, ובשעה שהיא עוברת על בתי עבודה זרה עשו רץ ומפרכס לצאת הדא הוא דכתיב זורו רשעים מרחם. וי"ל שיש יצר הרע בתרי גווני יצר הרע המחשביי ויצר המעשיי, כמו שאמרו בפרק המפלת (נדה ל, ב) דרש רבי שמלאי למה הולד דומה במעי אמו כו' עד ומלמדין אותו כל התורה כולה כו' עד וכשיצא לאויר העולם בא מלאך וסטרו על פיו ומשכח ממנו כל התורה כולה שנאמר (בראשית ד, ז) לפתח חטאת רובץ, הרי שבעודנו בבטן לומד כל התורה כולה, וכיון שיכול ללמדה ודאי יש לו שכל ג"כ לבחור בטוב ולמאוס ברע ע"י היצר טוב שבו המחשביי וממילא ג"כ איפכא, והכי נמי יעקב ועשו כשלמדו התורה בבטן אמם, בחר יעקב בתורה ולכך כשעברה בבתי מדרשות היה יעקב רץ ומפרכס לצאת לקיים מחשבתו ובחירתו, וכן עשו לפני בתי עבודה זרה, והכל במחשבתם ובכח יצרם שהיה להם בעודנו בבטן זה טוב וזה רע, אלא שאחר כך בשעת הלידה סטר להם המלאך על פיהם ושכחו מחשבתם הראשונה, ובא להם היצה"ר המעשיי המסית האדם לעשות המעשים הרעים ועל זה נאמר לפתח חטאת רובץ, אבל קודם לכן היה להם היצר המחשביי