מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 14, 2020 5:30 pm

האם והיכן מופיע כלל שכזה, כי דבר שהתירוהו או הקלו בו בערב שבת - משום כבוד השבת,
יהא מותר גם במצב שאם לא נתיר יהא בו הפסד מרובה?
האם יש במקום מסויים הקשר בין שני דברים אלו?
ייש"כ

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 14, 2020 5:38 pm

זכור לי שלכבוד שבת, דהיינו הפסד סעודת שבת, דינו כהפסד מרובה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' מאי 14, 2020 5:41 pm

עזריאל ברגר כתב:זכור לי שלכבוד שבת, דהיינו הפסד סעודת שבת, דינו כהפסד מרובה.



אשמח אם יואיל אי מי לצטט מקור ברור.

עזריאל ברגר
הודעות: 13678
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 14, 2020 6:00 pm

מתוך דף-מקורות שמצאתי בעזרת הרה"ג (הרב הגוגל...):
רמ"א, פתיחה לתורת חטאת
לפעמים כתבתי להקל בהפסד מרובה או לעני בדבר חשוב או לכבוד שבת, והוא מטעם כי באותן המקומות היה נראה לי כי היתר גמור אליבא דהלכתא, רק שהאחרונים ז"ל החמירו בדבר, ולכן כתבתי שבמקום דלא אפשר יש להעמיד הדבר על דינו, וכן מצינו בקמאי ובתראי דעבדי הכי....

ש"ך פלפול בהנהגת הוראות באיסור והיתר (בסוף סי' רמב)
ג ושעת הדחק היינו דוקא במקום הפסד מרובה או בהפסד מועט לעני בדבר חשוב [דהוי "מרובה"] או לעשיר לכבוד שבת ויום טוב או לכבוד אורחים.

דעת קדושים, פתיחה להל' טריפות, כללי הפסד מרובה ז
לא מיקרי "לכבוד שבת" כשהיה שהות לשחוט ולהכין בשר אחר בריוח. אם בודאי לא יכינו אחרת לשבת, הוי שפיר לכבוד שבת קודש.

פרי מגדים יורה דעה משבצות זהב סימן צד,ט
ובערב שבת ובשעת הדחק נוכל לסמוך לבשל בקדירה כזו. ואף בחול אחר כך תו שרי, דלא מסתבר לאסור אחר כך. וכן כל היכא דמתירין לצורך ערב שבת, אי ניתותר לחול לא מסתבר לאסור אחר כך הואיל ואשתרי אשתרי.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » א' מאי 17, 2020 11:41 pm

מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' מאי 18, 2020 6:13 pm

כמעיין המתגבר כתב:מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.


ייש"כ.
שאלתי היא האם אכן ניתן לקבוע שכל מקום שיש הפסד מרובה נחשב כעני?

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ב' מאי 18, 2020 9:08 pm

זקן ששכח כתב:
כמעיין המתגבר כתב:מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.


ייש"כ.
שאלתי היא האם אכן ניתן לקבוע שכל מקום שיש הפסד מרובה נחשב כעני?



כתוב, שוים הם.

לכשיבקע
הודעות: 568
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: הותר לכבוד שבת - הותר בהפסד מרובה?

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' מאי 24, 2020 2:04 pm

כמעיין המתגבר כתב:
זקן ששכח כתב:
כמעיין המתגבר כתב:מהר"ם מינץ סי' טו
עני כל השנה ועשיר בערב שבת, שוים הם, ויש לומר את הטעם, לזה מפני עניו ולזה מפני כבוד שבת, כדי שלא יתמהו שלפעמים אוסר ולפעמים מתיר,
וכן בכנה"ג סי' צב בהגה"ט ס"ק כז, זב"צ ס"ק מד ומ"ה וכה"ח סק"ע. וכן הוא בחו"ד ס"ק כא, מש"ז ס"ק כב.


ייש"כ.
שאלתי היא האם אכן ניתן לקבוע שכל מקום שיש הפסד מרובה נחשב כעני?



כתוב, שוים הם.



ראה גם כה''ח יו''ד סי' ל, כללי הפסד מרובה
בברכת התורה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ו־ 262 אורחים