בזכות ה'קורונה' נזדמן לי להגות מעט במסכת אבות כתיקון חכמים באלו השבתות בצוותא עם בני משפחתי שיחי',
מעט מן הביאורים והציונים שעלו בחכתי.
-----
פ"א מ"ג: אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס אלא הוו כעבדים המשמשין את הרב שלא על מנת לקבל פרס ויהי מורא שמים עליכם.
בפשוטו הביאור שאף שעובדים מאהבה שלא על מנת לקבל פרס, מ"מ צריך לשלב עם זה יראה, והא בלא הא לא סגיא.
פ"א מ"ו. והוי דן את כל האדם לכף זכות.
יש לדון לפי מה שביארו התוס' בכמה דוכתי (עי' יבמות סא, א ד"ה ואין ועוד) על מה שאמרו חז"ל אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קריים אדם, דיש לחלק ד'אדם' אינם קרויים, אבל ישנם בכלל 'האדם', דאולי נאמר כאן חידוש בדברי התנא, דבקרא נאמר 'בצדק תשפוט עמיתך', ודרשו עם שאתך בתורה ובמצוות, ואינו כולל נכרי, אבל מידת חסידות לדון אפילו נכרי, וצ"ע.
ולהלן משנה טו: והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות, ואף כאן יש לדון שאף נכרי בכלל, יעויין ברכות (יז, א): אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק.
פ"א מ"ט. והוי זהיר בדבריך שמא מתוכם ילמדו לשקר.
יעויין בפירוש הגר"א שכתב דהיינו בכלל האזהרה ד'מדבר שקר תרחק' שלא לגרום לאחר לומר שקר.
ושוב מצאתי בספורנו על האי פסוקא בפר' משפטים (כג, ז): מכל דבר שיוכל לסבב שקר, כאמרם ז"ל הוי זהיר בדבריך, שמא מתוכם ילמדו לשקר.
פ"א מט"ו. שמאי אומר עשה תורתך קבע.
מצינו באבות דרבי נתן (פרק יג): עשה תורתך קבע כיצד מלמד שאם שמע אדם דבר מפי חכם בבית המדרש אל יעשה אותו עראי אלא יעשה אותו קבע ומה שלמד אדם יעשה וילמד לאחרים ויעשו שנאמר ולמדתם אותם ושמרתם לעשות.
ולכאורה זה מתיישב היטב בכל לשון המשנה, דהיינו שיעשה קביעות ממה שמלמד ויקיים את זה ולא יקל לעצמו ויחמיר לאחרים [או להיפוך], ועל דרך זה 'אמור מעט ועשה הרבה', היינו שעושה מה שמבטיח ולא מדבר ואינו מקיים. ועי' ברע"ב שמביא פירוש זה בשם 'ומצאתי כתוב'.
אמנם המפרשים ביארו שהמכוון הוא שתהיה תורתו קבע ומלאכתו עראי, ובדברי הגר"א נראה שגם גרס בלשון המשנה 'ומלאכתך עראי', ועי' ברע"ב בפירוש הראשון.
והנה בברכות (לה, ב) נחלקו רבי ישמעאל ורבי עקיבא בדרך ההנהגה הראויה, ואולם יש לדעת דברי השו"ע (סי' רמג סעיף ב): אבל דבר שהוא צריך לשמירת העיר, כגון חומות העיר ומגדלותיה. ושכר השומרים, לא היו חייבין לתת להם כלום, שאין צריכין שמירה, שתורתן שמירתם ולכן היו פטורים מכל מיני מסים... ודוקא תלמידי חכמים שתורתם אומנותם, אבל אין תורתם אומנותם, חייבים. ומיהו אם יש לו מעט אומנות, או מעט משא ומתן להתפרנס בו כדי חייו ולא להתעשר, ובכל שעה שהוא פנוי מעסקיו חוזר על ד"ת ולומד תדיר, נקרא תורתו אומנתו.
ונראה שזהו הביאור ב'תורתך קבע'.
פ"ב מ"ב. וכל העמלים עם הצבור יהיו עמלים עמהם לשם שמים.
נראה שיש הדגשה מיוחדת על עסקנות בעסקי ציבור שיהיה לשם שמים יותר מעיסוק בשאר מצוות דקיי"ל לעולם יעסוק אדם שלא לשמה וכו', וכן ידוע בשם הגרי"ס שבעסקי ציבור מעכב ה'לשמה'.
ונראה הביאור, דבמצות תפילין שלא לשמה, החפצא דתפילין הוא אותו חפצא, והלשמה הוא תוספת כוונה בעשיה, אבל בעסקי הציבור, אם עושה שלא לשמה, חזקה שכל החפצא תשתבש לפי הנגיעות שלו.
