הודעהעל ידי לענין » ה' מאי 14, 2020 6:46 pm
אבן עזרא פרשת שמות
ולפי דעתי, כי כל סנה אחד הוא, והוא מין קוץ יבש. וככה הוא בלשון ישמעאל, וככה הר סיני בעבור הסנה. וכן פי' ורצון שוכני סנה (דב' לג, טז), רצון שיבקש השוכן במקום הסנה, שהוא דורש ומבקש תמיד שיעשה השם רצונו, וילחלח ארצו שהוא שוכן בה, שהיה מקום יובש וסנה, עד שיהא בא הרווי והיתה כגן רוה מלוחלח, והודיעו מתוך הסנה בה"א הדעת, כי הם דברי משה בכותבו התורה.
רמב"ן פרשת וזאת הברכה
ורצון שכני סנה - נמשך למעלה, ומרצון שוכני סנה. ויקרא השם הנכבד "שוכני סנה" כי שם נראה אליו בתחלה, ושכן ימים רבים על הר סיני שהוא מקום סנה, ומסיני בא ושכן בישראל.
רבינו בחיי פרשת שמות
"וירא אליו מלאך ה' בלבת אש" (פסוק ב), כדי ללבבו, כשיבאו לסיני ויראה אותה אשות, ולמה מתוך הסנה ולא מתוך אילן ולא מתוך תמרה, אמר הקדוש ברוך הוא כתבתי בתורתי "עמו אנכי בצרה" (תהלים צא, טו), בני נתונים בכור הברזל בתוך שעבוד, אף אני נגלה מתוך הסנה וממקום צר. הוא סנה הוא סיני, כתיב הכא "והנה הסנה בוער באש", וכתיב בסיני "וההר בוער באש" (דברים ה, כ).
רבינו בחיי פרשת שמות
מתוך הסנה. דרשו רז"ל (פדר"א מא) הוא סנה הוא סיני, וכן אנו יכולים לדרוש מתוך הסנה מתוך ניסן, כי המראה הזאת למשה בט"ו בניסן היה, וזהו מתוך הסנה הוא יום הגאולה לשנה הבאה, ותצטרך עוד לזה לענין שאני עתיד לכתוב (להלן י, ה):