הודעהעל ידי מורה צדק » ג' נובמבר 29, 2011 10:58 pm
כתוב בספה"ק שיש למזוג את היין במעט מים, ויתן את המים ביין בג' פעמים, ובכל פעם יתן כמה טיפות של מים, ויאמר בעת הזאת "מלא ידינו מברכותיך ומעושר מתנות ידיך" שהם ר"ת מים ב"פ.
ומקור לזה יש בברכות נ: הכל מודים בכוס של ברכה דאין מברכין עד שיתן לתוכו מים, וכ"כ בש"ע סי' ערב ס"ה, יעו"ש. וכ"כ בספר מעבר יבק בשפת אמת פכ"ח, ומש"כ שם למזוג גם בהבדלה, כתב כבר בזה בשער הכוונות דף ס' ע"ב דאין למזוג כלל מים בכוס ההבדלה.
ומקו"ד בהזה"ק ח"ג קפט. ויבא לו יין וישת, הכא אתכליל עילא ותתא, וע"ד ארחיק מלה ומשיך לה במשיכו דתרי תנועי (תרי טעמי) והיינו לו, ליה לתתא, ליה לעילא, ובתרין סטרין אחיד, ושפיר אמר חנוך מ"ט ובגין כך אמשיך לו בתרי טעמי, וע"ע בפרד"ר שכ"ג פ"י, שער המצוות פרשת עקב.
ולכאו' לפי הנז' אין זה עניין ביין אלא בכוס של ברכה, ולכך אין לחלק בין יין למיץ ענבים. אך יש להזהר בזה, ביינות שהם על הגבול המותר בהוספת מים, לתת ממש מעט מים שלא יהא בזה חשש של ברכה לבטלה, שמברך הגפן על דבר שברכתו שהכל.