ובדברי המשנה נראה כמה סיעתא דשמיא צריך שלא יכשל בעסקי ציבור, גם כאשר עוסק לשם שמים, כולי האי ואולי, שנזקק לזכות אבות של הציבור.
פ"ב מי"ב. והתקן עצמך ללמוד תורה שאינה ירושה לך.
בספר הכתב והקבלה ריש פרשת וזאת הברכה עה"פ תורה צוה לנו משה מורשה קהלת יעקב, וז"ל, מורשה. לא אמר ירושה... שבאמת אין התורה ירושה, כמאמר התנא, התקן עצמן ללמוד תורה שאינה ירושה לך, כי אין התורה מוכנת לבנ"י שיירשנה כמו ירושה שאין עלי' עוררין שאין ליורש רק ליטול אותה, אבל צריך אדם להלחם עם שונא חזק שהוא יצר הלב הנלחם עמו יום יום, ואם לא יתחזק ויתאמץ כנגדו לא ינחל את התורה, וכדתנן במ"ח דברים התורה נקנית במיעוט שיחה ושינה במיעוט סחורה ושחוק במיעוט תענוג ודרך ארץ וכיוצא באלה, אבל התורה היא מורשה לקהלת יעקב, וענינו כמו ונתתי אותה לכם מורשה (שמות ו) והיינו שתהיה לכם עדי עד, עכ"ד.
פ"ג מ"א. ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.
עי' ברכות (כח, ב): וכשחלה רבי יוחנן בן זכאי, נכנסו תלמידיו לבקרו. כיון שראה אותם התחיל לבכות. אמרו לו תלמידיו: נר ישראל, עמוד הימיני, פטיש החזק, מפני מה אתה בוכה, אמר להם אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי, שהיום כאן ומחר בקבר, שאם כועס עלי אין כעסו כעס עולם, ואם אוסרני אין איסורו איסור עולם, ואם ממיתני אין מיתתו מיתת עולם, ואני יכול לפייסו בדברים ולשחדו בממון אף על פי כן הייתי בוכה; ועכשיו שמוליכים אותי לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, שהוא חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים, שאם כועס עלי כעסו כעס עולם, ואם אוסרני איסורו איסור עולם, ואם ממיתני מיתתו מיתת עולם, ואיני יכול לפייסו בדברים ולא לשחדו בממון.
וזהו 'לפני מלך מלכי המלכים'. וכבר כתב בארחות חיים להרא"ש [לב] "ומטתך בדמעה תמסה ויבהלוך רעיונך מידי זכרך חרדת רבי יוחנן [בן זכאי] זכרונו לברכה".
פ"ג מ"ב: רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו.
עי' עבודה זרה (ד, א): דבר אחר מה דגים שבים כל הגדול מחבירו בולע את חבירו, אף בני אדם אלמלא מוראה של מלכות, כל הגדול מחבירו בולע את חבירו. והיינו דתנן, רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו.
והנה שאל הגאון רבי מאיר שפירא מלובלין (אמרי דעת עמ' רעא - ערב) למה נקרא שמו בלשון רבים "סגן הכהנים", הלא כל סגן, כשמת הכהן הגדול או שעבר מכהונתו, תיכף מתמנה הוא במקומו, [וכמו שמבואר בתוס' ביומא (דף טו ע"ב ד"ה אמר) בשם הירושלמי], נמצא שמשמש הסגן רק לכהן אחד ולא למרובים. ותירץ שבעת ההיא נתמנו כהנים גדולים בהתערבות הממשלה הרומית, ומשום שרבי חנינא לא נראה היה בעיניהם, לא הניחוהו אף פעם להיות כהן גדול, ודאגו תמיד למנות כהן גדול המתאים לרוחם, ובגלל זה רבי חנינא שימש סגן להרבה כהנים גדולים, אעפ"כ רבי חנינא שנוא המלכות הוא שאומר "הוי מתפלל בשלומה של מלכות", על אף שדרכיה לא מצאו חן בעיניו, אבל לא התעלם מהאמת, כי אלמלא מוראה אפילו של מלכות קלוקלת זו היה המצב גרוע שבעתיים, "איש את רעהו חיים בלעו".
שם. אבל שנים שיושבין ויש ביניהם דברי תורה שכינה ביניהם שנאמר אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו ויקשב ה' וישמע.
ויל"ד דלא כתיב בלשון הכתוב תלמידי חכמים או בעלי תלמוד וכיוצא בזה, אלא יראי ד'. ויתבאר לפי מה שהביא הגרי"ז את לשון הרמב"ם סוף הל' טומאת צרעת, אבל שיחת כשרי ישראל אינה אלא בדברי תורה וחכמה, לפיכך הקדוש ברוך הוא עוזר על ידן ומזכה אותן בה, שנאמר אז נדברו יראי ד' איש אל רעהו ויקשב ד' וישמע וכו'.
הרי לנו שזוהי מדתן של 'כשרי ישראל', ונפלא מאוד שהרמב"ם מביא אותו הפסוק דמייתי המשנה אז נדברו וגו'.
שם. מנין שאפילו אחד שיושב ועוסק בתורה שהקדוש ברוך הוא קובע לו שכר וכו'.
עי' ברכות ו, א: וכי מאחר דאפילו חד תרי מבעיא, תרי מכתבן מלייהו בספר הזכרונות, חד לא מכתבן מליה בספר הזכרונות. ועי' מהרש"א ח"א שם.
פ"ג מ"ג. רבי שמעון אומר שלשה שאכלו על שלחן אחד ולא אמרו עליו דברי תורה כאילו אכלו מזבחי מתים שנאמר כי כל שלחנות מלאו קיא צואה בלי מקום.
ביאור הדברים היטב עי' בנשמת אדם כלל מה אות א (מבאר הטעם שדווקא שלשה שזה ענין חשיבות שיכולים לברר את ניצוצות הקדושה שבאוכל ולתקנו ולהעלותו למקום גבוה ע"י דברי תורה, יעו"ש).
פ"ג מ"ז. רבי שמעון אומר המהלך בדרך ושונה ומפסיק ממשנתו ואומר מה נאה אילן זה ומה נאה ניר זה מעלה עליו הכתוב כאילו מתחייב בנפשו.
כתב הרע"ב: ויש אומרים, דאשמעינן רבותא דאע"ג דעל ידי כן הוא מברך ברוך שככה לו בעולמו, אעפ"כ מעלין עליו כאילו מתחייב בנפשו, מפני שהפסיק ממשנתו.
וכבר הארכנו במקו"א ע"פ דברי הרמב"ם שמנה ב' דרכים להשגת מעלת אהבת ד', ע"י הכרת נפלאות הבריאה וע"י ההתבוננות בתורה, אכן הדרך השנית היא לאין ערוך מהדרך הראשונה.
פ"ג מ"י. וישיבת בתי כנסיות של עמי הארץ.
מודגש כאן ישיבת בתי כנסיות. ונראה דהיינו משום שכל הדברים המנויים כאן חומרתם להוציא אדם מן העולם משום דמשכי טובא, וישיבת עמי הארצות מחוץ לבית המדרש יש לה גבול וקיצבה, משא"כ כאשר יושבים בתוך בית המדרש.
פ"ג מי"א. רבי אלעזר המודעי אומר המחלל את הקדשים והמבזה את המועדות והמלבין פני חברו ברבים והמפר בריתו של אברהם אבינו עליו השלום והמגלה פנים בתורה שלא כהלכה אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא.
נראה לבאר שרבי אלעזר המודעי לא ליקט ואסף כל הדברים שבגינם מפסידים את העולם הבא אע"פ שיש בידו תורה ומעשים טובים, שישנם עוד דברים, אלא יש צד השווה בכל הדברים שהוא לוקח דברים מרוממים בחינת 'עולם הבא' ומוציאם לחולין ומבזה אותם, ולכן מפסיד את העולם הבא שלו.
וזה פשוט ומבואר במחלל את הקדשים דהיינו שמועל בקדשים או שגורם פסול של פיגול וכדומה, ובמבזה את המועדות, ובמפר בריתו של אאאע"ה, ובמגלה פנים בתורה שלא כהלכה, שלוקח את התורה ועושה אותה פלסתר ח"ו, ואמנם החידוש הוא שגם מלבין פני חבירו ברבים נכלל כאן, והיינו שלוקח את הצלם אלקים של חבירו ומחלל ומבזה אותו. נורא למתבונן.
פ"ג מי"ד. חבה יתירה נודעת לו שנברא בצלם.
צ"ב האריכות, הרי כבר נכתב שישנה חביבות, וע"ז מייתי הפסוק, וכן בהמשך על שנקראו בנים למקום ועל שניתן להם כלי חמדה, ומהו 'חיבה יתירה נודעת להם'.
ושמעתי מהגרב"מ אטינגר שליט"א בשם מרן הרב אברמסקי זצוק"ל, דהנה אם יודיעו לאדם לעת זקנתו שבמשך הרבה שנים היה מופקד לו באיזה מקום מרוחק ממון רב ולא ידע על קיומו כלל, היאך נגדיר אדם זה לאורך כל השנים כעשיר או כעני, ודאי כעני, שאף שהיה ברשותו עושר גדול, אבל אם אינו יודע בקיומו, מה תועלת יש לו בכך.
חביבות אחת היא עצם הדבר שנברא בצלם, שנקרא בן למקום, שניתן לו כלי חמדה, וחבה יתירה היא כאשר 'נודעת לו', כאשר הוא מודע לכך.
----